وحدت حوزه و دانشگاه در هدف تجلی می‌یابد
کد خبر: 4107737
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۸
امام جمعه کرمان:

وحدت حوزه و دانشگاه در هدف تجلی می‌یابد

امام جمعه کرمان با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت در هدف است، گفت: وحدت این دو مجموعه حیات علمی و پیشرفت یک کشور را به‌دنبال دارد لذا حوزویان و دانشگاهیان باید مفهوم وحدت را به درستی بشناسند.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان در گفت‌وگو با ایکنا ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در خصوص نام‌گذاری این روز بیان کرد: شهید مفتح بخش مهمی از فعالیت‌های علمی خود را در دانشگاه صرف کرد و به‌عنوان استاد برتر دانشگاه شناخته می‌شد و از طرفی سال‌ها در حوزه تلمذ و تدریس کرده است، روز شهادت ایشان فرصتی شد تا موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شود.

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت دو مرکز مهم علمی کشور است، گفت: این به معنای وحدت در هدف است و هدف پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف و از جنبه‌های معنویت، اخلاق، علم و فناوری و ... است. کشوری در دنیا قدرتمند است و دشمن از آن ترس دارد که در محور اخلاق و معنویت، پیشرفت‌های مهندسی، فنی، صنعت، تکنولوژی و ... در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد و زمانی این اتفاق می‌افتد که مراکز علمی آن کشور دست به دست هم داده و یکدیگر را برای رسیدن به این هدف بزرگ همراهی کنند.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: هم حوزه و هم دانشگاه مراکز علمی کشور هستند که اگرچه سمبل آنها مدرسه فیضیه و دانشگاه تهران است اما همه روحانیت، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان را در بر می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که این وحدت تا چه اندازه محقق شده است، گفت: به نظر می‌رسد نمی‌توان برای این وحدت سقف تعیین کرد و هر اندازه که جلوتر می‌رویم کاملتر از آن وجود دارد زیرا هر اندازه این وحدت قوی‌تر شود ثمرات بهتری در جامعه دارد؛ لذا در مورد اینکه در این وحدت چه اندازه گام برداشتیم باید دید پیشرفت ما در این حوزه‌ها چه اندازه است و هر اندازه پیشرفت بیشتر باشد نشان می‌دهد وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر محقق شده است.

حجت‌الاسلام علیدادی‌ سلیمانی چنین مناسبت‌هایی را فرصتی برای شناخت بهتر ضعف‌ها و رفع آنها دانست و گفت: مهمترین نهاد برای وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه خود حوزویان و دانشگاهیان هستند. زمانی که موضوع وحدت این دو نهاد مطرح شد همکاری‌هایی نیز شکل گرفت و تحقیقات و پژوهش‌های مشترکی انجام شد. همچنین راهکارهای این وحدت دقیق‌تر بررسی شد و برای از بین بردن موانع تلاش صورت گرفت.

وی یکی از موانع وحدت حوزه و دانشگاه را تبلیغات دشمن دانست و افزود: دشمن همواره تلاش دارد بین حوزه و دانشگاه فاصله ایجاد کند و سال‌ها در ذهن دانشگاهیان و حوزویان جا داده‌اند که جایگاهی در نهاد مقابل ندارند اما بعد از انقلاب اسلامی این مانع به‌طور کلی از بین رفت اما باید مواظب اقدامات دشمن باشیم.

امام جمعه کرمان مانع دیگر را عدم فهم صحیح از وحدت حوزه و دانشگاه برشمرد و گفت: حوزویان و دانشگاهیان باید به این نوع وحدت توجه ویژه داشته باشند که در این مورد آب مثال خوبی است. آب از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده و حیات بخشی آن با یکی از این عناصر به تنهایی امکان پذیر نیست؛ وحدت حوزه و دانشگاه نیز اینگونه است زیرا در کنار هم حیات علمی و پیشرفت یک کشور را به‌دنبال دارند لذا حوزویان و دانشگاهیان باید مفهوم وحدت را بشناسند و بدانند که دشمن از این وحدت نگران، مضطرب و غضبناک است.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی با بیان اینکه فاصله حوزه و دانشگاه دشمن را به هدف خود می‌رساند لذا ضرورت دارد نخبگان این دو نهاد بحث وحدت را جدی بگیرند گفت: این وحدت مختص یک رشته‌ خاص و جلسات مشترک نیست بلکه وحدت در هدف است بنابراین باید هدف و رسالت حوزه و دانشگاه را شناخت و نتیجه قرارگیری این اهداف در کنار هم، کشور پیشرفته در حوزه‌های مختلف است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در اوایل انقلاب نمود این وحدت بیشتر است، گفت: در واقع تراز شخصیت‌هایی همچون شهیدان مطهری، باهنر، مفتح و بهشتی که به‌عنوان چهره‌های حوزوی قوی در خود دانشگاه حضور داشته باشند، در حوزه و دانشگاه کم است. امروز از نظر آماری می‌توان گفت تعداد قابل توجهی از حوزویان و دانشگاهیان با هم همکاری دارند اما شخصیت‌های برجسته‌ای همچون شهید مطهری و مفتح و... که جایگاه ترازی در نظام جمهوری داشتند و حوزه و دانشگاه را به‌خوبی می‌شناختند نمود کمتری دارند. امروز از لحاظ عملیاتی این وحدت بیشتر است اما در گذشته این وحدت در شخصیت‌هایی تبلور پیدا کرده بود که چهره‌های جامع و برجسته‌ای بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان در پایان گفت: هراندازه روحانیت و حوزه با دانشجویان، اساتید و دانشگاه‌ها برای پیشرفت کشور کنار هم قرار گرفته و هم افزایی کنند این وحدت بیشتر جلوه می‌کند و نه تنها ظاهری نیست بلکه عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha