انعقاد تفاهم‌نامه بین اتحادیه قرآنی تهران با مرکز رشد واحدهای فناور جهاددانشگاهی+ صوت
کد خبر: 4103402
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱

انعقاد تفاهم‌نامه بین اتحادیه قرآنی تهران با مرکز رشد واحدهای فناور جهاددانشگاهی+ صوت

تفاهم‌نامه همکاری بین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران با مرکز رشد واحدهای فناور و هنر قرآنی جهاددانشگاهی امضا شد که به مدت سه سال قابل اجرا خواهد بود.

تفاهم‌نامه همکاری بین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران با مرکز رشد واحدهای فناور و هنر قرآنی جهاددانشگاهیبه گزارش خبرنگار ایکنا، تفاهم‌نامه‌ای به منظور ارتقای سطح همکاری‌های فی مابین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران با مرکز رشد واحدهای فناور و هنر قرآنی جهاددانشگاهی در راستای استفاده از خدمات و امکانات طرفین، حمایت از ایده‌های نوآورانه و فناورانه مؤسسات قرآنی و توانمندسازی مؤسسات قرآنی با رویکرد خودگردانی مالی و اقتصادی، عصر امروز، هشتم آذرماه منعقد شد.

بنابر گفته کامیار محبوبیان، معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور و هنر قرآنی جهاددانشگاهی طی این جلسه، این تفاهم‌نامه به منظور ضرورت توانمندسازی مؤسسات قرآنی در راستای خودگرانی مالی و اقتصادی آنها، ضرورت توسعه محصولات فناورانه و نوآورانه با رویکرد قرآنی و کمک به توسعه اشتغال و کارآفرینی در حوزه فعالیت‌ها و آموزه‌های قرآنی در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین منعقد شد.

وی با تأکید بر ضرورت پویا کردن مؤسسات قرآنی با کارآفرینی و ایده‌های خلاقانه، افزود: یکی از طرح‌هایی که از سوی مرکز رشد ارائه شده، «مسجد کارآفرین» با امام محلات در حوزه کارآفرینی است. متولی این امر نیز در طرح «تشکل‌های ایمان محور» دیده شده و چه بهتر که این تشکل‌ها، مؤسسات قرآنی باشند.

محبوبیان اضافه کرد: گام اول در این دوره، آشنایی با مقدمات کسب و کارهایی با رویکردها و بایسته‌های دینی است. این دوره در قالب ضمن خدمت با مجوز ارائه گواهی برگزار خواهد شد. براساس این طرح، مؤسسات با مقدمات کسب و کار آشنا می‌شوند و بر این اساس می‌توانند در محلات خود با شناسایی ظرفیت‌ها اقدام به کارآفرینی کنند.

وی با ابراز گلایه از اینکه افرادی که فعالیت فرهنگی می‌کنند، حوزه کسب و کار را نمی‌شناسند، بیان کرد: از سوی دیگر فضای استارتاپی غرب زده شده است و مثلا هنگامی که استارتاپی در مسجد برگزار شود، برای مردم، موجب تعجب می‌شود.

کد

محبوبیان اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم تا این طرح در قالب کارگاه‌های حضوری و به منظور جذب نوجوانان و جوانان علاقه‌مند در مؤسسات قرآنی در فضای کسب و کارها انجام شود.

معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور و هنر قرآنی جهاددانشگاهی اظهار کرد: محفل برکات در این مرکز، محلی برای الگو کردن آدم‌های موفق در فرایندهای کسب و کار است.

در ادامه این مراسم، سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بر ضرورت شبکه‌ای شدن فعالیت‌های مردمی اشاره کرد و گفت: متأسفانه میانگین سنی جامعه پیشکسوتان قرآنی که اکثرا در 90 درصد جلسات قرآنی نیز حضور دارند، تقریبا بالای 50 است(البته باید تحقیق میدانی شود)؛ البته باید از جوانان در کنار پیشکسوتان قرآنی استفاده شود تا هم از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شوند و هم ایده‌های به روز و نوآورانه و متناسب با نیاز نسل جدید جامعه ارائه شود.

وی ادامه داد: بنابراین اتحادیه و مؤسسات قرآنی از ایده‌های نو استقبال می‌کنند، درصورتی که متناسب با مأموریت‌ مؤسسات و در راستای توانمندسازی مؤسسات قرآنی باشد، چرا که اغلب مؤسسات قرآنی با خلاقیت‌ها و ایده‌های نو به روز نشده‌اند، پیشنهاد می‌کنم که به دلیل کلانشهر بودن تهران، طرح‌ها به صورت منطقه‌ای، پهنه‌ای، شهرستانی و محله‌ای انجام شود تا به نتیجه بهتر برسیم.

دهقان اضافه کرد: از سوی دیگر ما در حوزه مؤسسات قرآنی تهران سعی کرده‌ایم تا تشکل‌های قرآنی (با رویکرد جوان‌گرایی) را در شورای قرآن مناطق وارد کنیم و از سوی دیگر به حضور مؤسسه در ستاد سمن‌ها تأکید کردیم. همچنین سعی کردیم با اجرای طرح قرارگاه قرآنی در شهر تهران و شهرستان‌های تهران با تک تک مؤسسات قرآنی ارتباط بگیریم.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تهران پیشنهاد داد: 10 تا 20 مؤسسه شهر تهران به عنوان پایلوت برای اجرای گام نخست آشنایی با مقدمات کسب و کار‌هایی با رویکرد دینی معرفی شوند تا نتیجه و خروجی آن دیده شود، نقاط ضعف آن رفع و به تقویت نقاط قوت آن بپردازیم.

بنابر گزارش ایکنا، از جمله اهداف این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت‌های موجود به منظور حمایت از مؤسسات و نخبگان قرآنی، هسته‌های فناور با ایده‌های قرآنی و افزایش اشتغال دانش‌بنیان در حوزه فعالیت‌ها و آموزه‌های قرآنی، ایجاد شبکه‌های همکاری و تعامل بین هسته‌های فناور مؤسسات قرآنی، حمایت از استعدادهای برتر و فعالیت‌های فناورانه و کارآفرینانه در حوزه مؤسسات قرآنی، راه‌اندازی و توسعه فضای کسب و کار دانش‌بنیان برای مؤسسات و ترویج گفتمان نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در مؤسسات قرآنی است.

طی این تفاهم‌نامه دو طرف به صورت مشترک متعهد می‌شوند تا در زمینه برگزاری جلسات مشترک برای اجرای تفاهم‌نامه و شناسایی زمینه‌های مشترک و اجرای رویدادهای مشترک با هدف ارتقای توانمندی اقتصادی مؤسسات و جذب منابع مادی و معنوی و در راستای اجرای برنامه‌های مشترک ناظر بر اهداف تفاهم‌نامه تلاش کنند.

همچنین اتحادیه براساس این تفاهم‌نامه متعهد می‌شود تا در زمینه اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و رویدادها به مؤسسات قرآنی در سطح استان، شناسایی و معرفی ایده‌های قابل تجاری سازی در مؤسسات و مشارکت مادی و معنوی در اجرای برنامه‌های مشترک تلاش کند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی در حوزه کسب و کار برای مؤسسات قرآنی، ارائه خدمات مشاوره تخصصی در حوزه کارآفرینی به مؤسسات قرآنی، برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای استارتاپی و نوآورانه در راستای توانمندسازی مؤسسات قرآنی، پذیرش و استقرار و حمایت از تیم‌های فناور مؤسسات قرآنی و تسهیل‌گری در زمینه خودکفایی اقتصادی مؤسسات قرآنی و تجاری‌سازی محصولات و خدمات از جمله تعهدات مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در قبال مؤسسات قرآنی است.

یادآور می‌شود، نفاهم‌نامه فوق از سوی کامیار محبوبیان، معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور و هنر قرآنی جهاددانشگاهی و سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران به امضا رسید و به مدت ۳ سال قابل اجرا است.

از دیگر موارد مطرح شده در حاشیه این جلسه، اشاره به اجرای طرح دانشجومعلم قرآن با هدف تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی دانشجویان و تربیت بیش از هزار و 200 دانشجو در رشته‌های گوناگون و علوم قرآنی از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بود که پیشنهاد شد با احصای دانشجویان تربیت شده این طرح که دارای ایده خلاق هستند و مرتبط کردن آن‌ها با مؤسسات قرآنی محلات، تشکل‌های قرآنی روبه پویایی و اجرای ایده‌های خلاقانه و نو در کنار انجام مأموریت‌های خود، اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha