ارائه محصولات دانش‌بنیان جهاددانشگاهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار
کد خبر: 4106224
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴

ارائه محصولات دانش‌بنیان جهاددانشگاهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار

جهاددانشگاهی در بیست‌و‌سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار حضور فعال و پررنگی داشته و آخرین محصولات و دستاوردهای و علمی و پژوهشی خود را به نمایش گذاشته است.

حضور پررنگ جهاددانشگاهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار

به گزارش خبرنگار ایکنا، بیست‌و‌سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار از نوزدهم آذر، به مدت چهار روز در سالن‌های ۵ و ۶ محل نمایشگاه‌های دائمی تهران برپاست. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای فناورانه، تحقیقاتی و پژوهشی و علمی مراکز و دانشگاه‌هایی مانند جهاددانشگاهی، پژوهشگاه هوافضا، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه ارومیه، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه شاهد، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه فردوسی مشهد به معرض دید عموم گذاشته شده‌ است.

حضور فعال جهاددانشگاهی در عرصه علم و فناوری

جهاددانشگاهی در این نمایشگاه حضور فعال و پررنگی دارد و آخرین محصولات و دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را عرضه کرده است.

دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه گیاهان دارویی، علوم و صنایع غذایی، زیست فناوری، کشاورزی دقیق، دام و شیلات و منابع طبیعی و محیط زیست فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌دهد.

این دفتر توانسته با تکیه بر توان داخلی و مجتمع‌های تحقیقاتی فعال در پژوهشکده گیاهان دارویی، مجتمع تحقیقات و فناوری گیاهان دارویی لرستان و مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی در حوزه‌هایی مانند اهلی‌سازی گیاهان دارویی، بهینه‌سازی و فرآوری گیاهان دارویی، استخراج و خالص‌سازی ترکیبات فعال گیاهی، تولید داروهای گیاهی، هرباریوم دیجیتال گیاهان دارویی، افزودنی‌های مواد غذایی، فرآوری مواد غذایی، کیفیت و ایمنی مواد غذایی، بانک ژن گیاهی، بانک میکرو ارگانیسم‌ها، مهندسی ژنتیک گیاهی و جانوری، تولید قارچ‌های خوراکی – دارویی، استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی دقیق، کاربرد سنسورها در هوشمندسازی گلخانه‌ها، پرورش ماهی در قفس، تولید واکسن‌های آبزیان تولید ماهیان گرمابی و غیره فعالیت چشم‌گیری داشته باشد.

حضور پررنگ جهاددانشگاهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار

دفتر تخصصی علوم پزشکی با دو پژوهشگاه زیرمجموعه خود یعنی رویان و ابن‌سینا توانسته در حوزه‌های پیشرفته و حساسی مانند جنین‌شناسی، ژنتیک ناباروری، ناباروری زنان و مردان، سلول‌های بنیادی، مهندسی سلول، ارتقای سلامت، سلامت جامعه، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دندانپزشکی و غیره فعالیت مثمر ثمری داشته باشد، طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در 25 تیر 1386 در جریان بازدید از پژوهشکده رویان، این پژوهشکده را مرکزی موفق و نتیجه‌ای درخشان از ترکیب «علم، ایمان و تلاش» دانستند و فرمودند: « این مرکز در واقع سلول بنیادی حرکت علمی کشور است.»

در کنار این دو مرکز تحقیقاتی، مرکز دیگری هم تحت عنوان پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی وجود دارد که با چندین دپارتمان زیرمجموعه خود از قبیل دپارتمان پژوهش‌های بالینی، دپارتمان ژنتیک سرطان، دپارتمان پروتئین‌های نوترکیب، دپارتمان کیفیت زندگی و طب فراگیر، دپارتمان فناوری‌های بین رشته‌ای، دپارتمان توسعه فناوری درمان پیشرفته در سرطان، خدمات درمانی، مرکز خدمات تخصصی آزمایشگاهی، مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری‌های نوین سلامت در حوزه پژوهش‌های فناورمحور به فعالیت و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مناسب با نیازهای روز می‌پردازد.

دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر یکی دیگر از مراکز پژوهشی و مؤثر جهاددانشگاهی به شمار می‌رود که در نمایشگاه مذکور توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است. این دفتر از چندین بازوی پژوهشی و تحقیقاتی برخوردار است، درواقع پژوشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه مطالعات توسعه، پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی، پژوهشکده گردشگری، پژوهشکده زلزله و سوانح طبیعی، پژوهشکده محیط زیست و پژوهشکده مطالعات کالبدی از بازوان علمی این دفتر محسوب می‌شوند که توانسته‌اند در حوزه‌های اقتصادی، مدیریتی، سیاسی، فناوری اطلاعات، سنجش و بهبود محیط کسب و کار، توسعه خلاقیت، مدیریت توسعه، اقتصاد گردشگری و مدیریت ریسک و بحران موفقیت و پیشرفت‌هایی را نصیب ملت ایران کنند.

جهاددانشگاهی؛ مورد اعتماد جامعه نخبگانی

سبقه تحقیقاتی و پژوهشی جهاددانشگاهی به گونه‌ای است که همواره مورد اعتماد جامعه نخبگانی کشور بوده است. این نهاد انقلابی نه‌تنها باری بر دوش دولت نیست بلکه تأسیس‌شده تا باری را از دوش دولت و به طور کلی بارهای بر زمین مانده را بردارد و برسرعت قطار پیشرفت کشور بیفزاید.

ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به حضور پررنگ این نهاد انقلابی در بیست‌و‌سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار گفت: طبق سنوات گذشته، جهاددانشگاهی در هفته پژوهش همگام با وزارت علوم و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.

وی افزود: جهاددانشگاهی در حوزه ستادی که معاونت پژوهش و فناوری را در اختیار دارد؛ آخرین محصولات، دستاوردها و خدمات و تحقیقات خود را در یک غرفه در سالن شماره 5 نمایشگاه بین‌المللی تهران به نمایش گذاشته است و همچنین در سالن شماره 6 هم مجموعه سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان (ستفا) را داریم که حدود 30 شرکت‌ دانش‌بنیان و پارک‌ علم و فناوری و مراکز رشد جهاددانشگاهی در آن مستقر هستند.

حضور پررنگ جهاددانشگاهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار

مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی ادامه داد: همچنین پارک کرمانشاه و برج فناوری جهاددانشگاهی در غرفه‌ای مجزا در این نمایشگاه حضور به عمل رسانده و دستاوردهایشان را به معرض دید عموم گذاشته است.

حوزه‌های کاری پارک‌های علم و فناوری جهاددانشگاهی

به گفته رئیسی، پارک علوم و فناوری‌های نرم فرهنگی هم به صورت جداگانه و مجزا غرفه‌ای را دایر کرده‌ و آخرین فعالیت‌ها در حوزه‌های فرهنگی، صنایع خلاق و اقتصاد فرهنگی را معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی از بدو تأسیس تا به امروز در حوزه‌های مختلف به ویژه فناوری دستاوردهای بسیاری را برای ایران اسلامی به ارمغان آورده است، گفت: از سلول‌های بنیادی گرفته تا دکل حفاری نفت و از حوزه‌های کشاورزی و انرژی تا حوزه‌های پزشکی و علوم انسانی و مطالعات اجتماعی صاحب دستاوردهایی است که به بهانه‌های مختلف و در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند.

مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی تأکید کرد: این نمایشگاه فرصتی است که از آخرین دستاوردها و نوآوری‌ها در حوزه فناوری آگاه شویم. باید همه برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور تلاش کنند و در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان بیشترین نقش را دارند.

براساس این گزارش، همواره تجاری‌سازی و بازاریابی یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های جدی شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب شده و از این رو باید تدابیری اندیشیده شود تا مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در این دو حوزه مهم مرتفع شود، البته روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئيس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مذکور از حمایت مالی و معنوی این معاونت و کمک به شبکه تأمین شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داده ولی قطعاً حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تنهایی کافی نیست و باید سایر مراکز علمی، اقتصادی و حمایتی پا به عرصه بگذارند و لذا در این راستا جهاددانشگاهی می‌تواند نقش مهمی در تجاری‌سازی و پرورش فکر و ایده‌های تجاری و دانش‌بنیان داشته باشد و به دولت در زمینه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام
captcha