آموزه‌های فاطمی همواره الگو و اسوه است
کد خبر: 4109921
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

آموزه‌های فاطمی همواره الگو و اسوه است

نماینده ولی‌فقیه در گیلان گفت: زندگی حضرت فاطمه (س) مملؤ از آموزه‌هایی است که برای همه دوران تاریخ بشر، انسان و مسلمانان به‌ویژه پیروان آن بانو الگو و اسوه است.

آیت الله رسوال فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان امروز، پنج دی‌ماه در دیدار با طلاب و روحانیون که در مسجد حجتیه رشت برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)، اظهار کرد: زندگی حضرت فاطمه (س) اگرچه کوتاه بود ولی سراسر مملؤ از آموزه است، آموزهایی که نه فقط در دوران حیات طیبه آن بانو بلکه برای همه دوران تاریخ بشر، انسان و مسلمانان به‌ویژه پیروان آن بانو الگو و اسوه است.

وی افزود: اگرچه ممکن است در دنیای امروز با توجه به سبک زندگی مدرنیته، ممکن است برای عده‌ای این توهم را ایجاد کند که آموزه‌های آن حیات طیبه امروز نمی‌تواند کارآمد باشد، در حالیکه اگر انسان نگاهی به بیرون داشته باشد می‌بیند کسانی که تازه مسلمان می‌شوند و از بی‌مکتبی به سوی مکتب آمده‌اند یا از مکتبی به سمت مکتب فاطمی رجوع کرده‌اند، پس از بررسی دریافتند که امروز از ایام و روزگارانی بوده که بشر سخت به آموزه‌های زندگی فاطمی نیازمند است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) یک انسان ملکوتی بود، گفت: در حقیقت «محدثه» بودن حضرت که می‌گویند به این دلیل است که فرشتگان الهی با او هم‌سخن بودند، کسی‌که از این ویژگی برخوردار باشد قطعا گفتار و رفتار او همه ماندگار و جاوید می‌شود و الگو می‌ماند؛ برخی از افراد که قدری به مسائل اخلاقی، عرفانی و معنوی می‌پردازند گفتمان آنها متفاوت و قابل توجه است چون تمسک به ویژگی‌های الهی باعث تصفیه درون می‌شود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه هدف همه انبیای الهی یکی بوده، تصریح کرد: همه انبیا مردم را به اسلام دعوت می‌کردند، انسانی هم که در مسیر معرفت به تصفیه باطن بپردازد، خداوند متعال به او ویژگی می‌دهد که حرف و عملش هماهنگ می‌شود، حتی اگر انسان در مسیر فقه و فقاهت هم باشد باز همین موضوع تحقق می‌یابد.

وی افزود: انسان بتواند در مسائل گفتاری و نوشتاری یک سلسله انسجام‌یافته در گفتار و رفتار داشته باشد، از باطن و سیرت پاک حکایت می‌کند، با مطالعه آیات و روایات در می‌یابیم که خیلی از عالمان ما دوام در مسیر، گفتار، رفتار و عدم انحراف داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان بیان کرد: هر کسی به هر میزانی از سیر و سلوک حضرت فاطمه‌(س) بهره‌مند شود به همان میزان از انسجام در درون پیدا می‌کند البته گاهی در زندگی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد و به دور از انسجام است.

امام جمعه رشت ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) در روزگاری خطبه فدکیه را قرائت کرد که هنوز هیچ خطبه‌ای از نهج البلاغه وجود نداشت تا به تمدن و آیین معرفتی اسلام به این اندازه پرداخته باشد. این خطبه نشان می‌د‌هد که فاطمه(س) یک موجود ملکوتی در قالب انسان دنیای بوده لذا این خطبه نمونه کامل برخورداری از یک انسجام است.

وی بیان کرد: هرکسی به هر میزان که بخواهد خود را به حضرت فاطمه(س) نزدیک کند، به همان میزان سرشار از معرفت می‌شود؛ خیلی از عالمان دین خود را وابسته تمام عیار به حضرت فاطمه(س) می‌دانستند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با تاکید بر اینکه هیچ خواسته و حاجتی را کوچک مشمارید و همه چیز را از خدا بخواهید، گفت: خیلی از مواقع مراقبت نمی‌کنیم و حرکات و گفتاری در زندگی داریم که بعدها موجب پشیمانی می‌شود، خداوند متعال در قرآن فرموده «آن کیست که شما را نگه می‌دارد؟ آن خداست»، اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود: «اگر تو خالصانه خدا را بندگی کنی خدا مصلحت تو را در نظر می‌گیرد»، لذا باید همه امور را به خدا تفویض کنیم؛ تلاش ما بر این باشد که هر قدمی برمی‌داریم و هر نفسی که می‌کشیم و هر کاری که می‌کنیم در آن رضای خدا را مدنظر قرار دهیم.    

انتهای پیام
captcha