نیاز مناطق حاشیه‌نشین اراک به کتابخانه عمومی
کد خبر: 4109990
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳

نیاز مناطق حاشیه‌نشین اراک به کتابخانه عمومی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: براساس طرح آمایش سرزمینی انجام شده در شهر اراک، توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای بسیار ضروری است و مناطق حاشیه شهر نیاز مبرم به ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه عمومی دارند.

سکینه خاتون مهدیان پور، سرپرست کتابخانه های عمومی مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، سرپرست این اداره کل در استان، امروز، 5 دی، در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک، با اشاره به فعالیت ۲۲ باب کتابخانه عمومی در این شهرستان، گفت: هم اکنون ۱۸ باب کتابخانه شهری، ۳ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار به خدمت‌رسانی مشغول هستند.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۵۵ نفر در این کتابخانه‌ها عضویت فعال دارند و بیش از  ۳۹۶ هزار نسخه کتاب در موضوعات متنوع و گوناگون در دسترس علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار دارد.

مهدیان‌پور به ارائه گزارشی از وضعیت واریز سهم نیم درصد درآمد شهرداری پرداخت و گفت: نگاه ما به سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری نگاهی فراتر از حمایت مالی این دستگاه فرهنگی از کتابخانه‌هاست و اعضای شورای اسلامی اراک در این دوره ثابت کردند که نسبت به اعتلای فرهنگ مطالعه دغدغه‌مند هستند.

وی ادامه داد: از سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، شهرداری اراک حدود ۷ میلیارد ریال بابت سهم نیم درصد درآمد به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک واریز کرده و با حمایت اعضای شورای اسلامی، میزان واریزی سهم نیم درصد در ۲ سال اخیر افزایش یافته و ۲۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ و ۱۵ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ توسط شهرداری اراک به حساب انجمن واریز شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: براساس طرح آمایش سرزمینی انجام شده در شهر اراک، توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای بسیار ضروری است و مناطق حاشیه شهر نیاز مبرم به ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه عمومی دارند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از کتابخانه‌های عمومی شهر اراک نیازمند انجام فعالیت‌های شاداب‌سازی، تعمیراتی و عمرانی هستند که با واریز به موقع سهم نیم درصد، این امر با سرعت بیشتری محقق خواهد شد.

داود قربانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک، نیز با اشاره به نقش مهم کتابخانه‌های عمومی در توسعه فرهنگی، گفت: حمایت از کتاب و کتابخوانی در اولویت برنامه‌های شوراست و باید تلاش کرد با ترویج فرهنگ مطالعه، از بروز و گسترش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

قربانی افزود: شورای اسلامی شهر اراک با تمام توان از کتابخانه‌های عمومی شهرستان حمایت می‌کند و افزایش چشمگیر میزان واریز سهم نیم درصد درآمد شهرداری به کتابخانه‌های عمومی اراک در ۲ سال اخیر بیانگر این دغدغه اعضای شوراست.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست مقرر شد تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری اراک و اداره کل کتابخانه‌های عمومی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، راه‌اندازی کتابخانه سیار، راه‌اندازی کتابخانه ویژه مادر و کودک، راه‌اندازی پیشخان کتابخوان و فعالیت‌های مشترک آموزشی، پژوهشی و فرهنگی منعقد شود.

انتهای پیام
captcha