کتاب «تاریخ تحلیلی صدر اسلام؛ تبیین قرآن‌شناختی از حوادث تاریخی» منتشر شد
کد خبر: 4108360
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

کتاب «تاریخ تحلیلی صدر اسلام؛ تبیین قرآن‌شناختی از حوادث تاریخی» منتشر شد

کتاب «تاریخ تحلیلی صدر اسلام؛ تبیین قرآن‌شناختی از حوادث تاریخی» تألیف سیدسعید روحانی و فاطمه جان‌احمدی در ۲۰۰ صفحه و در ۱۶ درس به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی از سوی نشر معارف منتشر شد.

کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام؛ تبیین قرآن‌شناختی از حوادث تاریخیبه گزارش ایکنا از قم، تاریخ و رویدادهای صدر اسلام، از آن‌رو که با ظهور و بروز آخرین دین الهی همراه است، اهمیت ویژه‌ای برای ما مسلمانان دارد. بازشناسی این رویدادها و دریافت نسبت آنها با قرآن و آخرین پیامبر الهی(ص)، علاوه بر شناخت توصیفی این رویدادها در پاسخ به پرسش از چگونگی آنها و نیز فهم تبیینی این رویدادها در پاسخ به پرسش از چرایی آنها، ظرفیت شایانی برای دریافت اصول و شاخص‌های فراتاریخی برای پی‌ریزی سبک زندگی امروزین خواهد داشت.

این کتاب در ۲۰۰ صفحه و در ۱۶ درس تلاش کرده است تا سهم قرآن را در شناخت تاریخ صدر اسلام بیش از پیش به تصویر کشد.

همچنین از محاسن این کتاب، ارائه مطالب در قالب درس‌نامه است که هم با رسالت آموزشی بودن کتاب‌های معارف اسلامی دانشگاه‌های کشور، سازگارتر است و هم فرایند تدریس را برای اساتید معارف اسلامی آسان‌تر می‌کند.

درس اول کتاب، به مباحث مقدماتی شامل واژه‌شناسی و اعتبار علم تاریخ، اهداف و ویژگی‌های تاریخ‌نگاری در قرآن اختصاص یافته است؛ در درس‌های دوم تا پنجم، به محیط پیدایش اسلام، ولادت رسول‌ خدا(ص)، دوران کودکی تا جوانی، بعثت و نیز دوران مکی دعوت پرداخته شده است.

در درس ششم مباحثی چون مهاجرت و زمینه‌های هجرت مسلمانان و رسول‌ خدا(ص) به یثرب، لیلةالمبیت و تأسیس مسجد قبا مورد بررسی قرار گرفته است.

درس هفتم به آن‌ دسته از اقدامات رسول‌الله(ص) اختصاص یافته است که در تشکیل و تثبیت حکومت اسلامی تأثیر فراوان داشته است. نویسنده در دو درس هشتم و نهم نبردهای بدر، احد، احزاب، فتح مکه، حنین و صلح حدیبیه را از منظر قرآن و تاریخ اسلام واکاوی کرده است.

در درس‌های دهم تا سیزدهم نیز انگیزه‌ها، اهداف، روش‌ها و شیوه‌های مخالفت یهودیان و نیز اوصاف، ویژگی‌ها، اهداف و انگیزه‌های منافقان از منظر قرآن مورد بررسی و مداقه قرار گرفت.

در دو درس چهاردهم و پانزدهم نیز مباحث با اهمیتی چون حجةالوداع، غدیرخم، تجهیز سپاه اسامه، وصیت‌نامه و رحلت رسول‌ خدا(ص)، سقیفه بنی‌ساعده و مباهله از منظر مکتب خلفا و مکتب اهل‌ بیت(ع) طرح شده است.

درس شانزدهم نیز با عنوان «جهانی‌ بودن اسلام و عوامل گسترش آن» به ویژگی جهانی‌ بودن اسلام در قرآن و شواهد تاریخی و نیز بررسی سه عامل از عوامل گسترش اسلام اختصاص یافته است.

این پژوهش، یکی از 10 کتاب درسی دروس معارف اسلامی دانشگاه‌های کشور است که در راستای «طرح کوتاه‌مدت تحول دروس معارف اسلامی» و به همت معاونت محترم پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی از سوی نشر معارف به جامعه علمی کشور عرضه شده است.

انتهای پیام
captcha