بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه هستیم
کد خبر: 4108281
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰

بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آنچه در ماه‌های اخیر رخ داد، هشداری برای نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه و مدرسه بود که این امر نشان داد، بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت بین حوزه و دانشگاه هستیم.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامیبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از خبرگزاری حوزه، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در «همایش تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه» که با موضوع «آثارعلمی،فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و مدیریتی تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه» که عصر ۲۸ آذرماه، در سالن امین دارالولایه برگزار شد اظهار کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه موضوع مهمی است و در این راستا اقداماتی از سوی این دو نهاد صورت گرفته، اما کارهای انجام نشده بسیاری نیز وجود دارد و ضرورت دارد که از مباحث گفتاری فاصله گرفته و وارد عرصه عمل شویم.

وی با اشاره به حوادث اخیر کشور بیان کرد: آنچه در ماه‌های اخیر رخ داد، هشداری برای نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه و مدرسه بود که این امر نشان داد، بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت بین حوزه و دانشگاه هستیم.

طهرانچی ابراز کرد: آنچه که در این ایام در فضای دانشگاه دیدیم، کنشگری جوانان و نوجوانان متأثر از سبک زندگی غربی بود.

وی اضافه کرد: باورهایی که برخی از نسل جدید بیان می‌کنند، با باورهای نسل قدیم متفاوت است و نشان می‌دهد در حلقه تربیتی آنان کم کاری و غفلت شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی‌ها تصور می‌کنند که اگر تنها اساتید دانشگاه حزب اللهی شوند، مشکلات دانشگاه برطرف می‌شود، اما اینگونه نیست.

وی بیان کرد: بسیاری از اساتیدی که به مرحله جذب می‌رسند، نمی‌توانند یک صفحه از قرآن را صحیح قرائت کنند.

طهرانچی با بیان اینکه برای تربیت جوانان در دانشگاه نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه هستیم ابراز کرد: سیاست‌گذاری در این عرصه، نباید با رفت و آمد دولت‌ها تغییر کند.

وی بیان کرد: حوزه علمیه در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در حوزه علوم اسلامی و انسانی داشته و تحول در علوم انسانی با تحول در کتاب‌ها حاصل نمی‌شود و این موضوع بسیار عمیق و جدی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امروز در پایتخت‌های کشورهای اروپایی پرچم‌های همجنس‌گرایی بر درب خانه‌ها می‌زنند و تیم فوتبال آلمان با هواپیمایی که علائم این فرقه را دارد، قصد ورود به قطر داشت که از این امر جلوگیری شد.

وی افزود: هم حوزه و هم دانشگاه و هم بین ایمان و علم باید وحدت رخ دهد و این تاکید امام راحل در راستای پیشرفت کشور است.

طهرانچی ابراز کرد: نیازمند سیاستگذاری مبتنی بر علم و حکمت هستیم که حکمت از دل دانشگاه در نمی‌آید، چرا که این امر باید مبتنی بر معارف الهی و اسلامی باشد و خاستگاه آن حوزه است.

وی با بیان اینکه دین، علم و حکمت در عرصه حکمرانی توأمان با هم نیاز است افزود: امام(ره) در قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را کنار هم آورد و اگر این دو گزاره که شامل علم و حکمت است به نتیجه نرسید، آنگاه برای عبور از بن بست در مجمع تشخیص مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: نیازمند کانون‌های سیاست‌پژوهی برای ساماندهی نظام تربیت و تعلیم هستیم که حوزه علمیه در عرصه حکمت می‌تواند نقش‌آفرینی کند و دانشگاه هم باید به دنبال علم برود و در این راستا نیازمند وحدت عملی هستیم.

وی اضافه کرد: در دانشگاه آزاد برنامه پنج ساله در این راستا داریم که ارتقا تربیت معنوی، اخلاقی و کارآمدی تحصیلی از جمله اهداف است.

طهرانچی بیان کرد: علم و فناوری باید در جهت منافع مردم و آحاد جامعه باشد و در حکمرانی و سیاستگذاری باید حکمت در کنار آن قرار گیرد.

وی گفت: این امر امکان‌پذیر نیست که علم دانشگاه وارد حوزه شود و بر عکس، بلکه باید کانون‌هایی ایجاد شود که در راستای وحدت و حوزه و دانشگاه کمک کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ و علم در سند همکاری حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد دنبال می‌شود افزود: آنچه احیای ایران اسلامی را برای ما رقم زده است نهضت امام راحل بود و اگر این امر رخ نمی‌داد ایران نیز تابع ارزش‌های غربی بود.

انتهای پیام
captcha