دومین همایش منطقه‌ای دانشگاه اخلاق‌محور در بابل برگزار شد
کد خبر: 4107918
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

دومین همایش منطقه‌ای دانشگاه اخلاق‌محور در بابل برگزار شد

دومین همایش منطقه‌ای دانشگاه اخلاق‌محور به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور نماینده ولی‌فقیه در مازندران، در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد.

همایش منطقه‌ای دانشگاه اخلاق‌محوربه گزارش ایکنا از مازندران، دومین همایش منطقه‌ای دانشگاه اخلاق‌محور به مناسبت سالروز شهادت دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور نماینده ولی‌فقیه در مازندران، در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی،‌ ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: خداوند در آیات نخستین از سوره مبارکه قلم سه نعمت، علم و قلم، عقل و اخلاق را متذکر شدند، ماندگاری علم به برکت قلم است، قلم نماد علم و دانش است، به عنایت خدا پیغمبر اکرم کاملترین در جهت علم و عقل است و اخلاقی بسیار عظیم به ایشان داده شده است.

وی افزود: علم و قلم، عقل و اخلاق این مثلث مبارک می تواند ناجی انسان باشد، علم اگر علم وافر باشد قطعا خدا را نشان میدهد، عقل هم انسان را به سمت خدا رهنمود می کند، اخلاق هم انسان را به خدای صاحب نعمت‌ها هدایت می کند، پس اگر این سه ویژگی باشد، ویژگی ایمان و اعتقاد هم قطعاً به‌دنبالش است، این سه ویژگی که عامل رشد و سعادت بشر است، مختص جامعه دینی نیست بلکه هر جامعه‌ای آن را می‌پذیرد.

آیت‌الله لائینی تصریح کرد: از آن طرف عقلانیت، نه احساسات نه هیجانات کاذب که اجازه تعقل را نمی‌دهد و فضا را تیره و تار می‌کند، باید این گردوغبارها فرو بنشیند و انسان در محکمه عقل و منطق به قضاوت و داوری درست بنشیند، حرف بشنود داوری کند، بدون تعصب نتیجه‌گیری کند، عقلانیت بهترین مرشد و راهنمای انسان است، از آن طرف هم اخلاق که چیز زیبا و دلپذیری است.

نماینده ولی‌فقیه درمازندران با بیان اینکه که برخی‌ها با اخلاق خوش و برخورد انسانی پیامبر اکرم مسلمان شدند، خاطرنشان کرد: برخورد زیبای اخلاقی انسانی پیغمبر انسان‌ها را جذب می‌کرد؛ بخشش، تواضع، عرفان و دستگیری انسان را جذب می‌کند، به فرموده پیامبر به حضرت علی(ع)، اگر دیدی مردم با کارهای خوب به سوی خدا می‌روند تو با خرد و عقلانیت به سوی خدا برو.

وی اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ بار در قرآن از علم یاد شده است، اگر در جامعه علم، عقل و اخلاق حاکم باشد آن جامعه به یک وحدت و همگرایی بهتر و بیشتر می رسد، اما اگر توهمات، مطالب پوچ و بی اساس به‌عنوان منطق و عقل در جامعه پیاده باشد، به‌جای اخلاق انسانی اخلاق وحشی‌گری، ضرب و شتم، فحش و ناسزا، تخریب و دروغ و غیره حاکم خواهد شد.

آیت‌الله لائینی  ادامه داد: حوزه و دانشگاه هم در میان خودشان و هم کل جامعه باید فضای همدلی، وحدت، الفت و انسجام را برقرار کرده و حفظ کنند و برای رسیدن به این آرمان با توجه به این مثلث مبارک امکان‌پذیر است، دانشگاه باید جای دانش و پژوهش باشد، حوزه به واقعیت‌های مستند توجه کند تا قطعی و حساب شده باشد.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران تأکید کرد: انقلاب اسلامی با مثلث علم، منطق و اخلاق به پیروزی رسیده و در مقابل بسیاری از فتنه‌ها ایستاده است، جنگ ما با عقلانیت عجین شده است، یک جا ما نیامدیم بمب شیمیایی بزنیم، سازمان ملل اعتراف کرده که ایران آغازکننده جنگ نبود، آغازکننده آن رژیم بعث بود. پس امروز نیاز به این مثلث مبارک داریم مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب به این سه اصل توجه و تکیه کردند.

انتهای پیام
captcha