ظرفیت‌های قرآنی که تنها در آموزش و پرورش می‌توان یافت
کد خبر: 4106571
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

ظرفیت‌های قرآنی که تنها در آموزش و پرورش می‌توان یافت

آموزش و پرورش با ظرفیت‌های قانونی که در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان دارد می‌تواند همواره پیشتاز در تعلیم قرآنی باشد که شاید در دیگر دستگاه‌ها نتوان آن را یافت.

قرآن آموزآموزش و پرورش یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت است که می‌تواند از این ظرفیت برای تعلیم حافظان قرآنی و ترویج فرهنگ اسلامی استفاده کند. این دستگاه می‌تواند همواره پیشتاز در تعلیم قرآنی باشد که شاید در دیگر دستگاه‌ها نتوان آن را یافت. هفته قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فرصت مغتنمی برای توجه به فعالیت‌های قرآنی این دستگاه فرهنگی و تربیتی است.

فاطمه رهبردار، مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش براساس اسناد بالادستی و سیاست‌های تحولی در سال تحصیلی جاری نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی کرده است.

وی ادامه داد: تمام این چرخش‌های تحول‌آفرین در متن محتوا و نیز شیوه اجرایی برنامه‌ها در راستای توجه به کیفیت، مدرسه محوری، تمرکز زدایی، همگرایی، فعالیت‌های گروهی و استفاده از فناوری‌های نوین در نظر گرفته شده است؛ در دوران پساکرونا، چشم‌انداز برنامه‌های قرآن، عترت و نماز نیاز به یک بازمهندسی و نقشه فرهنگی داشت که این فرآیند مهم را اداره کل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از دو سال گذشته شروع و در سال تحصیلی جدید با افقی نو در برنامه‌های قرآن، عترت و نماز سامانه «نورینو» را برای مخاطبین یعنی دانش‌آموزان و مدیران، معاونین و مربیان پرورشی مدارس راه‌اندازی و معرفی کرده است.

بازمهندسی و ایجاد نقشه فرهنگی برای برنامه‌های قرآنی

مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآن، عترت و نماز مدارس در چهار عنوان انس با قرآن کریم، انس با اهل بیت(ع)، نور چشم و فعالیت‌های عمومی تجمیع شده است، تصریح کرد: هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فرصت مناسبی است که مراکز دارالقرآن‌الکریم و مدارس استان، توانمندی و ظرفیت مدرسه و دانش‌آموزان و معلمان در زمینه‌های قرآن، عترت و نماز را به نمایش گذاشته و در مسیر اجرای فعالیت‌ها، استعدادهای دانش‌آموزان را کشف کنند.

رهبردار با بیان اینکه در هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز برای اولین بار مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطح مدارس به‌صورت مجازی از طریق سامانه نورینو انجام شد، ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن، برپایی نمایشگاه‌های متنوع قرآنی، برگزاری نشست نماز با دانش‌آموزان و اولیا، اجرای طرح «سه میم» در خصوص پیوند دانش‌آموزان با مساجد، حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان در مراسم غبارروبی و عطر افشانی گلزار شهدا و نماز جمعه، برگزاری گفتمان‌های دینی با موضوع نماز، جهاد تبیین و حجاب، برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، برگزاری مراسم دیدار دانش‌آموزان و معلمان با امامان جمعه، برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز و سایر پویش‌های قرآنی مجازی در شبکه شاد برای دانش‌آموزان و تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده قرآنی از برنامه‌های قرآن، عترت و نماز مدارس و مراکز دارالقرآن الکریم و بازدید کارشناسان قرآن، عترت و نماز و معاونین پرورشی ادارات از فعالیت‌های قرآنی مدارس در طی هفته قرآن، عترت و نماز بوده است.

وی افزود: اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در سال جاری در نظر دارد با تأکید بر اصل فراگیری، سعی کند تا همه دانش‌آموزان مدارس به نوعی تحت پوشش یکی از برنامه‌های قرآن، عترت و نماز قرار گیرند؛ با توجه به منویات مقام معظم رهبری برای تربیت دانش‌آموزان حافظ قرآن کریم، برنامه حفظ قرآن در قالب حفظ جزء ۳۰، حفظ موضوعی و حفظ ترتیبی در اولویت کار قرار دارد.

رهبردار ادامه داد: بدین منظور مراکز دارالقرآن الکریم استان ملزم شده‌اند که با تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده، دانش‌آموزان مدارس را به کلاس‌های حفظ مراکز جذب کنند؛ پیگیری برای تکمیل نمازخانه‌های ناتمام، تجهیز نمازخانه‌های مدارس، برگزاری دوره‌های توانمندسازی اولیا، معلمان و روحانیون امام جماعت مدارس، راه‌اندازی هئیت مذهبی دانش‌آموزی در تمام مدارس و فعال‌سازی ۲۸ مدرسه تخصصی حفظ قرآن و نیز برگزاری اردوهای قرآنی در نیمه دوم سال تحصیلی از برنامه‌های آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی است.

وی با اشاره به اهمیت ورود آموزش و پرورش به حوزه تعلیم قرآنی، یادآور شد: امید است با تلاش جهادی معلمان، دانش آموزان، اولیا و همت مدیران از سطح آموزشگاه تا ستاد بتوانیم در زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی گام برداریم.

تعلیم قرآنی دانش آموزان

زمینه‌سازی برای ایجاد مدارس تخصصی قرآن

سیدعلیرضا موسوی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز از راه‌اندازی ۲۴ مدرسه قرآنی جدید در این استان خبر داد و گفت: باتوجه به ظرفیت قانونی که در آموزش و پرورش وجود داشته، وظیفه راهبردی این دستگاه نسبت به تعلیم و تربیت و قرار داشتن تربیت حافظان قرآن در برنامه این اداره، درنظر داریم مدارس اختصاصی قرآن را باتوجه به ظرفیت شهرستان‌ها ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تأکید دارند، افزود: در این راستا این مدارس ذیل وظایف خطیر آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت تشکیل خواهد شد تا زمینه‌ساز رشد دینی و اعتقادی و علوم قرآنی دانش‌آموزان شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به نقش ترویج فرهنگ نماز در تربیت دانش‌آموزان، ادامه داد: توجه به نماز جماعت یکی از ارکان آموزش و پرورش است که در فرهنگ دینی جایگاه خاصی دارد  و ما به‌عنوان دستگاه تعلیمی در این امر وظیفه خاصی داریم؛ در ساعت نماز مدیران مدارس مکلف هستند تمام فعالیت‌ها را تعطیل کرده و به اقامه نماز بپردازند.

موسوی نژاد در پایان گفت: سه رکن خانه، مسجد و مدرسه باید همواره حفظ شود تا دانش‌آموز بداند با چه امر خطیری در زندگی مواجه است؛ در راستای حفظ این مثلث تمام فعالیت‌های پرورشی را معطوف کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha