نبود بازار؛ یکی از چالش‌های حوزه دانش‌بنیان
کد خبر: 4101636
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷

نبود بازار؛ یکی از چالش‌های حوزه دانش‌بنیان

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: یکی از هزاران چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان‌، نبود بازار است و با وجود چنین چالش‌هایی، اگر ذی‌نفعان در عرصه فناوری، نقطه‌زنی کنند بازار به سمت آن‌ها خواهد رفت.

مسعود میرزایی‌شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مسعود میرزایی‌شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، امروز اول آذرماه در همایش «جهادگران علم و فناوری» که در محل دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک و تسلیت شهدای مدافع امنیت در خصوص رویکرد جدید پارک علم و فناوری استان، اظهار کرد: پارک علم و فناوری خراسان چند هدف‌گذاری را دارد که مهم‌ترین آن این است که مردمی‌سازی فناوری را انجام دهیم و زمانی می‌توانیم در یک عرصه بدرخشیم که برات برابر به تک تک مردم بدهیم.

وی افزود: در حقیقت پارک علم و فناوری به عنوان پاتوقی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و هرکسی است که می‌تواند ایده‌ای داشته باشد و همچنین برنامه‌ریزی‌هایی در راستای اینکه بتواند بستری را برای حمایت از آن ایده بازاریابی و تجاری‌سازی؛ ایجاد کند و سایر حمایت‌ها را نیز از آن‌ها داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: اما شاید سوال این باشد که برای مردمی‌سازی چه کرده‌ایم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مردمی‌سازی فناوری و ادامه این رویدادها باید توسط دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها انجام پذیرد. ما رویدادهایی را تحت عنوان «تانا» را در راستای توسعه و ارتقاء زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان در سه عرصه برگزار کردیم و موفق به کسب 14 نشان برتر استان و هفت نشان بین‌المللی شدیم و همچنین تعدادی از جوانان نخبه کشور در این رویدادها قراردادهای خوبی منعقد کردند و خوشبختانه آن اتفاقی که به عنوان هدف ما بوده رخ داده است.

میرزایی با بیان اینکه خراسان رضوی از ظرفیت‌های خوبی بهره‌مند است که در ادوار پیشین به دلایل متفاوت متبلور نشده است، اظهار کرد: ما یک درصد جمعیت دنیا و نزدیک به چهار درصد جمعیت جهان را داریم. اگر نفت خود را به صورت رایگان هم در اختیار دیگران بگذاریم نمی‌خواهند، چرا که دنیا به دلایل مختلفی از جمله زیست‌محیطی از انرژی بسیار استفاده نمی‌کند مانند کشور ونیز که سال‌هاست در آن از سوخت فسیلی استفاده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: شاید اصرار آن‌ها برای استفاده از انرژی پاک و سبز این است که وابستگی خود را از غرب آسیا رها کند و آن زمان بتواند ایده‌های فرهنگی و اجتماعی خود را در این قسمت از کره‌زمین به کار ببندند، چرا که وقتی می‌خواهند تئوری خباثت‌باری را اجرا کنند بخشی از دردسر آن‌ها این است که به نفت غرب آسیا به ویژه نفت ایران نیاز ویژه‌ای دارند. اما به هر حال وقتی سند ۲۰۴۰ پیش‌بینی می‌شود این نیاز وجود دارد که باید خود را قوی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری گفت: پارک علم و فناوری برنامه‌های زیادی، اما نیروی انسانی محدودی دارد که از جمله این برنامه‌ها را می‌توان به رویداد «تانا» و... اشاره کرد که این برنامه‌ها را آغاز کرده اما موضوعی که وجود دارد این است که دانشگاه‌ها باید ادامه‌دهنده این مسیر باشند و اجازه ندهند این مسیر مورد غفلت قرار گیرد تا ذی‌نفعان در عرصه فناوری نقطه‌زنی کنند.

میرزایی، یکی از هزاران چالش‌های دانش بنیان‌ها را نبود بازار دانست و افزود: با وجود چنین چالش اگر ذی‌نفعان در عرصه فناوری، نقطه‌زنی کنند بازار به سمت آن‌ها خواهد رفت.

وی در بخش پایانی سخنان خود به حوزه صادرات فناوری اشاره کرد و گفت: نیروی انسانی در حوزه فناوری در ایران ارزان است، در حالی‌که نیروی فناوری در ژاپن نسبت به نیروی فناوری ایران گران‌تر است و همین امر باعث گرایش سایر کشورها به سمت فناوری ایرانی است.

رئیس پارک علم و فناوری اظهار کرد: اما باید گفت که در خصوص مسائل فناوری پارک علم و فناوری، پشتوانه خوب علمی و فناوری دارد و اگر از یکدیگر حمایت کنیم و این پشتوانه‌ها وجود داشته باشد قطعا می‌توانیم بر تمام چالش‌های موجود غلبه کنیم و با همین رویکرد هم‌افزایی نیز باید سعی کنیم تا ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و از آن‌ها غافل شده‌ایم، مورد استفاده قرار دهیم و این ظرفیت‌ها را به عرصه فناوری نیز وارد کنیم.

انتهای پیام
captcha