برگزاری بیستمین کنگره آسمانی «عروج» در یزد
کد خبر: 4099806
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

برگزاری بیستمین کنگره آسمانی «عروج» در یزد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از برگزاری بیستمین کنگره آسمانی «عروج» با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمدخانی و هشت شهید گمنام مدفون در این دانشگاه خبر داد.

محمدرضا دهقانی، دانشگاه آزاد اسلامی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، امروز، 24 آبان ماه در جمع خبرنگاران از برگزاری بیستمین کنگره آسمانی «عروج» خبر داد و اظهار کرد: این کنگره و تدفین هشت شهید در این دانشگاه، عطر و بوی فضای آموزشی را تغییر داد و در همه سال‌های گذشته با همه فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت، این حال و هوای مجموعه شهادت و ازخودگذشتگی و ایثار را همراه با اخلاص و برکت که تأثیر نامحسوس داشته است، مشاهده کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: در این 20 سال که 20 کنگره برگزار شده، ده‌ها نفر انسان بالنده، ارزشمند و توانمند را شهدا پرورش داده‌اند. در نوسانات سیاسی و جنگ‌های ترکیبی این سال‌ها مهمترین ابزاری که می‌توانستیم جوانان را به حال و هوای انقلاب برگردانیم و با مبانی و ارزش‌های انقلاب آشنا کنیم، برگزاری این گونه برنامه‌ها بوده است. بدون شک وزن این کنگره در حوزه فرهنگی با هیچ برنامه دیگری در این حوزه قابل مقایسه نیست و لذا این ارزش مهم و کلیدی  برنامه فرهنگی و معنوی است.

دهقانی با اشاره به وجود مقبره شهدا در محیط دانشگاه گفت: این مجموعه در دانشگاه، به تعبیر امام خمینی(ره) که آن را دارالشفا می‌دانند، قطعاً تأثیراتی خواهد داشت، در واقع دارالشفا تعریف دقیقی است چرا که هنگامی که به دردهای جسمانی دچار می‌شویم،  به دارالشفاهای جسمانی مراجعه می‌کنیم، ولی این معراج‌ها و مقبره‌ها به ویژه از نوع گمنام و از نوع هشت شهیدی که اولین شهدای گمنام دانشگاهی بودند و دارالشفایی بودند؛ ما دردهای روحانی و قلبی خود را با آنها شفا می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما انسان‌ها دچار نفسانیت و غرور بوده و به صفاتی مبتلا هستیم که باید هر چند مدت به پزشکان روح مراجعه کنیم و لذا هیچ درمانگاهی و دارالشفایی بزرگتر از کنار شهدا نیست. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با گرامیداشت یاد شهید محمدحسین محمدخانی، دانشجو و فارغ‌التحصیل این دانشگاه گفت: شخصیت متفاوت این شهید والامقام از بقیه هم نوعانش قابل درک بود، انگار روحش قبل از خودش رفته بود و فقط مأموریت او در قالب جسم بود که حامی انتقال مطلب به دوستان و اساتیدش بود.

وی ادامه داد: البته این بدین معنا نیست که عنوان کنیم در بدو تولد این خصلت به طور کامل در وی بوده است و تمام ویژگی‌ها را داشته است، جدا از اینکه زمینه‌های خانوادگی مؤثر بوده است، قطعاً یکی از معجزات شهدای گمنام یزد پرورش محمدخانی بود بدین نحو که این دانشجوی والامقام ذیل پرورش و رسالت شهدا توانست شهید محمدحسین محمدخانی شود و به لقب تاریخی «عمار حلب» شهرت یابد.

دهقانی افزود: این شخصیت بزرگ تاریخی ماندگار شد و این از دستاوردهای این شهدای دانشجویی است که اگر ما بخشی از اثرات وجودی شهدا را بشناسیم، می‌توانیم به این جایگاه برسیم. شهید محمدخانی با همه وجود از این ظرفیت استفاده کرد و دوستان خود را در همه طیف‌ها و اعتقادات و روحیات انسان‌سازی کرد و خود را ساخت و دیگران را با خودش برد و این ویژگی  بزرگ  نیروسازی و پرورش را محمدحسین داشت.

وی ادامه داد: بر اساس فرمایش رهبرمعظم انقلاب در گام دوم که اول خودسازی و بعد جامعه‌پردازی و تمرکزسازی داشته باشیم، پس اگر اهل خودسازی نباشیم هرگز نمی‌توانیم در دیگران اثرگذار باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به تأثیر برگزاری یادواره و امثال چنین برنامه‌هایی در دانشگاه بیان کرد: تأثیر این برنامه‌ها را می‌توان با عنوان بیمه دانشگاه در برگزاری این یادواره دانست و کلیدی‌ترین رویداد دانشگاه در طول سال همین کنگره عروج شهدا است. هیچ جایگزینی را برای آن نمی‌توانیم متصور شویم و لذا بیشترین حمایت در توجه به این برنامه‌ها را داریم. البته مشکلاتی در تأمین اعتبار و بروکراسی اداری و ... وجود دارد که جنس این برنامه‌ها این گونه است چون کار شهدا نیروسازی است و مواظبت در طراحی و خلاقیت می‌خواهد و در نهایت به اخلاص می‌انجامد.

دهقانی افزود: قطعاً کیفیت برنامه‌ها بهتر از کمیت آن‌هاست و هرچند در این روزهای مهم، نظام جمهوری اسلامی به وحدت و انسجام و شور نیاز دارد و ما نمی‌توانیم موضوعی جزء شهدا و پرورش این اتفاق بزرگ را داشته باشیم بنابراین امید داریم امسال نیز همچون اجرای کنگره‌های گذشته، این برنامه که برای خود شهدا است به نحو شایسته برگزار شود.

دهقانی یادآور شد: بیستمین کنگره آسمانی «عروج» با روایتگری محمد احمدیان و مداحی محمدرضا بذری و اجرای محمد اسماعیلی از ساعت 19:30 روز چهارشنبه، 25 آبان ماه در معراج الشهدای  دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha