ضرورت توجه روزافزون اساتید حوزه‌های علمیه به مسائل فرهنگی
کد خبر: 4108413
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

ضرورت توجه روزافزون اساتید حوزه‌های علمیه به مسائل فرهنگی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان بر ضرورت توجه روزافزون اساتید حوزه‌های علمیه به مسائل فرهنگی تاکید کرد.

حوزه علمیه

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سعید احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان ظهر امروز ۲۹ آذر در نشست با اساتید حوزه و دانشگاه که در حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده برگزار شد با تاکید بر ضرورت توجه بیش از پیش اساتید به مسائل فرهنگی، اظهار کرد: اساتید حوزه و دانشگاه باید رویکردهای مختلف در مسائل فرهنگی را مورد توجه قرار داده و بر تدوین پیوست فرهنگی در حوزه مسائل روز همت کنند.

وی بر ضرورت تدوین پنج رویکرد اصلی در مسائل فرهنگی تاکید کرد و گفت: رویکرد اول، رویکرد توحیدی استِ ما باید نسبت حوزه با دانشگاه با توحید را تبیین کنیم؛ رویکرد دوم، رویکرد تربیتی است. در این رویکرد شأنیت شاگرد پروری حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه سومین رویکرد نیز، رویکرد فرهنگی است که بروز اجتماعی و تربیتی و توحیدی در رویکرد فرهنگی نمایان خواهد شد، تصریح کرد: رویکرد چهارم، رویکرد تمدنی است. تمدن‌سازی در شمار کلان‌ترین حوزه‌های اثرگذاری و اثرپذیری بشری بوده و رویکرد پنجم، رویکرد حکومتی است که عملیاتی‌سازی رویکردهای پیشین است.

حجت‌الاسلام احمدی در ادامه از انقلاب اسلامی به عنوان وحدت گفتمانی حوزه و دانشگاه یاد کرد و افزود: چه در مسائل و جهت‌گیری‌ها، انقلاب اسلامی می‌تواند یک گفتمان مشترک بین حوزه و دانشگاه باشد. مسئله انقلاب اسلامی چیست؟ با طرح این سوال حوزه و دانشگاه می‌توانند با اساتید و ظرفیت‌هایی که دارند باعث ایجاد تضارب آراء و تولید علم شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در ادامه به شأنیت شاگردپروری اساتید اشاره کرد و کم‌رنگ شدن این شأنیت برای اساتید را زنگ خطری برای حوزه و دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: شاگردپروری یکی از شأنیت‌های مهم حوزه به شمار می‌رود. ارتباطی که بین استاد و شاگرد وجود دارد نقش پررنگی در علم‌آموزی دانشجو ایفا می‌کند و این موضوع را اساتید مورد توجه ویژه قرار بدهند.

وی با یادآوری اینکه دانشجویان جدا از دریافت اطلاعات علمی استاد، به اخلاق، رفتار، منش شخصیتی و جایگاه اجتماعی استاد توجه می‌کنند، خاطرنشان کرد: اساتید باید به صورت عملی به دانشجویان آموزش دهند، همان‌طور که سعدی در کتاب گلستان و در باب درون‌گری و درویشی اظهار کرد، نباید فقط نمایش باشیم.

انتهای پیام
captcha