سند راهبردی جامعه قرآنی وجود ندارد
کد خبر: 4101654
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹

سند راهبردی جامعه قرآنی وجود ندارد

در نشست تعاملی و هم‌اندیشی فعالان قرآنی فارس با مدیرعامل ایکنا مباحث مختلفی از قبیل ضرورت تدوین سند راهبردی جامعه قرآنی، اهمیت توجه به تربیت قرآنی دانش‌آموزان و نقش رسانه‌ها در این رابطه مطرح شد.

نشست تعاملی فعالان قرآنی فارس با مدیرعامل ایکنا و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به مناسبت سفر محمدحسین حسنی، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و همچنین جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور به شیراز، نشست تعاملی و هم‌اندیشی فعالان قرآنی فارس امروز، اول آذرماه با این مسئولان در محل نهاد نماینده ولی فقیه در استان و دفتر امام جمعه شیراز برگزار شد.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب خبرگزاری ایکنا فارس در حوزه قرآنی گفت: در استان فارس، مجموعه‌های مردمی و دولتی و حاکمیتی در حال خدمتگذاری در ساحت مقدس قرآن هستیم و خبرگزاری ایکنا فارس انعکاس خوبی از این فعالیت‌ها را به انجام می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه در سطح کلان کشور، حاکمیت نسبت به مجموعه‌های قرآنی کوتاهی می‌کند، افزود: جامعه قرآنی مطالباتی در این خصوص دارد و خبرگزاری ایکنا به عنوان سازمان خبری قرآنی می‌تواند برای این مطالبات بیشتر کمک دهد تا به ویژه به مجموعه‌های مردمی نگاه ژرفی داشته باشند.

اسلامی با بیان اینکه در جامعه قرآنی کشور سند راهبردی وجود ندارد، اظهار کرد: وجود سند راهبردی در جامعه قرآنی کشور کمک می‌کند تا دستگاه‌ها زنجیروار کنار هم کمک کنند تا مشخص شود برای اختصاص بودجه‌ها با چه مجموعه‌ای می‌توان به مجموعه‌های قرآنی کمک کرد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس تصریح کرد: زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که در مجموعه‌های قرآنی شاهد کمبود بودجه باشیم و خبرگزاری ایکنا باید نظرات و مطالبات این حوزه را به راس برساند.

عطاءاالله امیدواری، دستیار قرآنی استاندار فارس هم در این نشست ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گفت: خبرگزاری ایکنا در فارس به کار قرآنی به صورت دغدغه‌مند نگاه می‌کند و همواره موضوعات و مباحث قرآنی را با جدیت منعکس و پیگیری می‌کند.

اولویت‌بخشی استانداری فارس به مباحث قرآنی

وی با تأکید بر اولویت‌بخشی استانداری فارس به مباحث و فعالیت‌های قرآنی افزود: استانداری فارس برنامه‌های قرآنی را در اولویت امور خود قرار داده است و خوشحال می‌شویم این شیوه و مسیر استانداری فارس به عنوان الگو به سایر استان‌ها هم ارائه شود.

سید حمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس هم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از عملکرد ایکنا فارس اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا در فارس به صورت جدی پیگیر امور قرآنی است و مباحث قرآنی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث امروز این است که نیروهای انتظامی در صحنه اغتشاشات یا سلاح ندارند و یا اجازه شلیک ندارند، افزود: ما هم در حوزه فرهنگ دچار همین وضعیت هستیم و در هر مشکلی دستگاه‌های فرهنگی را جوابگو می‌دانند.

موسوی تصریح کرد: اکنون شاید یک‌صد هزار نفر در این اغتشاشات شرکت کرده‌اند و برخی چهره‌های سرشناس داخلی هم به جمع آنها افزوده شده‌اند ام  بسیاری مردم با انس با قرآن و اهل بیت (ع) تشخیص داده‌اندچه کاری درست‌تر است.

جواد یزدانی، مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف فارس هم در این دیدار از فعالیت ایکنا در فارس و رسیدگی به موقوفات قرآنی  و انعکاس مسابقات قرآنی اوقاف تشکر کرد.

سید امیرعباس جلالی، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف فارس هم در این دیدار با تاکید بر اینکه ایکنا فارس بیش از ادارات استان پیگیر فعالیت‌های قرآنی است، گفت: گاهی ایکنا فارس رویدادهای قرآنی را بیشتر از ما دنبال می‌کند و قبل از همه، اخبار قرآنی اوقاف را پوشش می‌دهد.

بهنام جعفری، رئیس دارالقرآن حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) هم تلاش‌های ایکنای فارس در اطلاع‌رسانی رویدادهای آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) که همواره پای کار بوده است و حتی محافل هفتگی این حرم مطهر را پوشش می‌دهد را ارج نهاد.

نقش ایکنا در ایجاد وحدت جامعه قرآنی

روزبه، رئیس جامعه قرآن امام عصر(عج) استان فارس هم در این دیدار تصریح کرد: رسانه ایکنا در فارس در ایجاد وحدت جامعه قرآنی موثر عمل کرده است و مطالبات مردم و فعالان قرآنی را به سمع و نظر مسئولان می‌رساند.

محمدرضا ترابیان، معاون اداری مالی دانشکده علوم قرآنی شیراز نیز با تاکید بر اینکه باید به ایکنا فارس توجه بیشتری شود، بیان کرد: امروز رسانه نقش مهمی دارد و اینکه ۲ نفر در کل استان فارس بخواهند خبر قرآنی بگذارند نشانه مظلومیت در حوزه قرآن است و باید به ایکنا در استان رسیدگی کافی شود و تقویت این رسانه را شاهد باشیم.

وی اغتشاشات را در پی ضعف در قرآن و مفاهیم قرآنی دانست و ادامه داد: پیشرفت ایران در علم ۱۱ برابر جهان است اما رسانه باید آن را به خوبی معرفی می‌کرد تا شاهد این اتفاقات در کشور نباشیم.

ضرورت اولویت‌دهی به تحقق لشکر سایبری

ترابیان تاکید کرد: تحقق لشکر سایبری مورد تاکید مقام رهبری را باید در اولویت قرار دهیم و فعالان قرآنی باید به خوبی معرفی شوند و از ظرفیت رسانه در این حوزه استفاده مطلوبی باید شود، فوتبالیست و هنرمند را معروف می‌کنیم اما فعالان قرآنی شناخته شده نیستند و این در شان حوزه قرآن نیست.

صمد طوبایی، مشاور قرآنی آموزش پرورش فارس هم گفت: در سند تربیت جمهوری اسلامی که سال ۹۰ مصوب شده باید نقش رسانه را ببینیم که چقدر در این سند که مورد توجه مقام معظم رهبری است موفق بوده‌ایم.

وی با اشاره به فرموده امام راحل که تربیت ما باید تربیت قرآنی باشد، افزود: رسانه یکی از ۴ رکن تربیت است و جایگاه خود را در این راستا باید به دست آورد و طرح و برنامه لازم را داشته باشد.

طوبایی اضافه کرد: برای روان‌خوانی قرآن زحمات زیادی کشیده‌ایم اما سبک زندگی اسلامی و باز نشر آیات کاربردی قرآنی را باید از مسئولان مطالبه کنیم زیرا در قرآن آیات مژده بخش فراوانی وجود دارد که باید در جامعه نشر یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: انس با قرآن باید انس با مفاهیم قرآنی باشد چرا که قرآن می‌تواند افراد را به تامل بیندازد و رسانه برای نهادینه‌تر کردن مفاهیم قرآنی باید پیشرفت بیشتری کند.

وی در خصوص تربیت حافظان قرآنی هم بیان کرد: مقام معظم رهبری بر ۱۰ میلیون حافظ قرآن تاکید کرده‌اند و اعتبارات در برنامه و بودجه برای این کار باید در نظر گرفته شود و مسئولان استانی باید مطالبه کنند.

طوبایی با تصریح اینکه چند سال است مقام معظم رهبری بر پیوست فرهنگی برنامه‌ها تاکید کرده‌اند و رسانه باید پیوست‌های فرهنگی سخت افزاری و نرم افزاری را مطالبه کند، گفت: اگر همه ما در بحث فرهنگی به نقطه اجرایی لازم رسیده بودیم وضعیت بهتری داشتیم.

وی با اشاره به نقش مدارس در توسعه فرهنگ قرآنی نیز تصریح کرد: در مدارس باید از مدیران، مربیان و اولیا مطالبه شود که نبض قرآن چگونه می‌زند و این مطالبه جریان‌سازی می‌کند.

مطالبه‌گری در حوزه قرآنی موجب به حداقل رساندن مهجوریت می‌شود

حسینعلی معزی، مشاور نماز مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم با تاکید بر اینکه قرآن را مهجور گذاشته‌ایم، اظهار کرد: رسانه منعکس کننده مشکلات و مطالبه‌گری حوزه‌های قرآنی است و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های قرآنی از رسالت‌های رسانه‌های قرآنی است و مطالبه‌گری در حوزه قرآنی موجب به حداقل رساندن مهجوریت در این زمینه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ساعات آموزش قرآن در مدارس گفت: دانش‌آموزان در مدارس بیش از ۷۰۰ ساعت قرآن می‌آموزند لذا برای جذب مخاطب و کشف استعدادها زمینه فراهم است.

معزی با تأکید بر اینکه باید توجه ویژه‌ای به امور قرآنی در آموزش و پرورش شود، تصریح کرد: در چند سال گذشته اعتبارات قرآنی را کم کرده‌اند لذا باید از جوانب مختلف در این حوزه مطالبه‌گری کنیم.

لیلی رشیدی، پیشکسوت قرآن استان فارس نیز در این نشست با ابراز خرسندی از حضور مدیرعامل ایکنا در سومین حرم اهل بیت(ع) گفت: ایکنا فارس در فضای رسانه در حوزه قرآن، با علاقه و عرق به شهدا و اهل بیت (ع) فعالیت می‌کند و مصداق واقعی لبیک‌گویی به جهاد تبیین است و در خصوص دستاوردهای قرآنی فارس در کشور حرف اول را می‌زند.

وی با اشاره به تعدد دارالقرآن‌های آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش فارس با ۷۶ دارالقرآن فعال در سطح کشور، دانش‌آموزان زیادی را جذب می‌کند و اگر در جامعه، آموزش و پرورش در بحث قرآنی دیده شود یعنی کل جامعه دیده شده است و حیف است با وجود کلاس‌ها و دارالقرآن‌های مختلف وضعیت قرآنی به این شکل باشد.

زهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس هم با تاکید بر لزوم تحقق سبک زندگی قرآنی در جامعه گفت: جامعه ما باید با تمام آن‌ها که در عرصه قرآنی هستند به مقابله با اغتشاشات برود. تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در حقیقت داشتن جامعه قرآنی با سلاح قرآن است.

دانش‌آموزان در طرح تعالی خانواده مورد توجه ویژه باشند

حوریه موحدزاده، مسئول امور بانوان نهاد نماینده ولی فقیه در فارس هم در این نشست گفت: برای تحقق طرح تعالی خانواده باید در گام اول مخاطب خود را در جامعه امروز مشخص کنیم.

وی، دانش‌آموزان را بخش مهمی از جامعه امروز دانست و ادامه داد: دانش‌آموزان بسیار مهم هستند و اینکه امروز در این بخش گاهی اوقات دچار آسیب‌هایی هستیم، نشان می‌دهد در حوزه طرح خانواده متعالی و مهندسی فرهنگی خوب عمل نشده است.

موحدزاده برگزاری جلسات قرآنی را در ارتقای فرهنگ اسلامی جامعه موثر خواند و بیان کرد: برگزاری جلسات قرآنی در مساجد و خانه‌های مردم به نام شهدا و در حرمین مطهر شیراز بسیار اثرگذار است که مشاور امور قرآنی استانداری فارس در این حوزه موقق عمل کرده است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش نباید در حاشیه گذاشته شود زیرا بستر خوبی برای فعالیت‌های قرآنی در آن آماده است که باید از آن استفاده شود و هویت بخشی و انتقال مفاهیم را برای آنها به انجام برسانیم.

شیراز ظرفیت قطب قرآنی را دارد

معین سامانیان، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس هم با تسلیت شهادت شهدای حرم شاهچراغ (ع) و شهادت یک روحانی جهادی در شیراز گفت: به شهادت رساندن طلبه شهید حجت‌الاسلام زارع مویدی به کل پیکر روحانیت وارد شده و شهادت شهدای دانش‌آموز هم کل آموزش و پرورش را متاثر ساخته است.

وی جهاد دانشگاهی را در شورای فرهنگ عمومی تاثیرگذار دانست و افزود: جهاد دانشگاهی یک رکن و اساس و تفکر خلاق به شمار می‌رود و در نظم جدید جهانی می‌تواند ایفای نقش مطلوبی داشته باشد البته این نهاد انقلابی با ورود به عرصه جنگ نرم و ... فعالیت‌های خوبی داشته است.

سامانیان با تاکید بر ظرفیت‌های قرآنی شیراز بیان کرد: شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و قطب فرهنگی جنوب کشور می‌تواند قطب قرآنی شود و ظرفیت لازم را دارد و دانشکده علوم قرآنی و ... ظرفیت‌های خوبی در شیراز دارند که باید با تلاش خود نماینده سومین حرم اهل بیت (ع) باشند.

وی، ایکنا فارس را رسانه موفق حوزه قرآنی عنوان کرد و گفت: خبرگزاری ایکنا با مجموعه دفاتر نهادهای نماینده ولی فقیه در استان‌ها باید ارتباط تنگاتنگ داشته باشد که این کار در استان فارس به جد دنبال می‌شود.

انتهای پیام
captcha