ضعف در حوزه فرهنگ در وقایع اخیر خود را نشان داد
کد خبر: 4099755
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

ضعف در حوزه فرهنگ در وقایع اخیر خود را نشان داد

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رکودی که در پی کرونا در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها ایجاد شد، گفت: نتیجه این رکود را در وقایع اخیر می‌توان مشاهده کرد.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریبه گزارش ایکنا از فارس، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شب گذشته، 23 آبان در آیین افتتاحیه دهمین جشنواره ملی «رویش» که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: دهمین جشنواره ملی «رویش» یک فرصت سه روزه در اختیار  کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها قرار داده است تا تجارب و ایده‌های این کانون‌های اثربخش را به اشتراک بگذارند.

وی با اشاره به رکودی که در پی کرونا در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها ایجاد شد، افزود: نتیجه این رکود را در وقایع اخیر می‌توان مشاهده کرد و کم‌کاری و ضعف در حوزه فرهنگ به این صورت خود را نشان داد اما از فرصت‌هایی که در دل این وقایع وجود دارد باید استفاده کرد و کم کاری‌ها راشناخت و برای رفع آن‌ها تلاش کرد.

کلانتری اضافه کرد: در شرایط عادی اگر کار فرهنگی نکنیم، در شرایط غیر عادی باید کارهای غیر فرهنگی کنیم و اکنون باید به رونق و جهش کارهای فرهنگی در دانشگاه‌ها کمک کنیم.

وی جشنواره رویش را نمایش تنوع فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه دانست و اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌ها به این تنوع فرهنگی و اجتماعی جهت‌دهی می‌کند و این کانون‌ها تکثری از وحدت هستند و تمدن ایرانی اسلامی ثمره تنوع فرهنگی ملت ماست و باید آن را پاس بداریم.

کلانتری با تأکید بر اینکه باید به با هم بودن و مدارا کردن و گفت‌وگو و احترام به ارزش‌های یکدیگر ارج نهیم، به تلاش‌های تجزیه‌طلبان اشاره کرد و گفت: مضحک است اگر سیستان را از ایران جدا کنیم که اگر بخواهیم جدا کنیم پس با شاهنامه چه کنیم و اگر کردستان را جدا کنیم با ریشه‌های زبانی ایران چه کنیم؟

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توحید در تاریخ ایران همواره مطرح بوده است، تصریح کرد: کانون‌های  فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌ها تجلی تکثر هستند و متمدنانه این تنوعات را نشان می‌دهند و این کانون‌ها در واقع، جلوه و نمایش مدنیت و تحمل، مدارا و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها هستند.

کلانتری این کانون‌ها را فرصت عظیمی برای مهارت افزایی دانست و گفت: کانون‌های  فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌ها فرصت جامعه‌پذیری، ارتقای تعهد اجتماعی، پیگیری اهداف مشترک و فرصت زیست دانشجویی را فراهم کرده‌اند و حساس بودن به مسائل جامعه را رقم می‌زنند.

وی با تصریح اینکه کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌ها به عنوان متن دانشگاه باید مورد توجه قرار بگیرند، بیان کرد: فعالیت کانون‌ها صرفاً پرکننده اوقات فراغت دانشجو نیست بلکه انسان‌ساز هستند.

کلانتری با تأکید بر اینکه فرهنگ باید در متن دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد و طبیعتاً وقتی فرهنگ در متن باشد، تسریع کننده سایر کنش‌ها در جامعه خواهد بود، افزود: اعتلای فرهنگ دانشگاهی موجب اعتلای سایر کنش‌ها هم هست و پویایی نشاط دانشگاهی را زیاد می‌کند و نشاط و مطالبه‌گری فضای دانشگاه، برکاتی است که در دانشگاه نمود می‌یابد و باعث می‌شود تا کنش‌ها جهت‌گیری بهتری یابند.

معاون وزارت علوم با بیان اینکه جشنواره رویش به ثبات و قوام خوبی رسیده است، گفت: جشنواره حرکت در تقویم بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت و امیدواریم این اتفاق برای جشنواره رویش و  کانون‌های  فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌ها هم رقم خورد.

انتهای پیام
captcha