تشکیل رصدخانه فرهنگی در استان یزد دنبال شود
کد خبر: 4108019
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴

تشکیل رصدخانه فرهنگی در استان یزد دنبال شود

استاندار یزد یکی از برنامه‌های استان را تشکیل رصدخانه فرهنگی عنوان کرد و گفت: هدف از تشکیل این رصدخانه، رصد و تحلیل مسائل این حوزه و ارائه راهکارها و پیشنهادات عملیاتی است.

مهران فاطمی، استاندار یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، در بیستمین دوره معرفی پژوهش‌های برتر فرهنگی، هنری و اجتماعی استان یزد با اشاره به تنوع و سختی‌های حوزه پژوهش‌های فرهنگی گفت: تنوع و سختی حوزه پژوهش‌های فرهنگی به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها، جهان بینی‌ها و مکاتب فکری افرادی است که به تولید اندیشه می‌پردازند لذا ایجاد یک فهم مشترک فرهنگی روی مسائل قدری سخت‌تر از سایر حوزه‌ها است.

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه‌تر به فعالیت‌های پژوهشی حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی اظهار کرد: متأسفانه همچون تمام مؤلفه‌های فرهنگی، حوزه پژوهش‌های فرهنگی نیز همیشه مظلوم واقع می‌شود.

استاندار یزد در بخش دیگر از سخنانش به فعالیت‌های شورای پژوهش‌های فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اشاره و بیان کرد: به منظور منسجم‌سازی، هدفمندسازی و جهت‌مندسازی جایگاه مدیریت حوزه پژوهش‌های فرهنگی، شورای پژوهش‌های فرهنگی باید تقویت و تبدیل به یک شورای مستقل پژوهشی شود.

تقویت شورای پژوهش‌های فرهنگی

فاطمی ادامه داد: در صورت عملکرد قوی شورای پژوهشی مذکور، طرح تقسیم تمامی اعتبارات مصوب حوزه پژوهش‌های فرهنگی در این شورا انجام و مصوبات آن به عنوان مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان تلقی خواهد شد.

استاندار یزد افزود: بر این اساس فعالیت شوراهای موازی با این شورای پژوهشی را نمی‌پذیریم و نماینده دستگاه‌های مرتبط با این حوزه باید در شورا حضور یافته و نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر تسریع در روند تدوین محورهای فرهنگی سند تحولی استان تأکید و تصریح کرد: این اقدام باید در یک برنامه ریزی هدفمند و در تعامل مشترک با پژوهشگران، با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان صورت گیرد.

فاطمی در ادامه سند مهندسی فرهنگی استان را از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی استان دانست و گفت: در این زمینه نیز باید از ظرفیت صاحب‌نظران این حوزه استفاده شود زیرا نقشه فرهنگ استان را براساس آن دنبال خواهیم کرد.

استاندار یزد همچنین به لزوم انجام پیوست نگاری فرهنگی یا تدوین سند پشتیبان فرهنگی برای هر اقدام عمرانی و اقتصادی اشاره و بیان کرد: در این راستا وزارت صمت باید تدوین سند پشتیبانی فرهنگی را به عنوان یکی از ملزومات صدور مجوز اعلام کند، در این صورت سهم زیادی از منابع مالی برای پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی کشور از این طریق تأمین می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های زیاد بخش خصوصی استان به لحاظ مشارکت در فعالیت‌های محیط زیستی و فرهنگی، گفت: موضوع پیوست نگاری فرهنگی به عنوان یکی از موضوعات مهم در شورای پژوهش‌های فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طرح و پس از تهیه مدل عملیاتی آن در تعامل با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، جهت بررسی و تصویب نهایی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح شود. 

لزوم ایجاد منطقه ویژه فرهنگی 

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مرزهای جغرافیای با مرزها و اقلیم‌های فرهنگی تفاوت دارد، گفت: یکی از ظرفیت‌های فرهنگی جاده طریق الرضا است که در مسیر آن ابنیه‌های مقدس مذهبی احداث شده و حتی در بخش خرانق و شهرستان ابرکوه رویداد فرهنگی به یمن قدوم امام هشتم در این مناطق برگزار می شود.

فاطمی با بیان اینکه جاده طریق الرضا می‌تواند مسیری برای ترویج بیش از پیش فرهنگ امام رضایی باشد، افزود: درخواست ما این است که استان یزد و این محور به عنوان یک منطقه ویژه فرهنگی دیده شود.

وی در ادامه یزد را یکی از پنج شهر ثبت شده در فهرست میراث جهانی دانست و اضافه کرد: در دسترس پذیرترین کویر ایران متعلق به یزد است و افراد در مدت زمان کوتاهی می‌توانند در کویر یزد حضور یابند، لذا در این راستا می‌توان منطقه ویژه فرهنگی و گردشگری را ایجاد و گردشگری را مطابق ملاحظات فرهنگی دنبال کرد.

استاندار یزد یکی از برنامه‌های استان را تشکیل رصد خانه فرهنگی عنوان کرد و افزود: هدف از تشکیل این رصدخانه رصد و تحلیل مسائل این حوزه و ارائه راهکارها و پیشنهادات عملیاتی است.

انتهای پیام
captcha