امضای تفاهم‌نامه سازمان کتابخانه‌های رضوی و جامعةالمصطفی العالمیه
کد خبر: 4100194
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰

امضای تفاهم‌نامه سازمان کتابخانه‌های رضوی و جامعةالمصطفی العالمیه

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه نمایندگی خراسان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

آستان قدس رضوی جامعه المصطفی العالمیهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با جامعةالمصطفی(ص) العالمیه نمایندگی خراسان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. هماهنگی و تسریع در روند عملیاتی‌سازی فعالیت‌های مشترک و مرتبط برای بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین در راستای هم‌افزایی و همکاری‌های متقابل از جمله اهدافی است که از امضای این تفاهم‌نامه دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در جلسه امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: کتابخانه حرم مطهر رضوی آنچنان که شایسته است در مجامع بین‌المللی معرفی نشده و آثار موجود در آن به دلیل ضعف در ترجمه به زبان‌های بین‌المللی میان نخبگان علمی و مجامع پژوهشی ناشناخته است.

وی جامعه‌المصطفی را یکی از بهترین بازوهای معرفی کتابخانه آستان قدس رضوی در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و افزود: با توسعه همکاری‌های دو طرفه و با استفاده از ظرفیت طلاب در قالب یک کار طلبگی، جهادی و حوزوی می‌توان به سمت ترجمه منابع حرکت و به معنای واقعی کلمه این ذخیره و گنجینه ارزشمند را به دنیا معرفی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان نیز این همکاری دوجانبه را فرصتی برای بهره‌مندی محققان و طلاب داخل و خارج کشور از ظرفیت مطالعه منابع دیجیتال کتابخانه دیجیتال رضوی دانست.

وی در این جلسه ضمن معرفی اجمالی جامعةالمصطفی و ظرفیت‌های آن اظهار کرد: امروز بیش از 4000 کتاب به 30 زبان زنده دنیا توسط دانشجویان این مجموعه ترجمه شده است و این تحول علمی در ادوار مختلف تاریخی تاکنون بی‌بدیل بوده و سهم به‌سزایی در تحول و معرفی علوم اسلامی و انسانی در سراسر جهان داشته است.

صالح، فعالیت در حوزه احیای تمدن اسلامی با بهره‌مندی از ظرفیت دیپلماسی علمی-فرهنگی طلاب غیرایرانی را از جمله ظرفیت‌های جامعةالمصطفی عنوان کرد.

این خبر حاکی است، زمینه ایجاد دسترسی برای محققان خاص و محققان خارج از کشور در خصوص استفاده از منابع خاص کتابخانه به‌ویژه منابع دیجیتال با معرفی جامعةالمصطفی(ص)، بهره‌مندی از ظرفیت کتابخانه آستان قدس رضوی در قرارگاه جهاد تبیین نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) در خراسان، امکان ارائه سرویس‌های عمومی کتابخانه آستان قدس رضوی در نمایندگی‌های خارج از کشور به عنوان پایگاه‌های کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، همکاری در اجرای طرح‌‌های کتاب‌خوانی ویژه طلاب غیرایرانی و خانواده‌هایشان با هدف توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از جمله مفادی بود که سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به آن متعهد شد.

همکاری در ترجمه آثار اسلامی به زبان‌های مختلف به‌ویژه در حوزه معارف رضوی، معرفی کتابخانه آستان قدس رضوی به کشورهای مختلف با استفاده از ظرفیت طلاب و نمایندگی‌های جامعةالمصطفی(ص) در خارج از کشور، استفاده از ظرفیت طلاب توانمند به عنوان رابطان کتابخانه‌ای برای آستان قدس جهت تأمین منابع جدید علمی، همکاری در زمینه احیای تراث با استفاده از ظرفیت استادان و پژوهگشران جامعةالمصطفی(ص) و انتشار آثار به صورت مشترک، همکاری در زمینه شناسایی، فهرست‌نویسی آثار و نسخ کهن در کشورهای مختلف با استفاده از ظرفیت طلاب و فضلای ملیتی بخشی از مفادی بود که جامعةالمصطفی العالمیه در این تفاهم نامه به آن متعهد شد.

انتهای پیام
captcha