بدترین جرم در عصر غیبت مقابله با ولی فقیه است/ درخواست از دانشجویان ارزشی
کد خبر: 4107336
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
خطیب جمعه تهران:

بدترین جرم در عصر غیبت مقابله با ولی فقیه است/ درخواست از دانشجویان ارزشی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه نخست نماز جمعه تهران با بیان اینکه بزرگترین جرم از منظر قرآن ایستادن در مقابل انبیاست، گفت: در عصر غیبت نیز بدترین جرم و گناه، درافتادن با جانشینان انبیا و اولیاست و ولی فقیه جانشین عام امام زمان(عج) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی امروز ۲۵ آذر، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به بیان مباحث توحیدی در خطبه‌های قبلی گفت: در خطبه قبل بیان کردم که خداوند در جای مهر، کانون مهر و در جای خشم، کانون غضب است.

وی با بیان اینکه تقوا اساسی‌ترین عنصر جذب رحمت خداست، گفت: در مقابل از منظر قرآن جرم، اساسی‌ترین عنصر جذب عقاب و خشم خداست. جرم به معنای عبور از خطوط قرمز خداست که برجسته‌ترین آن در قرآن، ایستادن در مقابل انبیاست زیرا انبیا از طرف خدا به سمت مردم و برای هدایت آنها آمده‌اند.

خاتمی اظهار کرد: جرم گناه است و بدترین گناه، درافتادن با انبیا و صالحان است اما در عصر غیبت این درافتادن چه معنایی دارد؟ روایات بیان می‌دارند که این درافتادن در عصر غیبت درافتادن با جانشینان انبیا و اولیاست و ولی فقیه جانشین عام امام زمان(عج) است. طبق روایتی در اصول کافی اگر ولی فقیه دستوری صادر کند و کسی آن را نپذیرد، در واقع حکم خدا را استخفاف کرده و کوچک شمرده است و کسی که رد بر ما (اهل بیت) داشته باشد رد بر خدا دارد.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه نگه داشتن حریم ولایت، نگه داشتن حریم امامان است، گفت: کسی که دین دارد، نباید در مجلسی که امام عادل جامعه اسلامی تخریب می‌شود یا از او بدگویی می‌شود، بنشیند و باید از ولی فقیه دفاع کند زیرا دفاع از ولی فقیه دفاع از امام زمان(عج) است و در افتادن با نایب امام زمان(عج) عاقبت خوبی ندارد.

وی در پایان با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: این روزها، روزهای سختی برای امام علی(ع) است و سخت‌ترین شب نیز همان شبی است که امام علی(ع) این بانوی بزرگوار را غسل داد، کفن کرد و به خاک سپرد.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با گرامیداشت یاد شهید مفتح گفت: ایشان در اوایل انقلاب ستاره‌ای درخشان بود و خدمات ارزنده در هر عرصه از جمله ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران انجام داد و توسط کوردلان گروهک خبیث فرقان به شهادت رسید. او منادی وحدت حوزه و دانشگاه بود که 27 آذر به همین مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شده است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره جناب عبدالواحد ریگی گفت: او فردی خیرخواه، شجاع، طرفدار نظام و انقلاب اسلامی بود. خوشبختانه جنایتکاران قاتل این عزیز دستگیر شدند و درخواست متدینین آن است که این آدمکش‌ها به اشد مجازات برسند.

خاتمی با اشاره به درگذشت مرحوم سردار رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: او از جمله مردان انقلابی و خدمتگزار در عرصه‌های مختلف تا آخرین روزهای زندگی بود و یاد او را هم گرامی می‌داریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه به مسئله وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مسئله از آرمان‌های مکرر امام راحل و مقام معظم رهبری است؛ دو بازوی توانای اداره کشور حوزه و دانشگاه هستند. این واقعیتی است که اکثریت دانشجویان ما، متدین، حزب‌اللهی و علاقه‌مند به ایران اسلامی هستند و آنها را پاره تن خود می‌دانیم. تقویت علمی و همه جانبه اینها را نظام یک تکلیف می‌داند.

وی افزود: البته اقلیتی هم در شأن دانشجو عمل نکردند و از 40 هزار دانشجوی یک دانشگاه شاید بیشتر از 500 نفر نیستند. قاتلی که خودش می‌گوید من مستحق چند اعدام هستم و به آنهایی که فریبش دادند پیام می‌دهد شما انسان نیستید، بعد کسانی به نام دانشجو از این قاتل حمایت می‌کنند. یک طوری عمل کردند که آمریکا و رژیم صهیونیستی به آنها آفرین می‌گویند. ولله بالله این در شأن شما نیست. شما خیلی بزرگتر از اینها هستید. ما امید به آینده شما داریم و کشور در آینده دست شماست. این اراذل و اوباش چه کسی هستند که در فکر شما باشند و شأن دانشجویی شما را از بین ببرند.

خاتمی اظهار کرد: از دانشجویان ارزشی انتظار می‌رود که با موضع‌گیری جانانه خود نشان دهند که دانشجوی حزب‌اللهی، مسلمان و متدین، آب به آسیاب اسرائیل نمی‌ریزد. این اقلیت دشمن آرمان بلند وحدت حوزه و دانشگاه هستند. چون وحدت حوزه و دانشگاه وحدت فیزیکی نیست بلکه وحدت فکر، اندیشه و آرمان است.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به مسائل مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: من هفته گذشته در آنجا بودم و از نزدیک نیروهای مسلح افتخارآمیزمان را دیدم و اقدامات مقتدرانه آنها را برای حفظ امنیت مشاهده کردم. چند شناور کوچک ما به ناو آمریکایی هشدار می‌دهند که نباید جلوتر بیاید و این معنای اقتدار است. بحمدلله ایران مقتدری داریم که لرزه به اندام دشمنان انداخته است.

خاتمی با تأکید بر اینکه جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک و ابدی ایران اسلامی است، گفت: اخیرا رئیس جمهور چین به عربستان سفر کرد؛ کشوری که ترامپ آن را گاو شیرده خواند و او هم برای سفر به آنجا طمع کرد و در مورد جزایر سه‌گانه موضع نادرست و حرف بی‌ربطی زده است. به تعبیر رئیس جمهور مطالبه جدی ایران جبران مواضع یاد شده از سوی رئیس جمهور چین است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور چین و یا هر کس دیگر بداند ما در زمینه تمامیت ارضی با هیچ کس رو دربایستی نداریم و قاطع برخورد می‌کنیم.

خاتمی با اشاره به حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد گفت: اولا این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد، ثانیا آمریکا 40 روز تقلا کرد تا این قطعنامه را به تصویب برساند و این هم یکی دیگر از پرونده‌های سیاه آمریکاست. راز نفرت شما از آمریکا مجموعه این رفتارهاست و حق آمریکاست که شما شعار بدهید «مرگ بر آمریکا». ثالثا، بیشترین بها را نظام اسلامی به زن داده است؛ «زن، زندگی، آزادی».

وی ادامه داد: آزادی واقعی اینجاست، آزادی واقعی در نظام اسلامی است. آنکه آمریکا شما را تحریک می‌کند بنویسید، بردگی است، آزادی نیست. آمریکا زن برده می‌خواهد، آمریکا زنی را می‌خواهد که هویت خود را از دست داده باشد و فرهنگش فرهنگ بردگان باشد. آن آزادی آمریکایی در حقیقت بردگی است و تنها در نظام اسلامی است که زندگی بانوان زندگی شرفمند انسانی است. شعار آنها دقیقا فریبنده است و روشن است که آزادگی هرزگی را می‌خواهند.

خطیب جمعه تهران سپس به مسئله پرونده سیاه اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که اتحادیه اروپا حداقل در یک دهه اخیر عین مستعمره آمریکا عمل کرده است. اینها در صدر لیست ناقضان حقوق بشر قرار دارند. چه کسی از رژیم صهیونیستی آدمکش، زن‌کش و کودک‌کش مدام حمایت می‌کند جز شما؟ شما در خط مقدم ناقضین حقوق بشر هستید.

وی تصریح کرد: اخیرا هم لیست دیگری اعلام کردند و تعدادی از شخصیت‌های کشور را مثلا تحریم کردند و این بنده ناچیز را هم تحریم کردند. یک افتخار در عمرم تحریم از سوی اینهاست. احساس می‌کنم به لطف خدا تیر به هدف خورده و جهاد تبیین اینجانب اثر داشته و به فضل خدا تا آخرین نفس در این سنگر جهاد تبیین هستم. وحشی‌گری‌های شما را افشا خواهم کرد و تا زنده هستم سر سوزنی عقب‌نشینی نمی‌کنم. ما در ایران به زور حساب بانکی داریم تا حساب در کشورهای اروپایی داشته باشم یا بخواهم به این 27 کشور اروپایی مسافرت کنم. به فضل خدا یک وجب از خاک کشور را به دنیا نمی‌دهم. اول که رفتن به خارج خیلی باب بود به مسئولان گفتم من هرگز عطش رفتن به خارج ندارم. احساسم این است با همین مردم باشم، در کنار همین مردم باشم و با همین مردم بمیرم.

خاتمی در ادامه به مسئله قانونمداری پرداخت و گفت: بیشترین تأکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر قانونمداری است. نظام اسلامی نظام قانون است و امام(ره) می‌فرمایند همه باید مقید به این باشند که قانون را بپذیرند ولو بر خلاف رأیشان باشد. مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند همه باید تابع قانون باشند، همه تسلیم قانون باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: قرآن می‌فرماید اول عامل به قانون، خود پیامبر(ص) است؛ «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ». امام علی(ع) فرمودند اگر به طاعتی دستور می‌دهم اول خودم انجام می‌دهم و وقتی که می‌گویم کاری را انجام ندهید که گناه است، اول خودم آن کار را انجام نمی‌دهم. امام(ره) هم فرمودند خودتان را با قانون تطبیق بدهید و نخواهید که قانون بر شما تطبیق داده شود.

وی یادآور شد: مسئله بعد در زمینه قانونمداری این است که امامین انقلاب به طور مکرر از قانون‌شکنی پرهیز می‌دهند. قانون‌شکنی هرج مرج را در پی دارد که بدترین منکر است. امام علی(ع) می‌فرمایند شیر درنده بهتر از سلطان ستمگر است و سلطان ستمگر بهتر از هرج مرج است. لذا قانون‌شکنی زمینه ساز هرج و مرج است.

خاتمی تأکید کرد: برای اینکه قانون‌شکنی نباشد باید قانون‌شکنان منزوی شوند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند دفاع از مجرم جرم است. دفاع از مجرم محکوم شده طبق قانون مبارزه با قانون است. خداوند در آیه 17 سوره «قصص» می‌فرماید: «قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِلْمُجْرِمِينَ»؛ از مجرمین چرا حمایت می‌کنید. می‌خواهید بیانیه بدهید، از آن مظلوم، سید روح‌الله عجمیان، حمایت کنید که 30 نفر او را محاصره کردند و یکی با آجر، یکی با سنگ و دیگری با چاقو او را می‌زنند و شما در حمایت از قاتل بیانیه می‌دهید که خود قاتل می‌گوید من مستحق چند بار اعدام هستم.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: طلبه عزیز ما آرمان علی‌وردی که چهلم او هم هست با شکنجه کشته شد، پلیس ما را با شکنجه کشتند. اگر بیانیه می‌دهید از اینها حمایت کنید چرا از این مجرمان حمایت می‌کنید. دفاع از انسان خوب است به شرط اینکه خلاف قانون خدا نباشد.

وی با اشاره به مسئله برابری در مقابل قانون از نظر امام(ره) و مقام معظم رهبری گفت: همه در برابر قانون مساوی هستند. رئیس، مرئوس، هیچکس نباید خودش را در تجاوز در حصار قانونی ببیند. یعنی تخلف بکند و خیالش راحت باشد که مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد. هر کسی که خلاف کرد باید به حسابش رسیدگی شود.

خاتمی در پایان اظهار کرد: امام علی(ع) به حاکمی فرمودند سه چیز حکومت تو را نگه می‌دارد؛ اقامه قانون بر همگان، حکم کردن به کتاب خدا در رضا و نارضایتی، پرهیز از تبعیض نژادی و تفاوت قائل شدن میان سفید و سیاه.

مجتبی برزگری

انتهای پیام
captcha