فرآیند مهاجرپذیری متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی نیست
کد خبر: 4107941
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

فرآیند مهاجرپذیری متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی نیست

رئیس اداره امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: زیرساخت‌های مهاجرت‌پذیری متناسب با گفتمان اصیل انقلاب اسلامی پیش نرفته است.

مهاجرانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین بذرافشان، رئیس اداره امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد، امروز 27 آذرماه در آیین تقدیر از دانشجویان غیرایرانی مؤسسه آموزش عالی فردوس که به‌مناسبت روز جهانی مهاجران در محل این مؤسسه برگزار شد، بیان کرد: حدود 100 هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور داریم که از این تعداد 10هزار دانشجو در خراسان رضوی پذیرش شده و از مجموعه دانشجویان غیرایرانی استان، تعداد 2500 نفر در دانشگاه فردوسی مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که ما در کشور داریم، تعریف مهاجرت است که با تعریف جهانی تفاوت دارد. مهاجر کسی است که جلای وطن می‌کند و قرار است در آنجا به مدت طولانی زندگی کند و در واقع آنجا وطن او است، لذا باید در همه سرشماری‌ها جزء شهروندان آن کشور قرار گیرد.

رئیس اداره امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: به لحاظ فراهم آوردن زیرساخت‌ها در کشور با گفتمان انقلاب اسلامی فاصله داریم و فرآیندها در این خصوص همگام با گفتمان اصیل انقلاب اسلامی پیش نرفته است، لذا باید سعی شود تا به این گفتمان اصیل نزدیک شویم.

بذرافشان با اشاره به توازن منطقه‌ای در زمینه توسعه، امکانات و شاخصه‌های پیشرفت تصریح کرد: شرایط مشهد میانگینی از شهرهای اطراف است، یا اگر توسعه کشورهای اروپای غربی را که مشاهده کنیم، شرایط رفاه شبیه به یکدیگر است و به لحاظ پیشرفت اقصادی، علمی و... مشابه هم هستند. کشور لوکزامبورگ که چندان شناخته شده نیست، اما به لحاظ شاخصه‌های علمی، اقتصادی و ... از کشورهای خوب دنیاست چرا که با کشورهای پیشرفته دنیا تعامل دارد.

وی تصریح کرد: وقتی در خصوص پیشرفت و توسعه ایران صحبت می‌کنیم، این پیشرفت و توسعه مستقل از توسعه و پیشرفت کشورهای همسایه که عموماً کشورهای مسلمان هم هستند قابل تصور نبوده و میسر نیست، نمی‌توان گفت ایران می‌تواند پیشرفت کند، اما عراق و افغانستان و... نمی‌توانند پیشرفت کنند، لذا اگر از یک رویداد بین‌المللی و مهاجرانی که از کشورهای اطراف می‌آیند، صحبت می‌کنیم که ممکن است روزی بازگردند یا بالعکس در ایران بمانند، می‌توانند منشأ اثری در کشور خود باشند و رویکرد ما این است که توسعه کل منطقه را نشانه گرفته‌ایم که در این راستا دانشجویان غیرایرانی می‌توانند در این خصوص تأثیرگذار باشند.

رئیس اداره امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: ما با این افقی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، در واقع یک پهنه بزرگ جغرافیایی را در نظر گرفته‌ایم و هر تلاشی را که در این خصوص می‌کنیم با توجه به افقی که در نظر گرفته شده باید یک منطقه بزرگتری را توسعه دهیم.

بذرافشان گفت: براساس گفتمان انقلاب اسلامی ما یک امت واحده هستیم. هرکس در هر دانشگاهی که برای توسعه امر آموزش چه برای دانشجویان ایرانی و چه برای دانشجویان غیرایرانی فعالیت می‎کند، افقی متناسب با این گفتمان را دارد.

انتهای پیام
captcha