طعم شیرین کارآفرینی با رویش جوانه‌های سبز امید
کد خبر: 4111047
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
در مسیر موفقیت / ۱

طعم شیرین کارآفرینی با رویش جوانه‌های سبز امید

زهرا نظام‌آبادی، کارآفرین موفق استان مرکزی فعالیت خود را از سال 95 آغاز کرده و با پشت سر گذاردن مسیر پرفراز و نشیب، کارگاه سمنو و سویق‌های گیاهی ارگانیک را راه‌اندازی کرده است.

زهرا نظام آبادی

کار و تلاش ازجمله مؤلفه‌های مورد تأکید و توجه اسلام و سایر ادیان الهی بوده است و پیشینیان ما نیز در این خصوص روایات بسیار دارند. بنا به تحقیقات انجام شده 260 آیه به مقوله کار و اهمیت این امر اشاره دارد و در روایات بسیاری نیز به آن توجه و توصیه شده است.

شاید تأمین شغل مناسب ویژه افراد تحصیل‌کرده برعهده دولت و ادارات مربوطه باشد، اما آیا این امر می‌تواند بهانه‌ای برای خانه‌نشینی باشد؟ آیا نمی‌توان کمبودها و نیازهای اساسی مردم را شناسایی کرد و در راستای رفع آنها قدم برداشت؟ خوشبختانه در ایران کارآفرینی به سرعت پیشرفت کرده و علاقه‌مندان به فعالیت‌های اجتماعی کسب‌وکاری برای خود راه‌اندازی کرده و علاوه‌ بر امرار معاش زندگی نیاز جامعه را نیز برآورده می‌کنند. ایکنای استان مرکزی، در همین رابطه گفت‌وگویی با زهرا نظام‌آبادی، کارشناس مترجمی زبان انگلیسی که به همت خود و خانواده‌ کارگاه سمنو و سویق‌های گیاهی ارگانیک راه‌اندازی کرده داشته است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ فعالیت خود را از چه سالی و با چه انگیزه‌ای آغاز کردید؟

جای خالی سمنو را در سفره اراک‌ها احساس می‌کردم و از پاییز 93 به دلیل علاقه شخصی به این شغل وارد شدم و مطمئن بودم موفق خواهم شد. پخت سمنو پیشینه‌ای طولانی به قدمت تاریخ اسلام دارد و سبقه آن را به حضرت زهرا(س) منتسب دانستند.

ایکنا ـ خانواده در این مسیر با شما همراه بودند؟

خیر. در گام اول خانواده به دلیل سختی کار پخت سمنو با انجام این کار موافق نبودند، اما وقتی تلاش و دقت بنده را در کار دیدند با من همراه شده و برای ادامه کار مشوقم شدند و امروز اعضای خانواده یکی از مشوقان اصلی بنده هستند. مدیریت این کار برای بانوان بسیار سخت است و چند کارگاه سمنو که در کشور فعال هستند توسط آقایان مدیریت می‌شوند، اما با علاقه‌ای که داشتم عزم خود را جزم کرده و با همه سختی‌ها ادامه دادم.

کارگاه پخت سمنو

بدون شک اگر حمایت‌های همسر و والدینم نبود مسیر موفقیت هموار نمی‌شد. در فرهنگ اسلامی ما وجود همسران کنار یکدیگر مایه آرامش است و این آرامش در همه جای زندگی معنا پیدا می‌کند. همسرم با وجود اینکه در شغل دیگری فعال بودند، اما پشتیبان بسیار خوبی برای بنده بوده و هستند.  

ایکنا ـ در روزهای اول با چه مشکلاتی مواجه بودید و تا چه اندازه از تجربیات اطرافیان استفاده کردید؟

شنیده بودم مادربزرگ‌هایم سمنو پخت می‌کردند، اما نه خودم و نه مادرم سررشته و تجربه‌ای از این کار نداشتیم، حتی مادرم نگران بود و می‌گفت: ما بلد نیستیم و نمی‌توانیم کمکت باشیم، اما من تمام سختی را به جان خریدم و کار را با دو یا سه کیلو گندم از تراس منزل با وجود اینکه هیچ وسیله‌ای نداشتم آغاز کردم. پس از شروع به کار علاقه‌مند شدم و کار را با قدرت تا امروز پیش بردیم.

هیچ کاری بدون استفاده از تجربه اطرافیان پیش نخواهد رفت، البته کسی را نداشتم که بتواند تجربیات خود را به صورت مستقیم در اختیارم قرار دهد، اما انسان در حال سکون را نمی‌پسندم و برای رسیدن به هدفم جهت تحقیق به شهرهای مختلف همچون قم، تهران، شهری و شهرضا سفر کرده و با آنان صحبت کردم. حدود 10 سال قبل دسترسی به این افراد مانند امروز به این راحتی نبود و برای صحبت با هر کدام از این کارآفرینان سختی‌های بسیار را متحمل شدم.

قرار نیست برای راه‌اندازی کسب و کار دستانمان پر از تجربه و تجهیزات باشد. در همان سال‌ها با سرمایه‌ای اندک و دستان خالی وارد بازار کار شدم و با عنایت خداوند متعال در طول این سال‌ها توانستم موفقیت‌های خوبی کسب کنم. در آن روزها وسایل کار نداشتم، اما با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و افزایش مشتری‌ها توانستم وسایل مورد نیاز را بدون دریافت هیچ‌گونه تسهیلاتی خریداری کنم. خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر 20 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مجموعه ما در ارتباط بوده و مشغول به کار هستند.

ایکنا ـ برای راه‌اندازی این کارگاه با چه مشکلاتی مواجه بودید و امروز درگیر چه مشکلاتی هستید؟

از روز اول به مشکلات به دید مشکل نگاه نمی‌کردم؛ چراکه به خداوند متعال تکیه کرده بودم و مطمئن بودم راهی را نشانم می‌دهد و به همین دلیل از مشکلات هراس نداشتم. امروز نیز با مشکلاتی مواجه هستیم، اما با لطف حضرت حق توانستم بر مشکلات غلبه کرده و مسیر را هموارتر از قبل پیش روم. متأسفانه اغلب کارآفرینان با مشکلات اقتصادی و تهیه دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی مواجه هستند.

فرهنگ‌سازی استفاده از سمنو دشوار بود و گاه مردم از خوردن آن حتی برای امتحان نیز هراس دارند و ریشه آن را در استفاده از سمنوی تلخ در دوران کودکی می‌توان یافت و به این دلیل حتی حاضر به تست هم نیست، البته به این افراد حق می‌دهم؛ چراکه پخت سمنو دارای مراحل و به قول معروف فوت و فن‌های بسیاری همچون انتخاب نژاد گندم، میزان حرارت، نژاد آرد و ... است که اگر کوچکترین اشتباهی رخ دهد در طعم آن تأثیر می‌گذارد.

کارگاه پخت سمنو

ایکنا ـ فکری برای توسعه کار دارید و برای تحقق این مهم نیازمند چه حمایت‌هایی هستید؟

قطعاً اگر کسی وارد حرفه تولید و کارآفرینی شود به توسعه نیز فکر می‌کند. فکرم این است که در شهر تهران نیز کارگاهی راه‌اندازی کنم. بدون تردید تسهیلات و وام‌های پرداختی برای رونق کسب و کارها بسیار کمک کننده است. برای دریافت وام با سختی مواجه هستیم. به‌طور مثال قصد داشتم از طریق بسیج سازندگی وام دریافت کنم که گفتند حتماً باید عضو صندوق قرض‌الحسنه محله باشم یا خودم صندوقی را ایجاد کنم و به دلیل اینکه صندوقی وجود نداشت و فرصت راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه نداشتم نتوانستم از این ظرفیت استفاده کنم.

ایکنا ـ توصیه شما به جوانان علاقه‌مند به کارآفرینی چیست؟

جوانان از ورود به کار نترسند، اما جوانب آن به ویژه علاقه‌مندی خود برای ورود به شغلی را به دقت بررسی کنند و قطعاً در ابتدا از علاقه و توانمندی خود در آن حرفه مطمئن شوند. در مرحله اول مشتری‌ها را پیدا کرده و پس از جذب افراد دستگاه‌های نیمه صنعتی را خریدم، اما بازهم با وجود این خرید دستگاه‌ها سخت و سنگین بود. داشتن استعداد، توانایی و پشتکار در کارآفرینی حرف اول را می‌زند. وقتی علاقه باشد حرکت در مسیر راحت‌تر است و سختی مسیر برایشان تسهیل می‌شود.

نوجوانان باید از همان دانش‌آموزی با حرفه و مشاغل مختلف آشنا شوند، اما متأسفانه سیستم آموزش و پرورش ما به‌گونه‌ای است که جامعه هدف خود را برای اشتغال آماده نکرده و استعدادیابی نمی‌کند. بدون شک استعدادیابی در مدارس به ایجاد شغل‌های مورد نیاز جامعه با بازدهی بالا و رونق اقتصادی منتج خواهد شد و در مقابل آن از مدرک‌گرایی صرف در دانشگاه‌ها جلوگیری می‌شود. جوانان برای به دست آوردن هدف و مطالبات خود روحیه جنگندگی را از دست ندهند.

ایکنا ـ آثار توکل بر خدا در زندگی تا چه حد برای شما مشهود است؟

ما مسلمانیم و برای هر کاری قطعاً به خداوند تکیه خواهیم کرد. توسل و تمسک بر ائمه اطهار(ع) در زندگی جریان دارد و هریک از ما به نوعی با خاندان نبوی ارتباط می‌گیریم. ذکر «افوض الی‌الله ان الله بصیر بالعباد»، ذکر پرتکرار زندگی‌ام است و همیشه مرا آرام می‌کند و اعتقاد دارم تمام کارها به دست خداوند مدیریت خواهد شد. باید کاری کنیم تا سنگ‌ریزه‌های یأس و ناامیدی را از روی زمین برداریم.

ایکنا ـ آیا به صادرات فکر کرده‌اید؟

سمنو، غذایی بومی است که بیشتر در کشورهای آسیایی طبخ و استفاده می‌شود. سمنو در افغانستان نیز پخت می‌شود، اما این خوراکی در این کشور مانند حلوا بوده و بسیار سفت است. حتی به صادرات آن به سایر کشورها فکر کرده و ارسال سمنو به اتریش یکبار انجام شد و با توجه به سخت بودن کار منصرف شدیم. به نظر می‌رسد سمنو برای صادرات گزینه مناسبی نباشد و برای صادرات این خوراکی به سایر کشورها باید فرهنگ‌سازی کرد و فکر کردم به جای اینکه انرژی خود را صرف فرهنگ‌سازی در کشورهای دیگر کنم، این انرژی صرف شهرهای بزرگ شود؛ از این رو قصد دارم کارگاهی در تهران احداث کنم.

فعالیت ما فقط به پخت سمنو محدود نشده است و در کنار انجام این کار که مورد استقبال عموم قرار گرفته کرد، به تولید سویق‌ها نیز روی آورده‌ام تا به وسیله جوانه‌های متعدد تغذیه‌ای مناسب و بدون موادافزودنی در اختیار متقاضیان قرار گیرد. به طور مثال با استفاده از طب سنتی و بهره‌گیری از نظر اساتید این حوزه با ترکیباتی طبیعی و ارگانیک همچون سویق سنجد، گندم، انجیر، بادام و کنجد سویق استخوان‌ساز تهیه شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

ایکنا ـ انتظار شما از مسئولان چیست؟

زبان به گلایه گشودن را نمی‌پسندم و همیشه مثبت‌نگر هستم، اما خواهش من و سایر کارآفرینان این است که دولت از کسب و کارهای نوپا حمایت کند و برای اعطای تسهیلات بروکراسی‌های اداری و سخت‌گیرانه را کنار بگذارند. البته در کنار دولت، از تأثیرگذار بودن رسانه نیز نباید غافل شد. اگر کارآفرینان از سوی رسانه به ویژه صدا‌و‌سیمای استانی معرفی شوند، قطعاً به رونق بیشتر کسب و کارهای نوپا منتج خواهد شد. البته صدا‌و‌سیمای ملی با ساخت برنامه‌هایی همچون «میدان» در این حوزه وارد شده است و مورد استقبال کارآفرینان نیز قرار گرفته است. از بنده نیز برای حضور دعوت شده است که به زودی شرکت خواهم کرد.

پخت سمنوی نذری

ایکنا ـ از سال گذشته به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) پخت سمنو دارید، در این رابطه توضیح بفرمایید.

سال گذشته اولین مراسم سمنوپزان اراک در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در مصلای بیت‌المقدس اراک پخت شد و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت. امسال نیز برای دومین سال این کار صورت گرفت و امید است پخت این نذری برای سالیان آینده نیز ادامه داشته باشد. طبع سمنو گرم و ‌تر است، پزشکان طب سنتی استفاده از سمنو را به مراجعان خود به دلیل داشتن ویتامین‌های E ،A ،K برای رفع ضعف جسمانی و ریزش مو توصیه می‌کنند. جوانه گندم دارای خواص بسیار مغذی است که می‌تواند در سبد غذایی جایی را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام
captcha