جزئیات تشییع و تدفین پیکر ۱۲ شهید گمنام در خراسان رضوی
کد خبر: 4110011
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱

جزئیات تشییع و تدفین پیکر ۱۲ شهید گمنام در خراسان رضوی

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به مراسم تشییع پیکر ۱۲ شهید گمنام در خراسان رضوی که فردا ساعت ۹ از عرصه میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی(ع) برگزار می‌شود، گفت: طی یک هفته آینده مراسم تدفین این شهدا در شهرستان‌های نیشابور، ششتمد، تربت حیدریه و مشهد برگزار خواهد شد.

تشییع پیکر شهدابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی بنیاد آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، اظهار کرد: از محبت مردم عزیز و به طور خاص رهروان شهدا کمال تشکر و قدردانی را دارم. از روز شنبه گذشته که پیکر ۱۲ شهید گمنام با استقبال باشکوه مردم در فردوگاه شهید هاشمی‌نژاد وارد خراسان رضوی شد تا امروز، این شهدای عزیز یک لحظه بدون زائر نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه در شهر مشهد شهدای گمنام؛ میهمان محافل معنوی و بصیرتی رهروان شهدا بوده‌اند، افزود: طبق آخرین آماری که به دست ما رسیده تا کنون نزدیک به ۳۰۰ برنامه در مرکز استان با محوریت این شهدا برگزار شده است که اغلب این برنامه‌ها با محوریت هیئات مذهبی، مصلی‌های نماز جمعه، میادین اصلی شهرها، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و یگان‌های نیروهای مسلح بوده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان کرد: به غیر از مرکز استان، ۱۲ شهید گمنام و عزیز، طی روزهای گذشته در هشت محور شهرستانی تربت جام، کاشمر، گناباد، تربت حیدریه، سبزوار، قوچان، مشهد و نیشابور در مراسمات و مجالس فراوانی حضور پیدا کردند که برآورد ما این است آنها در 1000 برنامه تا کنون حضور داشته‌اند و یک میلیون نفر جمعیت در سطح استان توفیق پیدا کرده‌اند تا زائر شهیدان باشند. لازم به ذکر است که هریک از این شهرها کانون مرکزی چند شهر دیگر بوده‌اند.

یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه در تمام جغرافیای استان، این شهدای عزیز مثل ابر یک رحمت بارش محبت، معرفت و ارادت بر سر آحاد جامعه داشته‌اند، تاکید کرد: این شهیدان آلودگی‌ها و زنگارهایی که به زعم دشمنان وجود داشت را شستند و دوباره ساحت جامعه پاکیزه، پر از صفا و پر از محبت شد. به کوری چشم دشمنان با حضور شهیدان این آلودگی‌های امنیتی و بصیرتی پاک شد.

وی در تشریح برنامه‌های وداع با ۱۲ پیکر شهید گمنام دفاع مقدس، گفت: فردا سه‌شنبه، از ساعت ۹ صبح پیکرها با حضور در مراسم اجتماع عظیم عزاداران فاطمی در میدان شهدا حضور پیدا می‌کنند و با حضور عزاداران تا حرم مطهر رضوی فاطمی تشییع می‌شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: بعد از مراسم تشییع در حرم مطهر رضوی پیکرها مجددا به معراج بازگشته و پیکرهایی که در شهرستان‌ها بایستی تشییع و تدفین شوند به شهرستان‌های تربت‌حیدریه، نیشابور و ششتمد تحویل داده خواهند شد و پیکرهایی هم که در مشهد تدفین می‌شوند، در معراج باقی می‌مانند.

یوسفعلی‌زاده اضافه کرد: روز ششم دی ماه پیکر یک شهید گمنام در دانشگاه نیشابور تدفین خواهد شد. سن تقریبی این شهید ۱۷ ساله و متعلق به عملیات خیبر در جزیره مجنون به تاریخ اسفند ماه سال ۱۳۶۲ است. همچنین در روز هفتم دی نیز پیکر ۲ شهید گمنام در استان تدفین خواهد شد. یک شهید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید منتظری شهر مشهد تا قبل از ظهر و دیگری در شهر تربت حیدریه در دانشگاه عالی.

وی افزود: پیکر شهید گمنام دانشگاه شهید منتظری متعلق به عملیات والفجر مقدماتی به تاریخ بهمن ۱۳۶۱ است. این شهید تقریبا ۲۰ ساله است و در منطقه فکه به شهادت رسیده است. شهید گمنام دانشگاه عالی تربت حیدریه در تاریخ دی ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج و در منطقه شلمچه به شهادت رسیده و این شهید نیز حدودا ۲۰ ساله است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه در روز هشتم دی ماه نیز یک پیکر در بوستان اردیبهشت شهرک شهید رجایی مشهد و یک پیکر دیگر نیز در ستاد پدافند هوایی منطقه شمال شرق امام رضا(ع) تشییع و تدفین خواهند شد، گفت: شهید گمنام بوستان اردیبهشت در عملیات محرم به تاریخ آبان ۱۳۶۱ در منطقه شرهانی به شهادت رسیده و سن تقریبی این شهید ۲۲ سال است. همچنین شهید گمنام ستاد پدافند هوایی منطقه شمال شرق در منطقه سومار به تاریخ دی ماه ۱۳۶۵ و در عملیات کربلای ۶ به شهادت رسیده و سن تقریبی این شهید نیز ۱۹ سال است.

یوسفعلی‌زاده بیان کرد: در سطح استان در روز نهم دی فقط در بوستان مهرگان ششتمد یک شهید گمنام تدفین خواهد شد. این شهید در عملیات رمضان به تاریخ مرداد ۱۳۶۱ در شرق بصره به شهادت رسیده و سن تقریبی‌اش ۲۳ سال است.

وی بیان کرد: در روز دهم دی ماه پیکر شهید گمنام دیگری در محل پادگان شهدای بسیج در انتهای خیابان نخریسی مشهد تدفین خواهد شد که این برنامه صبح تا ظهر خواهد بود. این شهید تقریبا ۲۸ سال سن دارد و در عملیات رمضان به تاریخ مرداد ۱۳۶۱ و در شرق بصره به شهادت رسیده است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه در روز یازدهم دی‌ ماه پیکر ۲ شهید گمنام دیگر در شهر مشهد تدفین خواهد شد، افزود: در این روز یک پیکر در محل دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یک پیکر نیز در اداره کل صداوسیمای خراسان رضوی تشییع و تدفین خواهد شد. شهید گمنام دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ اسفندماه ۱۳۶۳، در شرق دجله و در عملیات بدر با سن تقریبی ۲۰ سال و شهید اداره کل صداوسیمای خراسان رضوی در تاریخ مرداد ۱۳۶۱ در شرق بصره و در عملیات رمضان با سن تقریبی ۲۵ سال به شهادت رسیده‌اند.

یوسفعلی‌زاده گفت: روز ۱۲ دی‌ ماه پیکر یک شهید گمنام در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) واقع در بلوار صبا، در منطقه سیدی مشهد، تشییع و تدفین خواهد شد. این شهید در عملیات بدر، به تاریخ اسفند ماه ۱۳۶۳ در سن ۱۶ سالگی و در شرق دجله به شهادت رسیده است.

وی با بیان اینکه در روز سیزدهم دی ماه پیکر دو شهید گمنام تشییع و تدفین خواهد شد، افزود: یک پیکر در محل بوستان ارم در منطقه پنج‌تن مشهد و پیکر دیگر در اردوگاه فرهنگی و آموزشی شهید رجایی باغرود نیشابور تدفین خواهد شد. شهید بوستان ارم در عملیات رمضان در سن تقریبی ۲۸ سالگی به تاریخ مرداد ۱۳۶۱ در شرق بصره به شهادت رسیده و شهید اردوگاه فرهنگی و آموزشی شهید رجایی باغرود در سن تقریبی ۱۷ سالگی در شرق دجله و در عملیات بدر شهید شده است.

انتهای پیام
captcha