بودجه فرهنگی شهرداری نورآباد بسیار کم است
کد خبر: 4100812
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸

بودجه فرهنگی شهرداری نورآباد بسیار کم است

شهردار نورآباد ممسنی با بیان اینکه متأسفانه در بحث فرهنگی اعتبارات خوبی نداریم، افزود: ما علاقه داریم در امور فرهنگی فعال‌تر باشیم اما متأسفانه هر برنامه‌ای که بخواهیم اجرا کنیم، نیاز به بودجه دارد در صورتی که بودجه فرهنگی ما بسیار کم است.

نشست خبری شهردار و اعضای شورای شهر نورآبادبه گزارش ایکنا از فارس، باقر گودرزی، شهردار نورآباد ممسنی امروز، 28 آبان در نشست خبری با خبرنگاران در این شهر با یادآوری اینکه نورآباد در شمال غربی مرکز استان فارس قرار دارد، گفت: شهرداری در این شهر دارای سابقه 48 ساله است.

وی با بیان اینکه نورآباد دارای جمعیت 62 هزار نفری است و تقریباً نصف جمعیت این شهرستان در شهر و نیمی دیگر در روستا زندگی می‌کنند، افزود: مساحت این شهر 2 هزار هکتار است و حریم شهر هم 3 برابر محدوده آن پیش‌بینی شده است تا اگر محدوده شهری در سال‌های آتی گسترش یافت، مردم بتوانند از این حریم استفاده کنند.

شهردار نورآباد در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص فعالیت‌های فرهنگی این سازمان گفت: یکی از خدماتی که باید شهرداری به مردم ارائه دهد، در بحث فرهنگی است که در این راستا علاوه بر فعالیت‌های عمرانی، مباحث فرهنگی را هم دنبال می‌کنیم و در اهمیت این بحث همین بس که اگر در مسائل فرهنگی بودجه و اعتباراتی داشته باشیم، شاید کمتر نیاز باشد که بر روی مسائل عمرانی و همچنین خدماتی کار کنیم زیرا بسیاری از مسائل به اخلاق و رفتار شهروندی بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در بحث فرهنگی اعتبارات خوبی نداریم، افزود: ما علاقه داریم در امور فرهنگی فعال‌تر باشیم اما متأسفانه هر برنامه‌ای که بخواهیم اجرا کنیم، نیاز به بودجه دارد در صورتی که بودجه فرهنگی ما بسیار کم است. اگرچه در سال 1400 این بودجه حدود 38 میلیون تومان بود و امسال این رقم به 300 میلیون تومان رسیده است، اما باز هم با این بودجه نمی‌توان برنامه‌های فرهنگی را به طور کامل اجرا کرد.

گودرزی از فعالیت یک فرهنگسرا در این شهرستان که متعلق به آموزش و پرورش است، خبر داد و افزود: به طور کلی و به صورت میانگین وضعیت مالی مردم در این شهرستان خوب است اما روحیه مشارکت در ساخت و ساز شهری و رفع مشکلات شهری کم است.

شهردار نورآباد در ادامه به وضعیت ساختمان این سازمان اشاره کرد و گفت: ساختمان شهرداری در اغتشاشات آبان سال 98 به طور کامل سوخت و اکنون قابلیت سکونت ندارد به همین دلیل ما در ساختمان قدیم فرمانداری منتقل شدیم. گرچه استاندار فارس در نخستین سفر استانی خود به این شهرستان قول دادند تا از محل بودجه مدیریت بحران 4 میلیارد برای ساخت ساختمان شهرداری کمک کنند اما هنوز این بودجه محقق نشده است.

گودرزی یکی از معضلات این شهر را یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه شهر نورآباد در جاده ترانزیتی میان استان‌های فارس و خوزستان قرار دارد و فاقد کمربندی است، به همین دلیل در میدان جمهوری اسلامی این شهر همیشه گره ترافیکی داریم و این یکی از بزرگترین معضلات این شهر است البته برای رفع این مشکل اقدامات و مکاتباتی از طرف شهرداری با مسئولان، فرمانداری، نماینده شهرستان و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است و امیدواریم ظرف دو سال آینده یک روگذر در این میدان احداث شود تا مشکل ترافیکی آن حل شود.

شهردار نورآباد اظهار کرد: مشکل دیگر این عدم موفقیت در جذب سرمایه‌گذار است گرچه طرح‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری به صورت مشارکتی داریم اما این مسئله میسر نشده است تا بتوانیم درآمد پایدار برای شهرداری تعریف کنیم لذا از همین‌جا از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم تا برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های این شهرستان به خصوص در بحث گردشگری حضور یابند.

وی ادامه داد: در همین راستا مکانی در میدان جمهوری برای سرمایه‌گذاری تعریف کردیم که یک ساختمان 6 طبقه در کاربری‌های مختلف تجاری، اداری، رستوران و غیره است و برای آن به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

گودرزی، یکی دیگر از مشکلات این شهر را نبود درآمد پایدار برای شهرداری عنوان کرد و گفت: این مسئله باعث شده است که نتوانیم به برنامه‌ریزی‌های مدنظر خود برسیم چرا که درآمد پایدار نداریم تا بتوانیم تأمین اعتبار داشته باشیم.

وی همچنین به مباحث عمرانی این شهرستان اشاره کرد و افزود: حدود 250 هزار متر مربع در شهر نورآباد معبر خاکی داریم که زیبنده شهر نیست لذا اولویت ما آسفالت معابر خاکی است.

گودرزی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که طرح تفصیلی شهر به دلایل مختلف بسیار دیر اعلام شده است و به همین دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان وجود دارد که موجب شده است مسئله شهرسازی با مشکلاتی از قبیل دفع آب‌های سطحی مواجه شود و با کوچکترین بارشی آب در مرکز شهر بالا آید که راه حل آن تأمین اعتبار برای طرح جذب و دفع آب‌های سطحی است.

شهردار نورآباد همچنین گفت: اکنون سرانه فضای سبز در نورآباد باید به ازای هر نفر 15 متر مربع باشد یعنی باید 90 هزار هکتار فضای سبز داشته باشیم در صورتی که اکنون 55 درصد سرانه فضای سبز داریم و حدود 45 درصد فضای سبز کم داریم.

وی، اولویت این سازمان را در بخش خدمات شهری، فضای سبز و پرداخت حقوق پرسنل عنوان کرد و گفت: اگر درآمدی مازاد بر این سه مورد باشد باید صرف پروژه‌های عمرانی شود و از سوی دیگر ما یک نهاد عمومی غیردولتی هستیم و کمکی از طرف دولت جهت انجام این پروژه‌ها صورت نمی‌گیرد به عنوان مثال در سال 1401 هیچ بودجه‌ای از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت آسفالت معابر شهری نداشتیم لذا این مسئله شهرداری‌ها را با مشکل مواجه کرده است به خصوص شهرداری‌هایی که درآمد پایدار ندارند.

گودرزی ادامه داد: ارزش افزوده‌ای که از طرف دولت به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود، ارتباط مستقیم با تورم دارد اما متأسفانه ارزش افزوده در سال 1401 هم به صورت نامرتب و هم بسیار کمتر تحویل شهرداری‌ها می‌شود که این هم یکی از مشکلاتی است که در تمام شهرداری‌ها وجود دارد و مختص شهرداری نورآباد نیست.

شهردار نورآباد در پایان در خصوص بودجه این سازمان نیز گفت: در سال 1400 بودجه مصوب ما 38 میلیارد تومان بود که وصول شد و در سال 1401 با توجه به تورمی که در کشور بوده است و همچنین افزایش دستمزد کارگران این بودجه به سقف 70 میلیارد تومان رسیده است لذا تلاش می‌کنیم بتوانیم این بودجه را وصول کنیم.

کامبیز احمدی، عضو شورای شهر نورآباد هم در این نشست خبری گفت: چون شهرداری نورآباد به وسعت و گستردگی شهرداری شیراز نیست که بتواند سازمان فرهنگی جداگانه داشته باشد، لذا نمی‌تواند مبلغ زیادی به مباحث فرهنگی اختصاص دهد و اگر بودجه‌ای در این راستا دارد، همگی کمک به نهادهای فرهنگی است یعنی امکان اینکه به صورت جدی در حوزه فرهنگ ورود پیدا کنیم چون سازمان فرهنگی نداریم، میسر نیست.

وی در عین حال یادآور شد: در بحث فرهنگی اقداماتی انجام می‌شود و یکی از مواردی که بر روی آن کار می‌کنیم تا بتوانیم شهروندان را در موضوع حقوق شهروندی و مشارکت در مسائل شهری آگاه کنیم، پیگیری کمیته فرهنگ شهری است و تلاش می‌کنیم تا اساسنامه آن را تنظیم کرده و در نهایت به عنوان یک نهاد وابسته به شهرداری مصوب شود.

احمدی با بیان اینکه در این کمیته از ظرفیت معتمدین در حوزه‌های مختلف استفاده خواهد شد، گفت: در موضوع حل مشکل ترافیکی این شهر هم بیش از یک سال است درگیر این مسئله هستیم و توافق با مالکین منطقه هم انجام شده است تا بتوان بیش از 40 درصد بار ترافیکی مسیر را برطرف کرد.

حسین اکبری، رئیس شورای اسلامی شهر نورآباد هم در این نشست گفت: بیشترین معضل نورآباد بحث ورودی و ترافیک آن است که برای رفع این مشکل پیگیری‌های متعددی انجام دادیم ولی تاکنون نتیجه نگرفتیم.

وی با بیان اینکه از 70 میلیارد تومان بودجه شهرداری نورآباد تنها یک سوم آن وصول شده است و امیدواریم بتوانیم مابقی آن را وصول کنیم، گفت: از طرف استانداری نامه‌ای ارسال شده است که در شهرداری اولویت با پرداخت حقوق کارکنان و کارگران است در صورتی که بودجه 60 درصد مربوط به مباحث جاری و 40 درصد آن عمرانی است.

اکبری با تصریح اینکه شهرداری نورآباد درآمد پایدار ندارد، افزود: منبع درآمد مردم نورآباد کشاورزی است لذا امیدواریم بتوانیم کارخانه آسفالتی خریداری کرده تا بتوانیم برای این سازمان یک درآمد پایدار ایجاد کنیم.

مصطفی دارابی، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر نورآباد هم در این نشست گفت: در ضلع غربی نورآباد یک خیابان 30 متری قرار دارد که در تفصیلی وجود دارد اما بازگشایی نشده است لذا با مالکین توافق کردیم تا بتوانیم این معبر را برای رفع مشکل ترافیکی بازگشایی کنیم و به یاری خدا تا یکی دو ماه آینده خیابان شهید مدنی در این شهر بازگشایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha