نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در فارس آغاز به‌کار کرد
کد خبر: 4106519
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در فارس آغاز به‌کار کرد

همزمان با هفته پژوهش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فارس با مشارکت دستگاه‌های مختلف استان به‌منظور ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی در مجتمع فرهنگی ـ رفاهی دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

ارائه دستاوردهای پژوهشی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، همزمان با هفته پژوهش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فارس امروز، 21 آذرماه در مجتمع فرهنگی ـ رفاهی دانشگاه شیراز افتتاح شد و دستگاه‌های مختلف استان در این نمایشگاه به ارائه دستاوردهای پژوهشی خود پرداختند.

محمدحسین شیخی، مدیر پژوهشی دانشگاه شیراز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت:  هفته پژوهش، نمادی است برای اینکه ما به پژوهش و پژوهشگران این کشور بیشتر توجه کنیم.

وی با تأکید بر لزوم انجام اقدامات لازم برای تحقق شعار سال ادامه داد: تحقق شعار سال که بر محوریت دانش‌بنیان تأکید دارد با نگاه ویژه به پژوهش و دانشگاه‌ها محقق می‌شود و اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم چاره‌ای نیست جز اینکه با کمک دانشگاه به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت کنیم.

شیخی با یادآوری اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از بستر دانشگاه‌ها برخاسته می‌شود، گفت: برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید نگاه متفکرانه به مشکلات با علم و تدبیر داشته باشیم و به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم.

وی با تصریح اینکه دانشگاه شیراز عزم جدی در تولید پژوهش‌های کاربردی دارد، اظهار کرد: باید شاهد کاربردی بودن حوزه پژوهشی در جامعه باشیم و بخشی از تحقیقات دانشگاهی باید بتواند نیاز فعلی کشور را برطرف کند.

امین ذوالقدر، رئیس پارک علم و فناوری فارس هم در این مراسم گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با اصول پژوهشی در طول تحصیل خود آشنا می‌شوند و باید فرصتی برایشان ایجاد شود تا دانش خود را به محصول تبدیل کنند و ایده نوآورانه داشته باشند.

وی با اشاره به برخورداری فارس از دانشگاه‌های بزرگ بیان کرد: تیم‌هایی به عنوان هسته‌های علم و فناور در پارک علم و فناوری فارس حاضر می‌شوند و با حمایت این پارک و سایر امکانات، علم خود را به محصول تبدیل می‌کنند.

ذوالقدر با تأکید بر اینکه فرصت خوبی برای شرکت‌ها در پارک علم و فناوری ایجاد شده است، افزود: پارک علم و فناوری فارس در طول فعالیت 20 ساله خود از بیش از 1300 شرکت میزبانی کرده است تا با اصول پژوهشی آشنا ‌شوند.

ثبت نیازهای کشور در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها

احمد فاضل‌زاده، رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام نیز با اشاره به مأموریت‌های موسسه استنادی و پایگاه علم و فناوری جهان اسلام بیان کرد: در 30 سال گذشته به نشریات و مقالات توجه کرده‌ایم و حوزه پژوهش را هم به فعالیت اخیر خود اضافه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین سامانه‌های کشور به این موسسه واگذار شده است و در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها، کل نیازهای کشور ثبت شده است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

فاضل‌زاده با تاکید بر اینکه طی 2 ماه گذشته یک مأموریت استانی از سوی استاندار فارس به این موسسه محول شد، اظهار کرد: دبیرخانه پایش و رصد برنامه علم و فناوری استان با همکاری دانشگاه شیراز و پارک علم و فناوری فارس تشکیل شده است و 2 جلسه شورای راهبردی با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و ... داشتیم و برای دریافت برنامه توسعه استان از سوی سازمان‌های مربوطه آمادگی داریم.

مهتاب معمارپور، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با اشاره به فعالیت‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در 2 حوزه فعالیت دارد که یکی محوریت پژوهش و دیگری فناوری است.

وی، اولویت‌های پژوهشی این دانشگاه را بر روی نظام سلامت عنوان کرد و ادامه داد: بر روی بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی و مغزی و ... تحقیقاتی در حال انجام داریم و کارگروهی هم در استانداری فارس تشکیل دادیم و نتایج طرح‌های تحقیقاتی را در قالب مقالات ارائه خواهیم داد.

معمارپور با بیان اینکه رفع مشکل استان و ارسال این پژوهش‌ها به دیگر نهادها از اهداف اصلی ماست، افزود: سامانه پیام دانش برای عموم راه‌اندازی شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از راه‌اندازی پارک سلامت هم خبر داد و گفت: پارک سلامت را در شهر صدرا راه‌اندازی کرده‌ایم و شرکت‌ها در آن مستقر شده‌اند.

معمارپور در پایان با اشاره به اقدامات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز تصریح کرد: تاکنون حدود 700 پژوهش و 900 مقاله در خصوص کرونا داشتیم.

انتهای پیام
captcha