زهد و خودصیانتی از ویژگی بارز مدیران جامعه اسلامی است
کد خبر: 4100797
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴

زهد و خودصیانتی از ویژگی بارز مدیران جامعه اسلامی است

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه زهد از ویژگی بارز مدیران جامعه اسلامی است، گفت: زهد آن است که انسان بر از دست داده‌ها و گذشته حسرت نخورد و متاسف نشود، افسردگی به خود راه ندهد و هم ‌اینکه بر چیزی که به آن رسیده و به دست آورده بسیار شادمان نشود.

آیت الله رسوال فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان امروز، 28 آبان‌ماه در دوره درس‌هایی از نهج البلاغه که با حضور کارکنان اداره کل آموزش و پرورش در مسجد قدس رشت برگزار شد، اظهار کرد: اخلاق اجتماعی مدیران، پرهیزگاران و دنیای حلال، ضرورت یاد مرگ، خطر و نفوذ منافقان در حکومت اسلامی از چهار بخش مهم این دوره است که با هم در ارتباط هستند.

وی با اشاره به نامه 27 نهج‌البلاغه مبنی بر برشمردن 10 ویژگی پرهیزگاران و اهل تقوا و دیانت از زبان مولا علی(ع) خطاب به یکی از حاکمان، افزود: مخاطب این نامه 27 بیشتر مدیران، کارگزاران و مسئولان اجرایی است. حضرت علی(ع) در این نامه کوتاه مطالبی را بیان فرموده که هر مدیری با خواندن این نامه بخش زیادی از آنچه را که باید بداند، در می‌یابد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه زهد از ویژگی بارز مدیران جامعه اسلامی است، گفت: اگر کسی بخواهد در مسیر امیرالمؤمنین زندگی کند، مشکلی ندارد اما باید به گونه ای عمل کند که در جامعه عملکرد بدی نداشته باشد، خانواده وی از او ناراضی نباشد و دچار افراط و تفریط نشود. زهد آن است که انسان بر از دست داده‌ها و گذشته حسرت نخورد و متاسف نشود، افسردگی به خود راه ندهد و هم ‌اینکه بر چیزی که به آن رسیده و به دست آورده بسیار شادمان نشود.

نماینده ولی فقیه در گیلان در خصوص امید داشتن گفت: انسانی که بدون امید زندگی می‌کند اصلا نمی‌تواند تلاش کند لذا انسان با امید زندگی می‌کند؛ در روایات تاکید شده که مردم را به زندگی امیدوار کنید، در آیات زیادی که به کفر و نفاق اشاره شده بلافاصله بعد از آن خداوند فرموده «إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا» یعنی نباید از رحمت خدا ناامید شد.

وی با اشاره به خطبه 81 نهج‌البلاغه در خصوص مراتب زهد آمده، افزود: زهد شامل سه مورد «کوتاه کردن آرزوها»، «شاکر نعمت‌های خداوند بودن»، «پرهیز در برابر محرمات» است که فرد زاهد باید از این ویژگی‌ها برخوردار بوده و همچنین یکی از ویژگی بارز مدیران جامعه اسلامی قدرت خودصیانتی آنها می‌باشد.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد: از نگاه اخلاق‌مداران انسان موجودی است که بعد از آفرینش بقای او تضمین شده و از سلسله نظام هستی محو نمی‌شود، در تعبیر اهل معنا بعد از درگذشتن فردی به جای «فوت» از «ارتحال» استفاده می‌کنند، زیرا فوت به معنی در هم پیچیدن نظام هستی بوده اما ارتحال به معنی از جایی به جای دیگر رفتن است.

انتهای پیام
captcha