بیش از 40 خدمت در کتابخانه‌های عمومی یزد ارائه می‌شود
کد خبر: 4109668
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

بیش از 40 خدمت در کتابخانه‌های عمومی یزد ارائه می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: بسیاری از مردم هنوز هم خدمات کتابخانه‌ها را در قالب امانت کتاب و ارائه سالن مطالعه می‌دانند، در حالی‌که در سال‌های اخیر حدود 40 خدمت جدید در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود.

دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد با مدیرکل صدا و سیمابه گزارش ایکنا از یزد، محمدمحسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، 4 دی‌ماه در دیدار با احسان کریمی میبدی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد با اشاره به این‌که نگاه به کتابخانه‌ها همچنان سنتی است اظهار کرد: بسیاری از مردم هنوز هم خدمات کتابخانه‌ها را در قالب امانت کتاب و ارائه سالن مطالعه می‌دانند، در حالی‌که در سال‌های اخیر حدود 40 خدمت جدید در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود.

وی افزود: در یک دهه گذشته نگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی به جایگاه کتابخانه و نقش آن در فعالیت‌های فرهنگی، تغییر ساختاری داشته است و کتابخانه‌ها در این دوره به پاتوق‌های فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به ارائه 30 خدمت در کتابخانه مرکزی یزد عنوان کرد: بخش نابینایان، بخش ناشنوایان، گالری، بخش نسخ خطی، پیک کتاب و یک‌سری بخش‌های تخصصی دیگر از جمله خدماتی است که جدیداً در کتابخانه‌ها ارائه و طبقات مختلف جامعه را شامل می‌شود.

رفیعی با اشاره به این‌که خدمات کتابخانه‌های عمومی به درستی به جامعه معرفی نشده است، خواستار تعامل هرچه بیشتر دستگاه‌های مختلف هم‌چون صدا و سیما برای معرفی کتابخانه‌ها، خدمات متنوع کتابخانه‌ای و نویسندگان مطرح به آحاد جامعه شد.

احسان کریمی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد نیز در این دیدار توجه به ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌های نوین برای تبلیغ و معرفی کتاب به جامعه را ضروری دانست و گفت: وقتی صحبت از کتاب می‌شود، یکی از جنبه‌های آن آثار مکتوب است، اما کتاب‌های صوتی و کتاب‌های دیجیتال نیز از جمله ظرفیت‌های جدیدی هستند که می‌توانند در حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده شوند.

وی از آمادگی همه بخش‌های صدا و سیمای مرکز یزد برای معرفی کتاب‌های مفید و آشنا کردن هرچه بیشتر مردم با کتابخانه‌های عمومی خبر داد و بیان کرد: در زمینه معرفی کتاب‌ها، کتابخوانان برجسته، نویسندگان بومی و برنامه‌های متنوع فرهنگی کتابخانه‌ها می‌توانیم با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی و در قالب برنامه‌های مستقل و یا بخش‌هایی از برنامه‌های زنده تلویزیونی اقدام کنیم.

کریمی، در بخش پایانی سخنان خود همکاری در برگزاری رویدادهای فرهنگی مرتبط با کتاب و کتابخوانی را از دیگر زمینه‌های مهم برای تعامل با کتابخانه‌های عمومی دانست و اظهار کرد: معرفی و توجه به کتابخانه‌های روستایی می‌تواند به‌طور ویژه در دستور کار قرار گیرد، چراکه این امر در راستای تحقق سیاست عدالت رسانه‌ای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام
captcha