تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه اثرات خوبی در حل مشکلات جامعه دارد
کد خبر: 4107931
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه اثرات خوبی در حل مشکلات جامعه دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با بیان اینکه تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه اثرات بسیار خوبی در حل مشکلات جامعه دارد، گفت: موانع تحقق این امر به موانع در مبانی بازمی‌گردد، چراکه مبانی منجر به وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌شود و متاسفانه فاصله بسیاری از این منظر وجود دارد و نیازمند بحث و توضیح فراوان است.

حجت الاسلام نقدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریزحجت‌الاسلام اصغر نقدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه اثرات بسیار خوبی در حل مشکلات جامعه دارد، گفت: موانع تحقق این امر به موانع در مبانی بازمی‌گردد، چراکه مبانی منجر به وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌شود و متاسفانه فاصله بسیاری از این منظر وجود دارد و نیازمند بحث و توضیح فراوان است. علاوه بر مبانی، در این رابطه بحث سنخیت و غایات نیز مطرح است که با وجود تلاش‌های بسیار، متاسفانه همچنان محقق نشده است.

نقدی، با اشاره به جمله العلم سلطان، اظهار کرد: علم همان چیزی که جامعه را اداره کرده و مسائل و مشکلات را حل می‌کند؛ رهبر معظم انقلاب نیز بارها به این امر تاکید کرده‌اند و امام راحل نیز از دو نهاد حوزه و دانشگاه به عنوان مبدا تحولات یاد کرده‌ و فرمودند این دو نهاد با وحدت در کنار هم تلاش کرده و برای حل مشکلات کشور در ابعاد مختلف، راه حل ارائه دهند که در این صورت مسائل و مشکلات نیز حل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که در جامعه با یک سری مسائل و یک سری مشکلات رو به رو هستیم، یادآور شد: «مشکل» بسیار ساده بوده و برای حل آن نیز راه حل علمی نیاز نیست، اما «مسئله» امری عمیق و ریشه‌دار بوده و نیازمند راه‌حل علمی است که از جمله مسائل جامعه می‌توان به بالارفتن سن ازدواج، بیکاری جوانان، خشونت، حاشیه‌نشینی، فقر، تبعیض، مدرک‌داران بی‌سواد و... اشاره کرده که رفع این مسائل، نیازمند راه حل علمی است و با تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه این مسائل نیز راه‌حل پیدا می‌کند.

وی با اشاره به وجود خلا در حوزه علوم انسانی در حوزه و دانشگاه، بیان کرد: این موصوغ نیز به شرطی که حوزه و دانشگاه به وحدت در سنخیت و مبانی و غایات برسد، قابل حل می‌شود؛ البته برخی از مسائل مثل رشد اجتماعی نیز باید حل شود تا موضوع وحدت محقق شود، چراکه رشد اجتماعی در جامعه ما ضعیف بوده و با این‌که دور کمر برخی‌هایمان به سه متر هم می‌رسد، اما رشد اجتماعی در سطح ضعیفی باقی مانده که این امر یکی از موانع تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت ارتقای شاخص‌های اجتماعی در جهت تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه، تاکید کرد: انتقادپذیری، تحمل نظر مخالف، شور و مشورت، انضباط، قانون پذیری و داشتن روح همکاری از جمله شاخص‌های رشد اجتماعی بوده و اگر این شاخص‌ها در حوزه و دانشگاه ارتقا یابد، یک قدم به وحدت نزدیک شده‌ایم که در این شرایط طرفین می‌توانند به گفت‌وگو و مشورت نشسته و با همدلی و مواسات مشکلات علوم انسانی را نیز مرتفع کنند.

نقدی یادآور شد: البته در حوزه علوم انسانی چند رویکرد داریم که باید سایر رویکردها چون رویکردهای خودباختگی، منفعلانه، تقلیدی و... را کنار گذاره و به رویکرد اجتهادی در پژوهش در علوم انسانی روی بیاوریم؛ همان رویکرد اصیلی که محصول آن شخصیت‌هایی چون امام راحل، رهبر معظم انقلاب، علامه‌ طباطبایی، استاد مطهری و... هستند.

وی با تاکید بر این‌که این رویکرد اجتهادی، محقق پرور بوده و باقی رویکردها مقلدپرور هستند، خاطرنشان کرد: اگر حوزه و دانشگاه به محقق‌پروری با رویکرد اجتهادی برسند، شاهد نتایج خوبی در جامعه خواهیم بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در خاتمه تاکید کرد: دعا می‌کنم سر عقل آمده و هم حوزه و هم دانشگاه با تمسک به دستورات خداوند، کنار گذاشتن منیت‌ها و ارتقای رشد اجتماعی، رویکردهای خود را اصلاح کنند تا وحدت محقق شده و ایران و جهان اسلام از محصولات شیرین آن بهره ببرند.

انتهای پیام
captcha