آغاز رقابت ۲۲۶ قاری و حافظ در چهاردهمین مسابقات قرآن وزارت نیرو
کد خبر: 4100151
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

آغاز رقابت ۲۲۶ قاری و حافظ در چهاردهمین مسابقات قرآن وزارت نیرو

مراسم افتتاحیه چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو امروز چهارشنبه رقابت ۲۲۶ قاری و حافظ خانم و آقا به میزبانی شرکت توزیع برق تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو امروز چهارشنبه، ۲۵ آبان‌ماه با حضور احمد حیدری، معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس و رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو،  حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا مهاجری، مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی و دینی،  حبیب قراگوزلو، مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران و جمعی از اساتید و چهره‌های قرآنی کشور، در سالن اجتماعات برق منطقه‌ای تهران به میزبانی توزیع برق تهران و با تلاوت آیات ۲۴ تا ۴۷ سوره مبارکه فرقان توسط مسعود نوری، قاری بین‌المللی کشورمان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا مهاجری، مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی و دینی، در این مراسم با بیان اینکه قرآن و عترت پیامبر اسلام(ص) دو ودیعه الهی و دو گوهر گرانبهای به امانت گذاشته شده از سوی رسول خدا(ص) هستند که تمسک به آن‌دو، مایه حرکت، رشد، سعادت و تکامل انسان‌ها و جوامع بشری به حساب می‌آیند، گفت: این دو ثقل ارزشمند، نشات یافته از یک منبع، و در حرکت به یک مسیر، و سرانجام به یک مقصد منتهی خواهند شد و آنان که به دنبال سعادت و هدایت در دنیا و آخرت هستند، بی‌تردید باید گمشده خویش را در این دو، جست‌جو کنند.

وی با تاکید بر اینکه قرآن، تنها کتاب تلاوت نیست؛ بلکه کتاب عمل است اظهار کرد: اهمیت تلاوت قرآن به خاطر این است که مقدمه‌اى براى عمل باشد، و بر اساس روایات، مسلمانان وظیفه دارند قرآن را با نهایت دقت و به طور صحیح بخوانند؛ ولى خواندنى که مقدمه عمل و سازنده باشد. به همین جهت آیات قرآن، آن چنان روشن و قابل فهم است که می‌تواند براى عموم طبقات راهنما باشد؛ لذا امروز باید در متن زندگی ما حضور داشته باشد.

آغاز رقابت ۲۲۶ قاری و حافظ در چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو

مهاجری تصریح کرد: خداوند متعال در سوره مائده در مورد هدایت قرآن نکاتی را بیان می‌فرماید. پروردگار عالم به وسیله قرآن کریم هر کسی را که به دنبال رضایت او باشد به سمت راه‌های سلام هدایت می‌کند و از تاریکی‌ها به سوی نور هدایت می‌کند و در نتیجه آن‌ها را به راه مستقیم که همان بندگی خالصانه باشد هدایت می‌فرماید.

مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی و دینی با تاکید بر اینکه هدایت قرآن «وَ یَهْدیهِمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیم‏» هدایت به صراط مستقیم است، گفت: صراط مستقیم یعنی بندگی خالصانه. اگر کسی این مرحله را پشت سر گذاشت، سبل سلام و راه‌های رسیدن به سلامت را فرا گرفته و دست خود را در دست خدای متعال و اولیای او قرار داده است. چنین فردی از ظلمت‌ها و تاریکی‌ها به سوی نور حرکت می‌کند و به سوی راه راست که بندگی خالصانه باشد راه پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسابقات قرآن کریم در وزارت نیرو با همین هدف و تحقق عمل قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن و انس بیشتر با کتاب انسان‌ساز قرآن و الگو گرفتن برای تحقق سبک زندگی اسلامی، برگزار می‌شود، گفت: این مسابقات در رشته‌های قرائت (تحقیق) جزء ۲۱ تا ۲۵ قرآن، قرائت (ترتیل) جزء ۲۱ تا ۲۵، حفظ ۱۰۰ آیه، تفسیر و تحقیق موضوعی قرآن در موضوعات مهدویت در قرآن، سبک زندگی از نظر قرآن و احادیث، خانواده متعالی از دیدگاه قرآن و حجاب از منظر قرآن و احادیث در حال برگزاری است.

مهاجری اظهار کرد: متأسفانه امروز در زندگی بسیاری قرآن غایب و مهجور است و پیامبر اکرم (ص) روز قیامت به خاطر عمل نکردن امتش به قرآن، از آنان شکایت می‌کند؛ «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پیامبر خدا گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند» امیدوارم که ما از عمل کنندگان به قرآن باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم حبیب قراگوزلو، مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران ضمن ابراز خرسندی این منطقه از میزبانی چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو و تاکید بر ضرورت تدبر در قران کریم و عمل به آن گفت: تدبر، اصلی بی‌بدیل در تعامل و مواجهه انسان با گنجینه‌وحی و کلام‌الله مجید است. تدبر در قرآن امری عمومی است و به علما و فضلا اختصاص ندارد. همه‌ی ما انسان‌ها، همه‌ی ما مسلمان‌ها موظف هستیم که در آیات قرآن تدبر کنیم، چون قرآن کتاب زندگی ست؛ ما باید سخن خدا را بفهمیم و به گوش جان بسپاریم تا بتوانیم از آیات الهی بهره بگیریرم و در زندگی استفاده کنیم و از زندگی سعادتمندی که درخور یک مسلمان حقیقی است بهره‌مند شویم.

آغاز رقابت ۲۲۶ قاری و حافظ در چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو

وی با تاکید بر ضرورت علم‌آموزی از قرآن در زندگی افزود: کشور ما طی سال‌های گذشته قدرت علمی خود را بسیار افزایش داده و این موجب نگرانی دشمنان شده است. این در حالی است که جمله‌ای در نهج البلاغه هست که بسیار پرمغز است. حضرت علی می‌فرماید «العلم سلطان»؛ علم اقتدار است. سلطان یعنی اقتدار، قدرت. علم اقتدار است و هر کس این قدرت را به چنگ آورد می‌تواند تحکم کند، می‌تواند غلبه پیدا کند و هر کسی این اقتدار را به دست نیاورد، صیل علیه بر او غلبه پیدا خواهد شد، دیگران بر او قهر و غلبه پیدا می‌کنند به او تحکم می‌کنند.

وی تصریح کرد: پس کشوری که دستش از علم تهی باشد نمی‌تواند توقع عزت، استقلال، هویت، شخصیت، امنیت و توقع رفاه داشته باشد و این طبیعت زندگی بشر و جریان امور زندگی است که علم عزت می‌بخشد و امروز عزت و اقتدار ایران به حدی شده است که در میان جهان از رتبه‌داران است و امیدواریم که این اقتدار و علم در سایه آموزه‌های قرآنی در کشور جاری و ساری شود.

مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: یکی از فعالیت‌های مهم ذیل شورای فرهنگی وزارت نیرو توجه و پرداختن به توسعه و ترویج فرهنگ قرآن است که هر ساله با برگزاری مسابقات قرآن کریم تجلی پیدا می‌کند و به عنوان بزرگترین رخداد معنوی وزارت نیرو در ۱۳ دوره برگزار شده و امسال شاهد برگزاری چهاردهمین دوره آن هستیم.

وی افزود: طی مرحله مقدماتی مسابقات که مردادماه امسال برگزار شد حدود هفت هزار نفر در پنج رشته شرکت کردند که از این بین مجموعا ۲۲۶ نفر و به تفکیک ۱۱۰ نفر آقا و ۱۱۶ نفر خانم به مرحله کشوری این مسابقات راه پیدا کردند. رشته‌های این مسابقات نیز شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ و تفسیر موضوعی قرآن است که به صورت کتبی برگزار و عنوان مسابقه تحقیق موضوعی قرآن به صورت حضوری در صحن مسابقات ارائه می‌شود.

احمد ابوالقاسی، داور این دوره از مسابقات با اشاره به اهمیت برگزاری و توجه به مسابقات قرآن در سطح ادارات، وزارت‌خانه‌ها و نهاد‌ها گفت: امروز شاهد برگزاری باشکوهی از مسابقات قرآنی در سطح وزارت‌خانه‌ای بودیم که کار اصلی‌اش فرهنگ و حوزه‌های مرتبط با آن نیست اما در این حوزه بسیار خوب وارد شده است.

وی در خصوص سطح متسابقان در این دوره هم گفت: سطح متسابقان نیز نسبت به این حوزه بسیار خوب و قابل قبول است و امیدوارم این روند توسعه پیدا کند چراکه موجب انس هرچه بیشتر جامعه کارمندی با قرآن و مبانی آن خواهد شد و به تبع آن، اثر خود را در کار و اشتغال خواهد گذاشت.

یادآور می‌شود این مسابقات طی روز‌های چهارشنبه تا جمعه این هفته در سالن برق منطقه‌ای تهران به میزبانی توزیع برق تهران برگزار می‌شود. همچنین به نفرات اول مرحله استانی این رقابت‌ها مبلغ ۲۵ میلیون ریال، نفر دوم ۲۰ میلیون ریال و نفر سوم ۱۵ میلیون ریال هدیه نقدی و همچنین به نفر اول مسابقات مرحله کشوری مبلغ ۵۰ میلیون ریال، نفر دوم مبلغ ۳۰ میلیون ریال و نفر سوم ۲۰ میلیون ریال اعطا خواهد شد.

گزارش تصویری چهاردهمین دوره مسابقات سراسری قرآن وزارت نیرو

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha