کتاب به دغدغه‌ای در جامعه تبدیل شود
کد خبر: 4105114
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱

کتاب به دغدغه‌ای در جامعه تبدیل شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه اولویت برنامه‌های این نهاد تبدیل کتاب به دغدغه‌ای در جامعه است،‌ گفت: در این زمینه باید به حوزه کتاب کودک توجه جدی داشته باشیم.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربه گزارش ایکنا از یزد، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شب گذشته، 15 آذرماه در جمع خبرنگاران استان یزد گفت: با توجه به گستردگی شبکه کتابخانه‌های عمومی که سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه شامل بیش از دو هزار و ۷۳۰ کتابخانه نهادی و حدود یک‌هزار کتابخانه مشارکتی را در بر می‌گیرد و فعالیت 7500 همکار در سراسر کشور، لذا لازم است ارتباط پایدار و پیش‌برنده با همکاران داشته باشیم.

وی ادامه داد: در واقع کتابدار خدمت‌رسان فرهنگی است و ساختار فیزیکی و ساختمان کتابخانه‌ای با حضور کتابدار معنا پیدا می‌کند و لذا در نشستی در سفر به استان یزد به مسائل و مشکلات آنان پرداخته شد.

رمضانی افزود: به لحاظ عملیاتی تکمیل دو بال در حوزه کتابخانه‌ها مهم است که کتابخانه‌های مرکزی به عنوان پیش برنده حوزه فرهنگ در هر استان و همچنین عدالت فرهنگی و توسعه خدمات فرهنگی از آن جمله است و در این زمینه کتابخانه‌های سیار مدنظر است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه به لحاظ شبکه کتابخانه‌های عمومی دارای وضعیت قابل بیانی هستیم گفت: در منطقه و در بین کشورهای جهان اسلام دارای شبکه برتر کتابخانه‌ای هستیم و جایگاه ما در مقایسه با کشورهای همسایه جایگاه مناسبی است و در آسیا رتبه پنجم را داریم.

وی با اشاره به توجه ویژه به مسئله کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها بیان کرد: در حال حاضر همه کتابخانه‌های عمومی کشور دارای بخش کودک هستند و به سمت توسعه کتابخانه‌های تخصصی کودکان و نوجوان پیش می‌رویم البته اکنون ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک در کشور فعال هستند که در قالب طرح «هدهد سفید» دنبال می‌شود.

رمضانی با اشاره به عمومی‌سازی مطالعه گفت: اولویت این نهاد این است که کتاب به دغدغه در جامعه تبدیل شود تا مورد توجه همه اقشار مختلف قرار گیرد. هیچ گریزی از عمومی‌سازی کتابخوانی و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور نداریم مگر اینکه توجه جدی به حوزه کتاب کودک نشان دهیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به فعالیت بخش نابینایان و ناشنوایان نیز گفت: بیش از 60 بخش نابینایان در کشور وجود دارد و در کتابخانه‌ها کتاب بریل تولید شده و همچنین اولویت این بخش‌ها بر بهره‌گیری از همکاران نابینا و کم‌بینا قرار داده شده است. همچنین 31 بخش ویژه ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی سطح کشور راه‌اندازی شده و در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام
captcha