فوریت و درک شرایط بحران جمعیت در جامعه احساس نشده است
کد خبر: 4102157
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷

فوریت و درک شرایط بحران جمعیت در جامعه احساس نشده است

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: امروز همه نسبت به اهمیت موضوع جمعیت آگاهی دارند اما متأسفانه فوریت و درک شرایط بحران جمعیت هنوز در جامعه احساس نشده است.

امیرحسین بانکی‌ پور فرد، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلسبه گزارش ایکنا از یزد، امیرحسین بانکی‌ پور فرد، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی، روز گذشته، سوم آذرماه در جلسه با مدیران دستگاه‌های مرتبط با جوانی جمعیت با اشاره به اینکه قانون جوانی جمعیت، براساس هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص پیری جمعیت تهیه و مصوب شده است اظهار کرد: امروز همه نسبت به اهمیت موضوع جمعیت آگاهی دارند اما متأسفانه فوریت و درک شرایط بحران جمعیت هنوز در جامعه احساس نشده است.

بانکی پور فرد تصریح کرد: برای رهایی از تله جمعیتی تنها ۵ سال فرصت داریم و اگر این بحران مانند کرونا جدی گرفته شود، می‌توانیم به آن فائق بیاییم و کشور را از یک ابر بحران نجات دهیم.

نماینده حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پیری جمعیت یک ابر بحران است که با هیچ یک از بحران‌های تاریخ ایران زمین قابل مقایسه نیست گفت: در تمامی بحران‌های گذشته با گذشت ۳۰ سال به روال قبل بازگشتیم اما اگر خدای نکرده بحران جمعیت اتفاق بیفتد تا ۱۵۰ سال امکان بازگشت وجود ندارد.

وی، بحران‌های اقتصادی، سلامت، علمی و ... را نتیجه پیری جمعیت دانست و افزود: براساس آمارهای جهانی در سال ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت کشور با روند فعلی را  سالمندان و دو سوم را غیر سالمندان تشکیل خواهند داد. اینکه برخی می‌گویند به چه امیدی بچه‌دار شویم، اتفاقاً آینده خوبی در انتظار این نسل است چرا که جامعه در آینده نیازمند نیروی جوان و متخصص است و در زمینه اشتغال آینده روشنی وجود خواهد داشت.

بانکی پور با بیان مزیت‌های قانون جوانی جمعیت تصریح کرد: بحمدالله این قانون اتفاقات خوبی را رقم زده که افزایش ۱۵ درصدی نرخ ازدواج و افزایش ۳۰ درصدی نرخ بارداری را منجر شده است.

این استاد دانشگاه از اهتمام جدی برای توسعه خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه‌ها خبر داد و بیان کرد: هدف از توسعه خوابگاه‌های متأهلی تبدیل دانشگاه‌های مجردی به متأهلی، کمک به سیر علم، اشتغال و کاهش سن ازدواج است. برهمین اساس در بودجه دانشگاه‌های کشور بودجه برای احداث خوابگاه‌های متأهلی اختصاص داده شده و علاوه بر آن، بانک‌ها هم باید معادل درآمد اختصاصی سال گذشته دانشگاه وام اختصاص دهند البته برای دانشگاه‌های غیر دولتی نیز زمین و وام تخصیص داده می‌شود.

انتهای پیام
captcha