گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت جهاددانشگاهی قم
کد خبر: 4110503
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
با حضور مدیران رسانه استان قم انجام شد؛

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت جهاددانشگاهی قم

نشست هم‌اندیشی مدیران رسانه استان قم درخصوص جشنواره مهدویت جهاددانشگاهی استان قم امروز 8 آذرماه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی مدیران رسانه استان قم درخصوص جشنواره مهدویتبه گزارش ایکنا از قم، نشست هم‌اندیشی مدیران رسانه استان قم درخصوص جشنواره مهدویت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسین‌آبادی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران؛ محمد حیدری، رییس جهاددانشگاهی قم و رئیس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت؛ علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دبیر جشنواره مهدویت؛ فخرالدین یوسف‌پور، مدیر خانه مطبوعات قم و دبیر بخش رسانه جشنواره ملی مهدویت؛ ابراهیم سلیمانی، دبیر بخش عکس؛ مهدی توکلیان، مدیر کتابخانه‌های عمومی قم و دبیر بخش کتابخوانی حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسماعیلیان، معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم؛ محمد غفاری، دبیر بخش ادبی جشنواره و مدیران رسانه‌های استان قم امروز ۸ دی‌ماه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

آموزش محوری؛ اقدام جدید چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت

علی حسینی، دبیر چهارمین جشنواره مهدویت اظهار کرد: برگزاری جشنواره ملی مهدویت جهاددانشگاهی از سال 96 به جهاددانشگاهی استان قم واگذار شد و دور اول با محوریت چالش‌های مهدویت و گفتمان‌سازی با تکیه بر مغهوم موعودباوری  و دور دوم با محوریت آمادگی برای ظهور و تمدن نوین اسلامی و دور سوم با محوریت گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر موعود یاوری و چهارمین دوره جشنواره گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار است.

وی ادامه داد: این دوره از جشنواره آموزش محور است و در حوزه آموزش عکس و رسانه ۶۰۰ نفر در حوزه دانشجویی آموزش دیدند.

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت

دبیر چهارمین جشنواره ملی مهدویت با اشاره به اینکه همکاری با نهادهای مختلف در استان ویژگی شاخص این دوره از جشنواره است، ابراز کرد: در حوزه ملی یه دنبال برگزاری اردوهای ملی آموزشی هستیم.

وی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار در جشنواره ۱۲ بهمن‌ماه در نظر گرفته شده است و اختتامیه همزمان با میلاد امام زمان(عج) برگزار می‌شود.

ورود به عرصه انتظار و مهدویت همراه با آگاهی باشد

محمد حیدری، رئیس چهارمین جشنواره مهدویت جهاددانشگاهی قم بیان کرد: در چهارمین دوره جشنواره مهدویت اتفاقات خوبی با تلاش همکاران جهاددانشگاهی رقم خورد و شاهد همکاری نهادهای مختلف به صورت جامع هستیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ۶۰ درصد شرکت کنندگان خارج از استان بودند و این مهم است که مردم کشور، قم را پیشگام عرصه مهدویت بدانند.

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت

حیدری افزود: آموزش‌هایی که در چهارمین جشنواره مهدویت راه‌اندازی شد گام مهمی است که به غنای آثار جشنواره کمک می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه برگزاری اردوها نیز به جشنواره کمک زیادی خواهد کرد، گفت: از اساتید، داوران و سایر نهادهای همکار تشکر می‌کنم؛ در چهارسالی که جشنواره کلید خورد شاهد استقبال مطلوبی در آغاز کار بودیم اما در خروجی و کار نهایی همکاری پایین بود.

حیدری با اشاره به اینکه باید از چگونگی نحوه ورود به عرصه مهدویت آگاهی کسب کنیم، ابراز کرد: ورود به عرصه انتظار و مهدویت نباید به شکلی باشد که به این حوزه لطمه بخورد.

وی با اشاره به اینکه ادیان مختلف به موعود معتقد هستند و دغدغه بشری است و شیعه اصیل‌ترین و زیباترین فلسفه را در بحث انتظار دارد،  ابراز کرد: رسانه‌ها در حوادث و ناملایمات مختلف نقش پررنگی دارند و باید درک درستی به مردم از حوادث مختلف القا کنند؛ ورود به مبحث انتظار به ظریف کاری و مطالعه علمی نیاز دارد و رسانه‌ها می‌توانند به چالش‌های این حوزه کمک کنند‌.

عکاسان به جهت ماهیت جشنواره مهدویت آثار خویش را ارسال کنند

سلیمانی، دبیر بخش عکس جشنواره بیان کرد: انجمن عکاسان قم وابسته به اداره ارشاد است و در حوزه عکاسی به صورت تخصصی فعالیت دارد؛ بخش عکاسی این جشنواره با دوربین حرفه‌ای و گوشی موبایل است.

وی ادامه داد: مخاطبین به جهت ماهیت جشنواره و جنبه علمی، فرهنگی و معنوی از مشارکت دریغ نکنند و ارزش اخروی به مراتب بیشتر خواهد بود.

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت

دبیر بخش عکس چهارمین جشنواره مهدویت گفت: یکی از سخت‌ترین رویدادها به لحاظ مفاهیم ارزشی به جهاددانشگاهی قم واگذار شده و امیدواریم شاهد نتایج مطلوبی باشیم و جهاد قم حضور قدرتمندی دارد و همه دستگاه‌های استان نیز باید در عرصه مهدویت همکاری داشته باشند.

سلیمانی بیان کرد: در بخش عکس چند رویداد در قالب کارگاه اردو برای دانشجویان در نظر گرفته شده است و این کمک زیادی به تولید آثار و غنای رویداد می‌کند.

برگزاری اردوی فعالان رسانه‌های کشوری در راستای غنای آثار خبری جشنواره مهدویت

فخرالدین یوسف‌پور، دبیر بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت اظهار کرد: مشارکت خانه مطبوعات با جشنواره مهدویت سال اولی است که اتفاق می‌افتد؛ خانه مطبوعات در دو بخش آموزش و ارائه خدمات فعالیت دارد.

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت

وی ادامه داد: همکاری در برگزاری جشنواره‌ها برای خانه مطبوعات نکته مهمی است و شاهد ارتقای سطح کیفی و کمی هستیم و در این دوره تلاش در برگزاری مطلوب جشنواره‌ها داریم.

مدیر خانه مطبوعات قم بیان کرد: جشنواره مهدویت توسط جهاددانشگاهی انجام شد و در دین دوره از جشنواره توجه ویژه به نقش رسانه شد.

وی با اشاره به اینکه انتظار و منتظر، انتظار و شهادت، انتطار و اميد و انتظار و جامعه مهدوی از بخش‌های این دوره از جشنواره است، افزود: مصاحبه، گزارش، یادداشت و تیتر و عکس محورهای بخش رسانه اشت؛ آثار ارسالی باید از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا بهمن ۱۴۰۱ در خبرگزاری‌های رسمی و روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری رسمی منتشر شده باشد.

یوسف‌پور بیان کرد: دوره‌های آموزشی برگزار شده در راستای چهارمین جشنواره مهدویت به جذب خبرنگار در استان کمک می‌کند؛ هم‌چنین برای فعالان رسانه‌ای یک دوره کشوری آنلاین داریم که چهره‌های فعال در جشنواره در قم در کارگاه دو روزه در جمکران حضور پیدا کنند تا بر غنای آثار ارسالی به دبیرخانه افزوده شود.

وی ابراز کرد : نفر اول در هر کدام از محورهای بخش رسانه‌ای جشنواره ۲ میلیون همراه با تندیس جشنواره و به دو نفر برگزیده در هر محوری از بخش رسانه، نفری یک میلیون تومان اهدا می‌شود
مدیر خانه مطبوعات قم یادآور شد: قم ظرفیت رویدادهای فرهنگی با ظرفیت ملی دارد و باید این فرصت را قدر بدانیم تا به غنای جشنواره کمک کنیم؛ در همین راستا به تمام خانه‌های مطبوعات کشور پوستر و نامه ارسال شده است. 

دعوت از مردم برای شرکت در مسابقه کتابخوانی چهارمین دوره جشنواره مهدویت

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: کتاب انتخابی مسابقه کتابخوانی این دوره از جشنواره کتاب «قیام و انقلاب حضرت مهدی(عج)» نوشته شهید مطهری است که در تمام کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد؛ مردم باید بدانند با وجود ۳هزار و ۷۰۰ کتابخانه می‌توانند در مسابقه کتابخوانی این دوره از جشنواره مهدویت شرکت کنند و اقدام جهاددانشگاهی در عرصه کتابخوانی قابل تقدیر و ستایش است.

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت
 
وی ادامه داد: جمع بندی این مسابقه با خانه ارشاد جمکران و جهاد انجام می‌شود. جزئیات بیشتر در پرتال نهاد ثبت می‌شود.

شاعران در عرصه شعر مهدوی از ترسیم یأس و ناامیدی فاصله بگیرند 

محمد غفاری، دبیر بخش شعر و متن ادبی بیان کرد: امسال با این ساختار جشنواره شاهد اتفاقات مطلوبی خواهیم بود. در حوزه متن ادبی به محتوای بیشتری نیاز داریم تا حوزه داستان کوتاه.
 
وی ادامه داد: در قالب‌ها و موضوعات مختلف شعر مهدوی محدودیتی قائل نشدیم و دبیرخانه تا پنج اثر پذیرا است.

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت
 
دبیر بخش شعر جشنواره مهدویت افزود: در بخش جوایز یک برگزیده با اهدای وجه نقد ۳ میلیون تومان و دو اثر قابل تقدیر مبلغ یک میلیون اهدا می‌شود.
 
غفاری بیان کرد: قم در حوزه شعر مهدوی پیشرو است و با توجه به اینکه در قم توجه بیشتری به شعر آیینی می‌شود و در حوزه مهدویت نیاز به ارائه محتوا برای تولید آثار ادبی نیست.
 
وی اضافه کرد: فضای شعر مهدوی از فضای دلتنگی و احساس صرف خالی شود؛ بلکه سعی شود جامعه پس از ظهور با شعر تصویر سازی شود و اميد بخشی داشته باشیم  و در عرصه‌های هنری این تصویرسازی به جامعه ایده‌آل برسد.
 
دبیر بخش شعر چهارمین جشنواره مهدویت گفت: شاعران امیدبخش‌تر در عرصه مهدویت شعر بسرایند و به جامعه پس از ظهور نگاه داشته باشند؛ دو کارگاه متن ادبی و شعر در راستای جشنواره برگزار می‌شود تا به سمت اشعار و متن‌های امید بخش حرکت کرده و و از سیاه نمایی و ناامیدی خارج شویم.

ارسال حداکثر 5 اثر در بخش نوآوری و ایده‌پردازی جشنواره مهدویت 

یاسر شریفی، دبیر بخش نوآوری و ایده‌پردازی جشنواره ملی مهدویت گفت: در بخش ایده‌پردازی به دنبال ایجاد جریان مهدویت و تولید مبانی نوآوری و فناوری هستیم تا به ترویج جشنواره مهدویت کمک کنیم.

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت جهاددانشگاهی قم
 
وی ادامه داد: سال گذشته در سومین جشنواره ایده‌های نوآوری و محصولات علمی به دبیرخانه جشنواره رسید و امسال نیز جشنواره در این بخش با همان رویکرد فعالیت دارد؛ اگرچه کار در حوزه علوم انسانی، صنایع نرم و صنایع خلاق فرهنگی چون سبب ایجاد ارزش می‌شود، سختی‌های خاص خودش را دارد.
 
شریفی گفت: تولید محتوایی که ارزش را برساند کار سختی است و در این دوره تولیدات علمی توسط دانشجویان ارسال خواهد شد و امیدواریم این جشنواره ما را برای رسیدن به اهداف کمک کند.
وی اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند حداکثر 5 ایده‌ نوآورانه و محصولات نوآورانه در ترویج فرهنگ انتظار  ارسال کنند و علاقه‌مندان فرم ثبت ایده را کامل کنند.
 
یاسر شریفی، دبیر بخش نوآوری و ایده‌پردازی جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: کارگاه‌های ایده‌پردازی و خلاقیت از هفته سوم دی‌ماه کلید می‌خورد و بنیاد نخبگان پارک علم و فناوری نیز در این راستا ما را یاری می‌کنند؛ رویداد دورهمی صنایع فرهنگی نیز به زودی آغاز شود تا در این جشنواره به سمت کسب و کارهای فرهنگی پیش برویم.

اداره ارشاد قم از آموزش‌های مختلف برای جشنواره‌های استانی استقبال می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیلی، معاون مطبوعات اداره فرهنگ و ارشاد استان قم اظهار کرد: ارشاد به عنوان بدنه و بازو در کنار جهاددانشگاهی در این جشنواره حضور دارد؛ ما آمادگی داریم در برنامه‌هایی که در حوزه مطبوعات رخ می‌دهد کمک و از آموزش‌ها حمایت کنیم.

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت جهاددانشگاهی قم
 
وی ادامه داد: در بهمن ماه رویداد آموزشی برای خبرنگاران رقم خواهد خورد؛ حضور خبرنگاران در دستگاه‌ها با کارت خبرنگاری باید بلامانع باشد و نباید خبرنگاران از این جهت در سختی باشند.

اثر سنجی جشنواره مهدویت مورد توجه باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسین‌آبادی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه رشدو توسعه جشنواره مهدویت جهاددانشگاهی قم برای ما نویدبخش است و بسیار خرسندیم که با این دغدغه و جدیت پیگیر هستند، اظهار کرد: امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند: « لَو أدرَكتُهُ لَخَدَمتُهُ أيّامَ حَياتی:  اگر او (امام زمان) را در يابم، تمام عمر به او خدمت مى‌كنم» و طبق این حدیث این دست از اتفاقات خدمت به فرهنگ مهدویت است.
 

گزارش ایکنا از نشست هم‌اندیشی جشنواره ملی مهدویت جهاددانشگاهی قم
وی ادامه داد: اثر سنجی جشنواره نکته مهمی است و باید تدبیری اندیشیده شود که چه اثری مورد انتظار است آیا تولید آثار فاخر یا ایجاد جریان اجتماعی مد نظر است یا به دنبال ایجاد بستری برای افرادی که آگاهی جزئی و یا علاقه مندی در حوزه مهدویت دارند، هستیم.
 
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: به عنوان مثال اگر به دنبال فراهم کردن بستری برای دریافت آثار از افراد علاقه‌مند به تولید آثار مهدوی هستیم، انتشار و فراگیری معنا پیدا می‌کند. اگر به دنبال تولیدات فاخر هستیم باید گروه‌های مرجع و نویسنده‌های شاخص را فعال کنیم.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست، مدیران رسانه‌های استان قم بر تبلیغات بیشتر جشنواره، برگزاری کارگاه‌های خبری بری خبرنگاران استان و کشوری، اضافه کردن بخش چگونگی تبلیغ و ترویج مهدویت برای کودکان و نوجوانان تأکید کردند. 

انتهای پیام
captcha