لزوم جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، با کمک شرکت‌های دانش بنیان
کد خبر: 4098899
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶

لزوم جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، با کمک شرکت‌های دانش بنیان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: اجرای پروژه‌های اقتصادی کوچک مقیاس حوزه فناوری موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر می‌شود.

مرتضی بهزادفر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالیبه گزارش ایکنا، مرتضی بهزادفر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی، 21 آبان ماه، در کارگروه اقتصادی استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه نرخ جمعیت روستایی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: سهم روستا در اقتصاد در حال کاهش است و این مسائل موجب افزایش حاشیه‌نشینی شهرها و مهاجرت روستاییان به شهر می‌شود که مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تعریف پروژه‌های اقتصادی کوچک مقیاس در مناطق روستایی اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد و باید بسترسازی مناسب برای این حوزه انجام شود.

بهزادفر با تأکید براینکه خراسان شمالی ظرفیت بسیار خوبی برای اجرای پروژه‌های اقتصادی کوچک مقیاس دارد، افزود: 50 درصد جمعیت خراسان شمالی را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند و از طرفی شاهد ضعف سرمایه‌گذاری در روستاها هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه انعقاد تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اجرای پروژه‌های اقتصادی کوچک مقیاس برای استان فواید بسیاری دارد، ادامه داد: ایجاد استخرهای پرورش ماهی کوچک مقیاس، پرورش گیاه کاکتوس آپونتیا و... با سرمایه‌گذاری حداکثر 300 میلیون تومان از جمله پروژه‌هایی است که در این تفاهم ذکر می‌شود.

بهزادفر با تأکید براینکه در این پروژه‌های اقتصادی بازگشت سرمایه بین یک تا 4 سال پیش بینی شده است، افزود: برای اجرای پروژه‌ها تسهیلاتی پرداخت می‌شود که 70 درصد از منابع بانکی و 30 درصد تسهیلات بلاعوض است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی در پایان تأکید کرد: تلاش می‌شود که این طرح در تمام شهرستان‌های استان اجرا شود تا با کمک حوزه فناوری، از حاشیه نشینی و مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha