حضور شهدای گمنام فرصتی برای جهاد تببین است
کد خبر: 4109019
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
امام جمعه بخش مرکزی یزد:

حضور شهدای گمنام فرصتی برای جهاد تببین است

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه این روزها استان یزد به وجود شهدای گمنام متبرک است، گفت: حضرت زهرا(س) الگو و اسوه شهدای گمنام است که سال‌ها مدفن آنها مخفی بود و حال در گمنامی آشکار شد و حضور این شهدا فرصتی برای جهاد تببین است.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، دوم دی‌ماه در خطبه‌های این هفته اظهار کرد: انسان دو زبان دارد گاهی زبان نطق و تکلم و گاهی زبان بدن و سبک زندگی است. اسلام همانگونه که قوه تکلم را کنترل می‌کند زبان دوم را نیز مورد سفارش قرار داده است یعنی در حقیقت سبک زندگی زبان دوم ما به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند ظاهر به هر نحو و شکلی می‌خواهد باشد، باطن انسان مهم است و ظاهر ملاک نیست که این سخن، باطل است. امیرالمؤمنین علی(ع) بیان می‌کنند: «هر ظاهری باطن انسان را نیز تغییر می‌دهد. هر فردی ظاهرش خوب باشد باطنش هم خوب است.» اسلام نه تنها انتظار ندارد ما به مانند دیگران نباشیم حتی به غیر مسلمانانی که در محدوده اسلامی و زیر پرچم اسلام هم زندگی می‌کنند، امر می‌کند که با اذن حاکم اسلامی شیوه، منش، پوشش و جریان زندگی خود را ممتاز  کنند و یکی از این موارد پوشش، حیا و عفت است و نفی این سه مورد امروز شعار غربی‌هاست و از این جهت باید به شکل آگاهانه عمل کرد.

مدرسی افزود: قرآن مجید بیان می‌کند که پوشش یک اصل اساسی در اسلام است. از سوی دیگر پوشش نماد تمدن و پیشرفت ملت‌ها از گذشته، است نه نماد عقب ماندگی و پس‌رفت که با یک نگاه اجمالی متوجه می‌شویم که فقط چهار دسته از موجودات هستند که از پوشش خودداری می‌کنند: مَجانین، کودکان، حیوانات و انسان‌های متوحش در زمان جاهلیت و اگر انسان‌هایی امروز از پوشش خودداری کنند، باید دقت کنند در ردیف کدام یک هستند. بنابراین در همه ادیان توحیدی پوشش وجود داشته است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: پذیرش فرهنگ بیگانه عواملی دارد و از مهمترین آن می‌توان به ضعف مدیریت‌های فرهنگی و عدم پیوست فرهنگی برای هر پدیده‌ای اشاره کرد. هر گونه پدیده اجتماعی و اقتصادی می‌تواند عواقب فرهنگی نیز داشته باشد حتی پدیده‌هایی که فرهنگی هستند، اگر نگاه عمیقی به آنها شود، می‌تواند عواقبی داشته باشد مثل هیئت‌گردانی و جلسات مذهبی و روضه‌خوانی که همه این موارد باید پیوست فرهنگی اصیل داشته باشد.

وی با اشاره به عواقب نبود پیوست فرهنگی اصیل گفت: در این زمینه می‌توان به مواردی از جمله نبود هویت و ماهیت یک ملت، تسلط و طمع دشمن نسبت به داشته‌های یک ملت و ... اشاره کرد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) بیان کرد: این روزها استان یزد به‌وجود نورانی و معنوی شهدای گمنام متبرک است؛ الگو و اسوه شهدای گمنام حضرت زهرا(س) است که سال‌ها مدفن آنها مخفی بود و حال در گمنامی آشکار شد و حضور این شهدا یک فرصت زمانی برای نوعی جهادتببین است.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی همچنان دامن‌گیر بخشی از اقشار جامعه است و حل آن نیازمند برنامه‌ها و جریان سازی‌های مؤثر اجتماعی است که این برنامه‌ها و جریان‌ها باید امیدآفرینی، تقویت بصیرت و روشنگری را رقم بزنند و این نیازمند رویدادها و برنامه‌های مؤثر و کاربردی است. این شهدا حرکتی چون جهادتببین در زمان حاضر داشتند و می‌خواستند بیانگر حفظ هویت ایران و مردم باشند و مرزداری و دفاع از اسلام و ارزش‌های ملت و عمومی مردم نشان می‌دهد که در مقابل دشمن ایستادگی کنیم نه اینکه در دامن دشمن قرار بگیریم.

مدرسی گفت: مسئولان نیز خدمت به مردم و نظام اسلامی را کاری جهادی برای خود تلقی کنند، از خودگذشتگی داشته و اینگونه خدمت‌ها با دنیا طلبی سازگاری ندارد. همچنین مسئولان اقتصادی، سرآمدان مالی و دست اندرکاران بورس باید توجه داشته باشند طبقات محروم را نیز دریابند و به فکر افزایش قیمت و جمع مال و ثروت باشند.

انتهای پیام
captcha