۴ نکته برای رشد فعالیت‌های قرآنی مردمی
کد خبر: 4109704
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
فعالیت‌های قرآنی مردمی / ۲

۴ نکته برای رشد فعالیت‌های قرآنی مردمی

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان اعتمادسازی، حضور مستمر در کنار مردم، ارتباط با هیئت‌ها و تشکل‌ها، مطالبه‌گری صحیح و توانمندی علمی و مدیریتی را لازمه رشد فعالیت‌های قرآنی بین مردم دانست.

محمود حمیداویمحمود حمیداوی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که به شکل‌گیری فعالیت‌های قرآنی و توسعه آن‌ها کمک می‌کند و باید مورد توجه بیشتری از سوی مؤسسات و فعالان قرآنی قرار گیرد اعتمادسازی است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه موسسات قرآنی خوزستان ادامه داد: اگر مؤسسه‌ای بتواند جلب اعتماد کند مردم جذب فعالیت‌ها می‌شوند و به جای اینکه ما به دنبال جذب کمک از مردم باشیم، آنها هستند که برای مشارکت و کمک به سمت ما می‌آیند.

وی افزود: اعتمادسازی شامل شفاف‌سازی و ارائه منظم گزارش از بازخورد کمک‌های مردم است. اعتمادسازی یک کار زمان‌بر است و با فعالیت چند روزه به دست نمی‌آید. وقتی یک مؤسسه ایجاد آسیب می‌کند یا خطایی از آن سر می‌زند حاصل سال‌ها اعتمادسازی را از بین می‌برد.

مدیر موسسه قرآنی اهل البیت(ع) حضور در میان مردم را عامل مهم دیگر رشد فعالیت‌های قرآنی مردمی عنوان کرد و توضیح داد: برای مثال شخصی که فقط منبر می‌رود و مردم او را بین خودشان نمی‌بینند حضور مؤثری در میان مردم نخواهد داشت. قرآن کریم می‌فرماید در وجود پیامبر(ص) برای شما یک اسوه و الگو قرار دادیم. پیامبر(ص) را ببینید. دردشناس و مسئله‌شناس بودند و در دل مردم حضور داشتند.

حمیداوی ادامه داد: مؤسسات قرآنی در فعالیت‌های مردمی باید در ایام محرم و فاطمیه بدرخشند، چراکه قرآن و عترت جدایی‌ناپذیر هستند. برای مثال در شهرستان رامشیر این رویکرد را دنبال می‌کنیم که به هیئت‌ها فضا می‌دهیم. دنبال این نبودیم که جای کسی را بگیریم، به آنها می‌گفتیم نام هیئت شما باشد و ما خدمتگزار شما باشیم که این مسئله باعث شد به ما اعتماد کنند. این نوع نگاه کارها را رشد می‌دهد. وقتی مردم شما را در کنار خود می‌بینند و حس می‌کنند، اعتماد شکل می‌گیرد. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان، مطالبه‌گری صحیح را از عوامل مهم در پیشبرد فعالیت‌های قرآنی مردمی دانست و افزود: مؤسسات قرآنی یا فعالان قرآنی گاه روش صحیح مطالبه‌گری را نمی‌دانند؛ سریع ناراحت می‌شوند و فکر می‌کنند چون کار قرآنی می‌کنند همه باید برای آنها سجده کنند؛ در حالی که این چنین نیست. باید با صبر و حوصله حرکت کنیم. اخلاق را رعایت کنیم، امروز به این اخلاق محتاجیم. ضمن اینکه جایگاه افراد و مسئولان را حفظ بکنیم، خواست خود را طرح کنیم. گاهی به فرمانداری شهر پیغام می‌دهیم از شما گله‌مندیم که به عنوان یک مؤسسه در شهر خودتان، از ما گزارش نمی‌خواهید و به دنبال این پیام، شخص فرماندار پیگیر مؤسسه شدند.

این مدرس قرآن در پایان گفت: یک موضوع دیگر این است که مؤسسات قرآنی مثل یک درخت باید عمل کنند؛ درخت به اندازه‌ای که شاخه و برگ می‌دهد، تنه‌اش هم باید قوی و تنومند باشد. مؤسسه‌ای که در پژوهش، مدیریت و برنامه‌ریزی تنومند نباشد و مربیانش از نظر علمی و مدیریتی رشد پیدا نکرده باشند نمی‌تواند ثمری داشته باشد.

انتهای پیام
captcha