جذب فرزندان به نماز و ارزش‌های دینی با توجه به تشویق‌ها + صوت
کد خبر: 4105917
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
حجت‌الاسلام نوچمنی تأکید کرد:

جذب فرزندان به نماز و ارزش‌های دینی با توجه به تشویق‌ها + صوت

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راهکارهای جلب فرزندان به نماز گفت: گفتن از آثار و فضایل نماز و معنویت به فرزندان، فراهم کردن زمینه‌های تشویقی در مراسم جشن تکلیف فرزندان با اعطای هدایا و برگزاری مراسم مناسب، زمینه جذب فرزندان به نماز و ارزش‌های دینی را فراهم می‌کند.

کارگاه آموزشی شیوه‌های جذب فرزندان به نمازبه گزارش ایکنا، کارگاه آموزشی شیوه‌های جذب فرزندان به نماز ویژه کارکنان پایور به همت اداره قرآن، عترت و نماز منطقه پدافند هوایی شمال کشور با دعوت از حجت‌الاسلام والمسلمین نوچمنی از ستاد اقامه نماز استان تهران، صبح امروز، 19 آذرماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمعلی نوچمنی، دبیرکل جبهه حامیان ولایت ضمن اشاره به وجه فرهنگی و قرآنی ارتش و موفقیت‌های روزافزون آن، افزود: انس با خداوند و مؤانست دائمی با قرآن، مقید بودن برای عمل به واجبات و ترک محرمات، مقابل ضلالت و گمراهی انسان را در بسیاری از موارد می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وظایف پدر و مادر نسبت به دین‌داری و تربیت فرزندان، اظهار کرد: در روایت آمده است «وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِم‏؛ وای بر بچه‌های آخر‌الزمان از پدر و مادران آنها» این هشدار پیامبر به پدران و مادران آخرالزمان است. اصحابی که حضور داشتند از پیامبر(ص) سؤال کردند یا رسول الله پدرانشان مشرک‌اند؟ پیامبر اسلام(ص) فرمود «لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ؛ نه بلکه پدران مؤمن و مسلمان دارند» و آنگاه پیامبر(ص) فرمود «لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِی‏ءٌ وَ هُمْ مِنِّی بِرَاء؛ من از آن‌ها بیزارم و آن‌ها نیز از من بیزارند».

نوچمنی اضافه کرد: این نشان می‌دهد که پدران و مادران نباید صِرف برآوردن نیازهای مادی فرزندان توجه داشته باشند و از تربیت دینی آنها غافل باشند. بنابراین باید به دین‌داری فرزندان و اقامه نماز آن‌ها توجه داشته باشیم و حتی بنابر فرمایش پیامبر(ص) هنگامی که فرزندان نسبت به فراگیری احکام، اقدام می‌کنند، والدین آن‌ها را از این کار باز می‌دارند. این روایت به ما گوشزد می‌کند که چه میزان توانستیم فرزندان مکتبی تحویل نظام دهیم.

کارگاه آموزشی شیوه‌های جذب فرزندان به نماز

وی با اشاره به راهکارهای جلب فرزندان به نماز، ادامه داد: اقامه نماز جماعت در منزل، توجه به نماز اول وقت، ایجاد زمینه تشویق فرزندان، دعوت فرزندان به نماز از کودکی، مصاحبت و همنشینی با افراد دین‌دار و ... از جمله این راهکارها است.

این پژوهشگر با تأکید بر اینکه باید فرزندان را با معیارهای صحیح انتخاب دوستان آشنا کنیم، ادامه داد: همچنین والدین باید از آثار و فضایل نماز و معنویت برای فرزندان خود بگویند و مراسم جشن تکلیف فرزندان را به صورت مناسب و با اعطای هدایا به منظور ایجاد زمینه‌های تشویقی بیشتر، برگزار کنند.  

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه، این تشریفات و تشویقات، فرزندان را به نماز و دین و ارزش‌های دینی جذب می‌کند، تأکید کرد: پس از اقامه نماز به فرزندان محبت کنید و حتی محبت‌هایتان را پس از اقامه نماز به فرزندان، بیشتر کنید. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشید که با زور و اجبار نمی‌توانید فرزندان را نمازخوان کنید بلکه باید با عملکرد خود فرزندان را به نماز جذب کنید.

کد

نوچمنی با اشاره به اثرگذاری معرفی الگوهای خوب هم سن و سال فرزندان، بیان کرد: هیچ گاه فرزندان را با سایر بچه‌ها، مقایسه نکنید و او را به اقامه مستحبات اجبار نکنید بلکه در مراحل نخست به اقامه فرایض بسنده کرده و هیچ گاه در انظار عمومی، فرزندان را توبیخ و تحقیر نکنید و نصایح را در خفا و با شیوه‌های تربیتی ملایم و رفتار خوب بگوییم.

همچنین در خبر دیگری از اداره قرآن، عترت و نماز منطقه پدافند هوایی شمال کشور آمده است؛ محفل انس با قرآن با تلاوت رحمانی، قاری ممتاز آجا و مراسم تجلیل از خانواده‌های فعال قرآنی منطقه پدافند هوایی شمال کشور، 17 آذرماه با حضور حجت‌الاسلام روشندل، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش، حجت‌الاسلام الفتی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی پدافند هوایی شمال کشور، در مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.

طی این مراسم از 35 نفر از برترین‌های قرآنی منطقه پدافند هوایی شمال کشور شامل همسران، فرزندان دختر و پسر در رشته‌های مختلف با اهدای لوح و جوایز تجلیل به عمل آمد.

در خبر دیگری از این منطقه پدافند آمده است؛ کارگاه مهدویت و فرهنگ انتظار به همت اداره‌ قرآن، عترت و نماز منطقه پدافند هوایی شمال ویژه فرماندهان و مسئولان با تدریس حجت‌الاسلام نصرالله پور از قم، عضو مجمع راهبردی مهدویت کشور برگزار شد.

کارگاه مهدویت و فرهنگ انتظار

انتهای پیام
captcha