چیستی سنن الهی و ضرورت کاربست آن در نظام حکمرانی + متن گزارش
کد خبر: 4107321
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد؛

چیستی سنن الهی و ضرورت کاربست آن در نظام حکمرانی + متن گزارش

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پژوهشی چیستی سنن الهی و ضرورت کاربست آن در نظام حکمرانی را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

چیستی سنن الهی و ضرورت کاربست آن در نظام حکمرانی

به گزارش ایکنا، دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در اولین گزارش از سلسله گزارش های «حکمرانی مبتنی بر نظام سنن الهی» به چیستی سنن الهی و ضرورت کاربست آن در نظام حکمرانی پرداخت.

در این گزارش سنن الهی یکی از مباحث بنیادینی خوانده شد که تأثیرات شگرفی را بر حوزه حکمرانی دارد و در ادامه آن عنوان شد که می توان ادعا کرد بدون توجه به سنن الهی و طراحی خاص به کار رفته در آن، نمی توان از موفقیت لازم در عرصه حکمرانی برخوردار بود.

این گزارش با تأکید بر این که بررسی سنت های الهی، این توانمندی را ایجاد می کند تا قوانین و سامانه حاکم بر رخدادهای اجتماعی را کشف کرده می افزاید که با شناخت روابط پدیده ها و رخدادهای اجتماعی، روند تحول آنها را می توان پیش بینی کرد و با بررسی آنها، می توان رخدادهای اجتماعی را بهتر مدیریت کرد.

در پژوهش حاضر ضمن بیان چیستی و ماهیت سنن الهی، انواع و ویژگی های آنها، به ارائه سنت اندیشی به عنوان چارچوب شناختی هنجاری نوین عرصه حکمرانی پرداخته و در ادامه، به ضرورت توجه به سنن الهی در فرایند حکمرانی با هدف ارتقای کیفیت آن پرداخته و نهایتاً مصداق هایی از به کارگیری سنن الهی در عرصه حکمرانی با تأکید بر نامه 53 نهج البلاغه مورد بحث قرار می گیرد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام
captcha