خطر جدی که نظام اسلامی را تهدید می‌کند
کد خبر: 4109042
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸

خطر جدی که نظام اسلامی را تهدید می‌کند

امام جمعه شاهدیه با بیان آسیب‌هایی که خطر جدی برای نظام اسلامی محسوب می‌شود، دوران پس از رحلت پیامبر(ص)‌ را از عبرت‌آموزترین دوران تاریخ اسلام برشمرد و گفت: در این دوران امت اسلامی از صراط مستقیم خدا منحرف شدند.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 2 دی‌ماه در خطبه‌های این هفته، با اشاره به خطابات آیه هفت سوره محمد(ص) گفت: خداوند متعال به مؤمنان می‌فرماید: اگر خدا را یارى کنید، خداوند متعال دو کار برای شما انجام می‌دهد. نخست آنکه شما را یارى مى‌کند و دوم گام‌هایتان را در دنیا و آخرت استوار مى‌سازد.

وی ادامه داد: ما چگونه باید خدا را یاری کنیم تا از این دو عنایت پروردگار بهره‌مند شویم؟ امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه ۱۸۳ نهج‌البلاغه می‌فرماید: اگر شما چند کار را انجام دهید خداوند را یاری کرده‌اید لذا بکوشید خود را از اسارت دنیا، هوای نفس، شیطان، دشمن نجات دهید، پیش از آنکه فرصت از شما گرفته شود و درهاى رهایی به رویتان بسته شود. با شب زنده‌داری و راز و نیاز با خدا چشمان خود را بیدار نگه دارید. سوم اینکه با روزه و پرهیز از تن‌پروری بدن خود را بسازید.

دهقان‌نیری افزود: امام همچنین فرمودند: در راه خدمت به دین خدا و خلق خدا گام بردارید. اموال خود را از طریق خمس، زکات، انفاقات مستحبی در راه خدا انفاق کنید و از جسم و تن خویش برای پرورش روح خود مایه بگذارید و در این کار بخل نورزید. آنگاه حضرت فرمود: «فَقَدْ قَالَ اللهُ سُبْحَانَهُ: این پیام خداوند سبحان است که می‌فرماید:«إِنْ تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» اگر خدا را یارى کنید، شما را یارى مى‌کند و گام‌هایتان را استوار مى‌سازد.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه مهمترین فلسفه تاریخ، عبرت گرفتن از تاریخ است گفت: این چیزی است که قرآن کریم در آیات متعدد به آن اشاره دارد. گاهی می‌فرماید:  «لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ». گاهی می‌فرماید: «إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِي الْأَبْصَارِ».

وی با اشاره به اینکه از عبرت‌آموزترین دوران تاریخ اسلام، دوران پس از رحلت پیامبر اعظم است که امت اسلامی از صراط مستقیم خدا منحرف شدند افزود: امتی که صدیقه اطهر در خطبه فدکیه این‌گونه معرفی می‌کند: «اَنْتُمْ عِبادَ اللَّهِ نُصْبُ اَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ، وَ حَمَلَةُ دينِهِ وَ وَحْيِهِ، وَ اُمَناءُ اللَّهِ عَلى اَنْفُسِكُمْ، وَ بُلَغاؤُهُ اِلَى الْاُمَمِ».شما اى بندگان خدا پرچمداران امر و نهى پروردگار و حاملان دین و وحى او بودید، و امینان خدا بر مردم و مبلّغان او به سوى امت‌ها بودید، اما کار شما به جایی رسید که «فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا، وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکافِرینَ.فَهَیْهاتَ مِنْکُمْ، وَ کَیْفَ بِکُمْ، وَ اَنَّى تُؤْفَکُونَ» در دام فتنه افتادید، و راه جهنم را پیش گرفتید. جهنمی که جایگاه کافران است. این کار از شما بعید بود، و چطور این کار را کردید، به کجا چنین شتابان مى‌‌روید.

دهقان‌نیری افزود: آنگاه حضرت ریشه این انحراف و سقوط را اموری از جمله تردید در راه روشنی که انتخاب کردید، بازگو نکردن حقایق، عقب‌نشینی از آرمان‌ها و اعتقادات، روی آوردن به شرک، کوتاه آمدن در برابر دشمن پیمان‌شکن و بد عهد، ترسیدن از دشمن، روی آوردن به دنیا و رفاه طلبی، دور شدن و فاصله گرفتن از ولایت، راحت‌طلبی معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: خطر جدی برای ما و نظام اسلامی ما این آسیب‌ها است. مسلمانان صدر اسلام نصایح مشفقانه صدیقه اطهر را نشنیدند و راه جهنم را دنبال کردند. لذا مردم ما که شیعیان و دوستداران فاطمه زهرا هستند، باید این نصایح را خوب شنیده و آنها را جدی بگیرند و از خداوند منان بخواهیم که ما و جامعه اسلامی ما را از این آفت‌ها دور نگه دارد.

انتهای پیام
captcha