جوانان در جریان فتنه طبق حکمت اول نهج‌البلاغه عمل کنند
کد خبر: 4100594
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
حجت‌الاسلام‌ تلخابی:

جوانان در جریان فتنه طبق حکمت اول نهج‌البلاغه عمل کنند

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم هوشیاری جوانان در شرایط فعلی کشور، گفت: جوانان هوشیار باشند که در این برهه تاریخی طبق حکمت اول نهج‌البلاغه عمل کنند و با ناآگاهی در زمین دشمن بازی نکنند.

حجت الاسلام تلخابیحجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید تلخابی، نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا، در مذمت دروغ و آثار آن گفت: مرحوم شیخ انصاری در کتاب «مکاسب محرمه» فرموده که دروغ به چهار دلیل و سند حرام است و قرآن و روایات و عقل و اجماع بالاتفاق آن را حرام شمرده‌اند.

وی ادامه داد: دروغ گناهی بزرگ و یکی از بیست گناه‌ کبیره‌ای است که توسط زبان اتفاق می‌افتد، دروغ بستن به خدا و پیامبر گناه کبیره است. شاید در نگاه اول یک دروغ معمولی گناه کبیره به حساب نیاید اما مداومت و استمرار بر آن گناه کوچک هم می‌تواند آن را به گناه کبیره تبدیل کند تا جایی‌که خداوند به آن وعده‌ عذاب داده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در اصول کافی حدیثی از حضرت امیر(ع) در مذمت دروغ بیان شده با این محتوا که بنده مزه‌ ایمان را نمی‌چشد تا اینکه دروغ شوخی و جدی را ترک کند، یعنی از دروغ به شوخی هم بپرهیزیم که حرام است.

وی با بیان اینکه طبع و فطرت انسان با دروغ سازگاری ندارد گفت: در روایت عنوان شده که ربا بدتر از زنا است و دروغ بدترین رباهاست. دروغ بیماری است و برای درمان آن باید به طور تدریجی عمل کرد و به یکباره نمی‌توان از آن رهایی یافت.

تلخابی تصریح کرد: در روایات امامان معصوم داریم که دروغی گفته نمی‌شود مگر اینکه دروغ‌گو رسوا شود. یکی از افتخارات حضرت صدیقه طاهره(س) این بود که در طول زندگی مشترک با امیرالمؤمنین(ع) دروغی بر زبان جاری نکرده بود؛ صداقت و وفاداری دو عاملی است که شاکله‌ زندگی مشترک را قوام و دوام می‌بخشد و اگر زندگی مشترک بر مبنای دروغ شکل بگیرد هر‌ آن احتمال فروپاشی و ریزش آن وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تمام خباثت‌ها را در یک اتاق قرار دهند کلید آن دروغ است و متأسفانه به دلایل مختلف می‌تواند بر زبان جاری شود، گاهی ناآگاهانه، گاهی به عادت و گاهی دیگر طبع و روحیه با دروغ عجین شده، غافل از آنکه دروغ چهره فرد را مخدوش کرده و او را از درجه‌ اعتبار و اعتماد ساقط می‌کند و این خصلت برای آن فرد بسیار گران تمام خواهد شد و دیگر سخن راست او هم مورد وثوق و اعتماد نخواهد بود.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: برخی گناهان حق‌الله است و بعضی دیگر حق‌الناس؛ توبه‌ حق‌الله استغفار است و توبه‌ حق‌الناس جبران مافات و باید رضایت کسانی که در حقشان ظلم شده، جلب شود. دروغ علاوه بر آنکه نافرمانی خداست ممکن است منجر به ظلم نسبت به کسی یا تضعیف اعتقاد و باورهای دینی او یا انحراف اخلاقی یک جوان یا برهم‌زدن نظم اجتماع یا به هم زدن زندگی خانوادگی یک فرد شود که برای توبه استغفار کافی نیست و باید رضایت آن افراد را جلب کرد.

چگونه با دروغگو رفتار کنیم؟

تلخابی با طرح این سؤال که با کسی که دروغ می‌گوید چگونه باید رفتار کرد، گفت: امام سجاد(ع) فرموده که از دروغگو بپرهیزید چون شخصیت شما را از بین می‌برد. در ابتدا وظیفه‌ دوستی اقتضا می‌کند که او را از زشتی کارش مطلع کنیم، گاهی مستقیم و گاهی غیرمستقیم و زمانی‌که دیگر نمی‌توان کاری کرد باید از او فاصله گرفت.

تلخابی با گریزی به اتفاقات اخیر کشور و ارتباط آن با خبرسازی‌های رسانه‌های دروغ پراکن ضدانقلاب، خاطرنشان کرد: اکنون عرصه شناخت و بصیرت است که جوان در زمان فتنه‌ همه‌جانبه‌ دشمنان سره را از ناسره تشخیص داده و ابزار دست خبیثان و منافقانی که تشنه به خون این نظام و مردم ولایتمدار آن هستند نشود.

وی افزود: حقیقت وجودی دشمنان ما دروغ است. بنگاه‌های شا‌یعه‌ساز و دروغ پراکن با بودجه‌های میلیارد دلاری با همه‌ هیمنه خود در میدان‌ هستند تا با تشویش اذهان مردم به خرابکاری پرداخته و از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و مقابله در این هجمه‌ رسانه‌ای به سربازانی بصیر و آگاه نیاز دارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رویدار توهین به عمامه روحانیت، گفت: عموم مردم جامعه روحانیت را تکریم می‌کنند و شاکر خدمات جهادی آنان در عرصه‌های مختلف هستند چرا که روحانیون با سختی زندگی می‌کنند اما خدمت به مردم را در اولویت امور خود قرار داده‌اند شاهد مثال این موضوع ایام کروناست که نزدیکترین بستگان متوفی از او گریزان بودند ولی همین روحانیون در قالب گروه جهادی رسیدگی به بیمار، غسل دادن و دفن متوفی را عهده‌دار شدند. این نوع برخورد عده‌ای گمراه، سزای ایثار روحانیون جامعه نیست.

وی خطاب به سلبریتی‌ها بیان کرد: افرادی که از بیت‌المال ارتزاق کرده و توسط مردم ایران به شهرت و مکنت رسیده‌اند سزاوار نیست که در اوج قدرت خود ناسپاسی کرده و مردم را علیه کشور و نظام و ارزش‌های آن تهییج کنند، حوادثی که رقم خورده دل هر آزاد‌اندیشی را که حب وطن دارد به درد آورده است.

تلخابی در پایان گفت: حال فعلی کشور هوای مبهم فتنه است جوانان هوشیار باشند که در این برهه تاریخی طبق حکمت اول نهج‌البلاغه عمل کنند که حضرت فرمود: در فتنه همچون شتر ۲ ساله باش که نه پشتی برای سواری دادن دارد و نه شیری برای دوشیدن؛ یعنی ابزار دست دشمن نشو و با ناآگاهی در زمین او بازی نکن.

انتهای پیام
captcha