یاران پیامبر اسلام(ص) چه ویژگی‎هایی داشتند
کد خبر: 4109339
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲

یاران پیامبر اسلام(ص) چه ویژگی‎هایی داشتند

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به بیان اوصاف یاران پیامبر اسلام(ص) در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه، گفت: هیچ چیز مانع پایداری یاران پیامبر(ص) در راه اسلام و دفاع از اسلام نبود.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با شرح فرازی از خطبه 56 نهج‌البلاغه «وَ لَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّه(ص) نَقْتُلُ آبَاءَنَا وَ أَبْنَاءَنَا وَ إِخْوَانَنَا وَ أَعْمَامَنَا، مَا يَزِيدُنَا ذَلِكَ إِلَّا إِيمَاناً وَ تَسْلِيماً وَ مُضِيّاً عَلَى‏ اللَّقَمِ وَ صَبْراً عَلَى مَضَضِ الْأَلَمِ وَ جِدّاً فِي جِهَادِ الْعَدُوِّ، وَ لَقَدْ كَانَ الرَّجُلُ مِنَّا وَ الْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا يَتَصَاوَلَانِ تَصَاوُلَ الْفَحْلَيْنِ يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا أَيُّهُمَا يَسْقِي صَاحِبَهُ كَأْسَ الْمَنُونِ فَمَرَّةً لَنَا مِنْ عَدُوِّنَا وَ مَرَّةً لِعَدُوِّنَا مِنَّا، فَلَمَّا رَأَى اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ حَتَّى اسْتَقَرَّ الْإِسْلَامُ مُلْقِياً جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئاً أَوْطَانَهُ؛ وَ لَعَمْرِي لَوْ كُنَّا نَأْتِي مَا أَتَيْتُمْ مَا قَامَ لِلدِّينِ عَمُودٌ وَ لَا اخْضَرَّ لِلْإِيمَانِ عُودٌ وَ ايْمُ اللَّهِ لَتَحْتَلِبُنَّهَا دَماً وَ لَتُتْبِعُنَّهَا نَدَماُ»، گفت: این خطبه در ماجرای صفین و زمانی است که جمعی کوته‌بین بر امام علی(ع) هجوم آوردند و امام را وادار به حکمیت کردند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) چگونگی برخورد و احوالات یاران خود و اصحاب رسول خدا(ص) را در کنار هم قرار می‌دهد، گفت: از دیدگاه مولای متقیان کسانی که در معیت پیامبر(ص) یا اصحاب آن حضرت بودند، در آن همراهی طوری عمل می‌کنند که در مقابله با کفر، هیچ باکی نداشتند و این خطبه به بیان احوالات و اوصاف یاران پیامبر(ص) می‌پردازد.

موسوی گفت: در نگرش اهل ایمان روابط و وابستگی‌ها زمانی ارزشمند است که در راستای وابستگی به خدا باشد به‌معنای دیگر اگر روابط، وابستگی‌ها و تعلقات در مسیر توحید نباشد، از درجه اعتبار ساقط می‌شود. اگر روابط انسان در مقابله با ایمان باشد، اهمیت ندارد.

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه حتی اگر پدر و مادر انسان در مسیر کفر باشند و از ولایت الهی خارج شوند، در آن شرایط، روابط و نسبت‌های انسان سقوط می‌کند، اضافه کرد: در همراهی با دین خدا، هر چیزی که راهزن توحید باشد، حتی اگر مقبول باشد، اعتبار ندارد و یاران نبی مکرم اسلام در همراهی آن حضرت، این‌گونه بودند.

وی ادامه داد: پس از هجرت پیامبر(ص)، مشرکان تصمیم براندازی اسلام و قتل پیامبر(ص) گرفتند، در چنین شرایطی هیچ دلیلی نمی‌تواند سد راه مجاهدت یاران پیامبر(ص) باشد و هیچ چیز مانع پایداری آنان در راه اسلام و دفاع از اسلام نبود.

موسوی با بیان اینکه نقش پیامبر(ص) زمانی مؤثر افتاد که اصحاب و یاران او جانانه در راه اسلام پایداری کرده و از بذل جان دریغ نمی‌کردند، اظهار کرد: اصحاب پیامبر(ص) از تعلقات دنیوی دوری کرده و با تمام وجود به صحنه بودند و همین امر سبب فزونی ایمان و تسلیم آنان در برابر خداوند می‌شد کمااینکه اصحاب نبی مکرم اسلام نقش مهمی در استقرار دین اسلام داشتند.

مدرس حوزه علمیه لرستان افزود: تسلیم محض بودن اصحاب پیامبر(ص) در برابر خداوند و صبر آنان بر ناملایمات سبب شد مفهوم صبر در درون یاران پیامبر(ص)، متبلور شود. نتیجه تسلیم شدن در برابر خداوند، تبلور صبر و جدیت ایستادگی در برابر دشمنان اسلام می‌شود تا جایی که انسان حاضر است جان خود را برای دفاع از ارز‌ش‌های الهی فدا کند.

وی تحمل سختی‌ها، پایداری در برابر کافران و جدیت در دین را شیوه پاکبازی یاران راستین و اصحاب پیامبر(ص) دانست و افزود: صفت‌ها و احوالات اصحاب پیامبر(ص) با رهبری آن حضرت سبب استقرار و استحکام اسلام شد و بعد از استقرار اسلام، جامعه نبوی به اوج تعالی خود رسید و منزلت و جایگاه خود را پیدا کرد.

موسوی در پایان با بیان اینکه امام علی(ع) به یاران خود در جنگ صفین می‌فرماید: «شما ادعا دارید که یاران من هستید اما فریب معاویه را خورده‌اید و رأی خود را بر ما تحمیل می‌کنید»، گفت: امام اول شیعیان، قبل از ماجرای حکمیت به یاران خود می‌فرماید: «اگر ما در زمان پیامبر(ص)، سست رأی بودیم، هرگز شاخ درخت اسلام سبز نمی‌شد و ثمر نمی‌داد».

انتهای پیام
captcha