حوزه و دانشگاه دو بال پرواز برای جامعه هستند
کد خبر: 4107893
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
رئیس دانشگاه قم:

حوزه و دانشگاه دو بال پرواز برای جامعه هستند

رئیس دانشگاه قم گفت: دو نهاد علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیتی حوزه و دانشگاه دو بال پرواز برای جامعه هستند و عدم وجود هرکدام به رشد جامعه ضربه می‌زند، لذا باید به دنبال این باشیم که ارتباط این دو نهاد تنگاتنگ‌ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شریفی، رئیس دانشگاه قمحجت‌الاسلام والمسلمین احمد شریفی، رئیس دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم ضمن گرامیداشت هفته حوزه و دانشگاه بیان کرد: شهید آیت‌الله مفتح که در عمر نه چندان طولانی خود یک نیروی مجاهد به تمام معنا بود و جزء اولین افرادی بود که در سیستم علمی و دانشگاهی مشغول فعالیت‌های علمی و تربیتی در حوزه و به‌خصوص دانشگاه و مساجد شد و مقاله‌ وی تحت عنوان وحدت دانشگاه و مسجد، جزء اولین مقالات در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی اضافه کرد: یکی از تفکرات ایشان که آن را مستمر دنبال می‌کرد، مسئله مسجدمحوری بود، شهید مفتح معتقد بود برای فرهنگ‌سازی و ارتقای علمی، فرهنگی و اجتماعی باید به هویت مسجد بازگردیم. تاکنون هم سخنان فراوانی در رابطه با این وحدت گفته شده و هم مطالب و کتاب‌های زیادی نوشته شده است، مؤسساتی نیز در این رابطه شکل گرفتند که رسالت اصلی آن‌ها تلاش برای ایجاد وحدت بین این دو نهاد علمی است.

شریفی ادامه داد: این دغدغه و استراتژی مهم در جمهوری اسلامی به این دلیل مطرح شد که از زمانی که دانشگاه‌های فعلی شکل گرفتند تا زمان پهلوی اول، حکومت پهلوی با تأسیس دانشگاه تهران به دنبال این بود که حضور و نقش حوزه را کمرنگ کند و به مرور این نهاد علمی را برچیند؛ اما وقتی نتوانست این کار را انجام دهد به روش‌های مختلف سعی کرد نهاد حوزه علمیه عقب‌ماندگی علمی داشته باشد.

رئیس دانشگاه قم اظهار کرد: اما انقلاب اسلامی که از دل حوزه و با رهبری حوزویان و محوریت حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت، متوجه این موضوع بود که این دو نهاد علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیتی دو بال پرواز برای جامعه هستند و عدم وجود هرکدام به رشد جامعه ضربه می‌زند؛ حتی نهاد حوزه از جهات تربیتی و هویت دینی و حتی ملی از نهاد دانشگاه برای جامعه مهم‌تر است. لذا، باید به دنبال این باشیم که ارتباط این دو نهاد تنگاتنگ‌ شود.

وی افزود: نظرات فلسفی متفاوتی در رابطه با معنای وحدت وجود دارد و نیز ایده‌های مختلفی ذکر شده است، اما به نظر بنده یکی از عملی‌ترین و اثرگذارترین معانی وحدت حوزه و دانشگاه،  تعامل و ارتباط صحیح این دو نهاد با یکدیگر است.

شریفی با اشاره به اینکه در تعاملات قوت‌ها و ضعف‌ها شناسایی و روش‌شناسی می‌شود، بیان کرد: یکی از برجسته‌ترین روش‌های نظریه‌پردازی، نظریه اجتهادی متعارف است که در علوم انسانی بسیار کاربرد دارد، پس در تعاملات است که مسائل جدید ذکر می‌شود و بسیار مشکل گشاست؛ همچنین دانشگاه می‌تواند مسائل جدید به خصوص در حوزه علوم انسانی را از ایده‌هایی که در آیات و روایات مطرح شده و متخصصین اصلی آن حوزویان هستند را به دست آورد.

ظرفیت‌های دانشگاه قم در ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه

شریفی با اشاره به اینکه دانشگاه قم از جهات مختلف، جایگاه ویژه و برجسته‌ای را داراست و  متصل به یک منبع پایان‌ناپذیر علم اسلامی یعنی حوزه علمیه قم در فقه و اصول، فلسفه، تفسیر، حدیث، عرفان و اخلاق است، اظهار کرد: این نحوه اتصال فیزیکی و نرم‌افزاری را هیچ دانشگاهی در کشور ندارد، 70 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه قم افزون بر درجات دانشگاهی، دارای درجات بالای حوزوی هستند و این یک فرصت بی‌نظیر است؛ افزون بر این در رشته‌های صنعتی نقش اخلاقیات و الهیات و معنویت دینی در دنیا دنبال می‌شود که بهترین محل برای دنبال کردن آن در دانشگاه‌های کشور، دانشگاه قم است.

وی بیان کرد: ظرفیت دیگری که در قم وجود دارد این است که به برکت حضور آستان مقدس حضرت معصومه(س)، نگاه ویژه‌ای در جهان به قم نسبت به شهرهای دیگر کشور وجود دارد و از این بابت دانشگاه قم می‌تواند پایگاهی برای دوره‌های دانش‌افزایی باشد.

رئیس دانشگاه قم یادآور شد: نمونه دیگری از این ظرفیت‌ها این است که دانشگاه قم تنها دانشگاهی است که به جامعه مدرسین وابستگی دارد و اعضای هیئت امنای آن از اعضای برجسته حوزوی و دانشگاهی اعم از وزیر، رئیس حوزه‌های علمیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اساتید برجسته حوزه علمیه هستند؛ لذا از این ظرفیت باید در جهت معرفی دانشگاه قم بهعنوان دانشگاهی در تراز اسلامی برای جهانیان و یک دانشگاه بین‌المللی اسلامی به تمام معنا استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha