روشنگری درباره مخالفت دشمن با «ایران قوی» اولویت اصلی در جهاد تبیین است + صوت
کد خبر: 4108238
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
حسین کنعانی‌مقدم:

روشنگری درباره مخالفت دشمن با «ایران قوی» اولویت اصلی در جهاد تبیین است + صوت

کارشناس مسائل سیاسی طراحی‌های دشمن در اتفاقات اخیر را معطوف به تضعیف تمامیتی به نام ایران دانست و گفت: به همین خاطر است که در این حوادث مسئله تجزیه‌طلبی از سوی دشمنان بسیار پرنگ شد ولذا در وضعیت کنونی روشنگری و آگاه‌سازی پیرامون مسئله اهمیت ایران قوی جزو اولویت‌های اصلی در امر جهاد تبیین است.

حسین کنعانی‌مقدم

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت جهاد تبیین به منزله یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های جلوگیری از سلطه دشمن بر افکار و مغزها گفت: در جنگ روانی به منزله یکی از ابعاد جنگ ترکیبی هدف اصلی تأثیرگذاری بر افکار عمومی است و دشمن از طریق جنگ شناختی به دنبال این است که با شایعه‌سازی، جعل خبر و قلب واقعیت‌ها، در جامعه یأس و ناامیدی ایجاد کرده و اراده سیاسی و ملی را بشکند و مسئولان را دچار خطای محاسباتی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها کند.

وی افزود: در این میان جهاد تبیین در مقابله با جنگ شناختی تعریف می‌شود که دارای دو عنصر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که باید به هر دو بعد آن توجه کرد زیرا متأسفانه عده‌ای در داخل تصور می‌کنند فقط با تکیه بر بعد نرم‌افزاری جهاد تبیین می‌توان در مقابل این جنگ شناختی و عملیات روانی ایستاد و مقابله کرد.


بیشتر بخوانید:


کنعانی‌مقدم اظهار کرد: جهاد تبیین در تعبیر مقام معظم رهبری از دو مؤلفه جهاد و تبیین تشکیل شده است که جهاد همان عمل انقلابی، حضور فعال در صحنه و مقابله عملی در برابر جنگ روانی دشمن است و تبیین نیز معطوف به حوزه نرم‌افزار و افزایش آگاهی با ابزارهای مختلف از جمله ابزارهای ارتباطی و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای معرفی واقعیت‌ها با هدف مدیریت افکار عمومی در راستای اراده ملی و سیاسی است. لذا اگر هر یک از این دو عنصر آسیب ببیند و مخدوش شود زمینه لازم برای غبارآلود شدن فضای سیاسی و اجتماعی فراهم می‌شود که همین غبارآلودگی بهترین فرصت برای نفوذ و خرابکاری دشمن است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در این فضا تمییز دادن حق از باطل و راست از دروغ به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود و این نیازمند افزایش بصیرت از مسیر جهاد تبیین است و لذا در مسئله جهاد تبیین هم باید به سخت‌افزار یا میدان و هم به نرم‌افزار یا علم و دانش اهمیت داد تا بتوان یک تهاجم ترکیبی را در مقابل هجوم ترکیبی دشمن انجام داد.

جهاد تبیین با تک‌گویی موفق نخواهد بود

کنعانی‌مقدم درباره نقش گفت‌وگو و تعامل با جامعه و استفاده از شیوه‌های به‌روز ارتباطی و پرهیز از تک‌گویی به منزله یکی از عوامل اصلی موفقیت در امر جهاد تبیین گفت: امروز دیگر نمی‌توان از شیوه‌های سنتی مانند سخنرانی‌ها و تریبون‌های یک‌طرفه یا تکیه صرف بر صدا و سیما برای بیان واقعیت‌ها و مقابله با جریان تحریف استفاده کرد الان دوره تعامل و گفت‌وگوی دوجانبه و چندجانبه است و گفت‌وگو را می‌توان به مثابه نقطه عزیمت حل و فصل مسائل و مشکلات اجتماعی و سیاسی تعبیر و تفسیر کرد و لذا باید از میزهای گفت‌وگو و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی استقبال کرد و گفت‌وگو را در فضای عمومی میان مسئولان و مردم از طریق احزاب و رسانه‌ها گسترش داد.

وی ادامه داد: در کنار و شاید به موازات اتخاذ چنین رویکردی نیروهای جهادی و انقلابی متخصص باید در بدنه اجرایی کشور برای حل عملی مشکلات ورود پیدا کنند تا مردم تأثیر این گفت‌وگو و تعامل را در عمل هم ببینند تا آن تبیین‌گری و روشنگری‌ها اثرگذار باشد. به عبارتی امروز دیگر مردم را نمی‌توان با تریبون‌های یک‌طرفه و تک‌گویی‌ها اقناع کرد و علاوه بر اینکه باید با مردم به گفت‌وگو نشست و نظرات و پیشنهادات و گلایه‌های آنان را شنید حتما نیز باید در راستای عملی شدن این مطالبات به صورت جهادی اقدام کرد و در این صورت است که جهاد تبیین یک اقدام باورپذیر از سوی جامعه تلقی خواهد شد.

مشکل دشمن با ایران قوی

کنعانی مقدم درباره اهمیت تبیین مسئله ساخت «ایران قوی» و روشن کردن مشکل اصلی دشمن با ایران قوی و نه فقط با جمهوری اسلامی در جهاد تبیین به ویژه با توجه به اقدامات دشمن در جریان اتفاقات اخیر گفت: راهبرد اصلی دشمن در جنگ ترکیبی هدف قرار دادن ایران است؛ فارغ از اینکه چه حکومت یا جریانی در ایران بر سر کار باشد. به عبارت دیگر ایران قدرتمند و منسجم مانعی در برابر هژمونی آمریکا در منطقه است و لذا در جریان اغتشاشات اخیر دیدیم که سناریوها و طرح‌های تجزیه‌طلبانه محور اصلی برنامه دشمن بود زیرا این بهترین راهکار برای تضعیف ایران است تا بتواند اهداف خود را در منطقه دنبال کند.

دبیرکل حزب سبز تصریح کرد: بسیاری از شعارهایی که در حوادث اخیر مطرح شد شاید به مانند «زن، زندگی، آزادگی» ظاهر زیبایی داشته باشد اما وقتی به بخش پنهان آن می‌رسیم می‌بینیم که اپوزیسیون خارج از کشور با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی سیا و موساد و مرتجعان منطقه به دنبال این است که اساسا ایران وجود نداشته باشد ولذا بیشتر تمرکز دشمن بر پیشبرد چنین راهبردی است و می‌خواهند فشار حداکثری از بیرون و شورش از درون باعث تجزیه ایران شود و در این صورت است که می‌توانند به راحتی و بدون مخالفت خاصی در منطقه حضور پیدا کرده و طرح‌های مدنظر خود را پیاده کنند.

کد

وی بیان کرد: به همین خاطر باید معترضانی را که از روی غفلت در این جریان‌ها وارد شدند، با منطق، استدلال و مدارک دقیق آگاه کرد که اگر واقعا ایران‌دوست هستید بدانید که طراحی‌ها و اهداف دشمن دقیقا نقطه مقابل خواست شماست و دشمنان نه فقط مخالف جمهوری اسلامی هستند بلکه می‌خواهند دیگر کشوری با ظرفیت و توانمندی ایران وجود نداشته باشد و همان سناریویی که در سوریه و لیبی اجرا کردند در ایران نیز اجرا کنند لذا به اعتقاد من در وضعیت کنونی روشنگری و آگاه‌سازی پیرامون مسئله اهمیت ایران قوی جزو اولویت‌های اصلی در امر جهاد تبیین است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha