تقویت آموزش‌های مدیریت بحران موجب کاهش خسارت‌ها می‌شود
کد خبر: 4103376
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷

تقویت آموزش‌های مدیریت بحران موجب کاهش خسارت‌ها می‌شود

استاندار یزد «پیش‌بینی و پیشگیری» را مهمترین مؤلفه در چرخه مدیریت بحران دانست و گفت: آموزش‌ها باید در این مرحله تقویت و توسعه داده شود چرا که این اقدام کاهش خسارت‌های مادی و جانی را به دنبال دارد.

حضور مسئولان در مانور زلزلهبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، امروز، 8 آذرماه در حاشیه بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدرسه دخترانه شهید دهقان یزد اظهار کرد: چرخه مدیریت بحران مراحلی دارد که «پیش‌بینی و پیشگیری»، «مقابله» و «بازتوانی و بازسازی» از آن جمله است و هر چقدر در مرحله پیش‌بینی و پیشگیری، آموزش‌ها را تقویت کرده و مانورهای آمادگی توسعه یابد، قطعاً هزینه‌ها در حوزه مقابله و بازتوانی کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی که دارد، در منطقه‌ای واقع شده که انواع و اقسام مخاطرات طبیعی اعم از زمین‌ساخت مثل زلزله و رانش زمین، همچنین اقلیمی مثل سیل و طوفان و ... را تجربه می‌کنیم، لذا مهم است که آموزش‌های لازم ارائه شود چرا که هر چقدر این آموزش‌ها افزایش یابد، طبیعتاً میزان خسارت‌های جانی و مالی کاهش پیدا می‌کند.

استاندار یزد گفت: بیش از 70 درصد مردم دنیا آموزش‌های لازم در حوزه مدیریت بحران را دیده‌اند این در حالی است که این آمار در کشور ما به کمتر از 10 درصد می‌رسد، بنابراین باید تلاش کنیم این گونه مانورها بویژه در حوزه آموزش و پرورش توسعه داده و آموزش‌های لازم را به مردم و دانش‌آموزان ارائه دهیم.

توجه به ایمن‌سازی مدارس 

محمدعلی ملک‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به بیست و چهارمین مانور زلزله و ایمنی در سطح استان گفت: این اقدام در چند بخش مورد توجه قرار می‌گیرد که آموزش از آن جمله است لذا در این بخش آموزش‌ها و تمرین‌های لازم از سوی هلال احمر در مدارس ارائه شد.

وی، مؤلفه مانور را از دیگر بخش‌های مورد توجه برشمرد و افزود: شاهد هستیم در زلزله‌هایی که رخ می‌دهد و بنا بر آماری که اعلام می‌شود و آسیب‌شناسی که صورت گرفته، اکثر مصدومان افرادی هستند که به دلیل نبود آموزش‌ و تمرین‌های لازم دچار آسیب شده‌اند، طبق قانون مدیریت بحران وظیفه آموزش به صورت تخصصی و عمومی بر عهده هلال احمر است و دستگاه‌هایی فرهنگی و آموزشی نقش مشارکت‌کننده را دارند.

ملک‌زاده ادامه داد: در بخش مدارس توأمان با بحث آموزش، ایمنی فضاهای مدارس مطرح می‌شود که در دستور کار است و سالانه اعتبارات ملی و استانی در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار می‌گیرد و برای احداث مدارسی است که از لحاظ ایمنی ضریب پایین‌تری دارند، هر چند اقدامات خوبی صورت گرفته اما تا استاندارد لازم فاصله داریم و انتظار است تدبیر ویژه ای صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با تقدیر از حمایت خیران بویژه خیران مدرسه‌ساز بیان کرد: امیدوار هستیم شاهد گسترش شهر، مدرسه و خانواده ایمن در سراسر کشور بویژه استان یزد باشیم.

ایجاد آمادگی‌های لازم در دانش‌آموزان

محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این مراسم گفت: بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور» در مدارس استان اجرایی می‌شود تا دانش‌آموزان آمادگی لازم در این حوزه را کسب کنند.

محسن حرازی‌زاده، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد نیز در این مراسم اظهار کرد: اجرای مانور آمادگی در برابر تهدیدات و آسیب‌های زلزله یکی از مأموریت‌های مهمی است که در راستای ایجاد آمادگی‌های لازم در دانش‌آموزان، با همکاری اداره کل مدیریت بحران و سازمان دانش آموزی استان و دستگاه‌های امدادی در مدارس صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: آموزش‌های هلال احمر مختص یک دوره خاص نبوده و ارائه آموزش‌ها به‌طور مستمر در طول سال تحصیلی برای دانش‌آموزان و سایر اقشار جامعه انجام می‌شود.

یادآور می‌شود در حاشیه این مراسم و به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زینب(س) دو نفر از پرستاران حاضر در این مراسم از سوی مهران فاطمی، استاندار یزد تجلیل شدند. 

انتهای پیام
captcha