برداشت‌ها و فهم شخصی از دین باعث به وجود آمدن تضارب آراء می‌شود
کد خبر: 4111158
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

برداشت‌ها و فهم شخصی از دین باعث به وجود آمدن تضارب آراء می‌شود

مدیر میز تخصصی مقابله با جریان‌ها و فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: برداشت‌ها و فهم شخصی از دین باعث به وجود آمدن تضارب می‌شود و هر کدام از تفکرها یکدیگر را به بی‌دینی متهم می‌کنند و این برداشت‌های ناصحیح از دین باعث وجود تفرقه‌های بزرگ در جامعه می‌شود.

دین

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام علی محمدی‌هوشیار مدیر میز تخصصی مقابله با جریان‌ها و فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شامگاه روز گذشته ۱۰ دی ماه در کارگاه آموزشی بررسی فرقه‌های انحرافی، اظهار کرد: در بحث‌های سیاسی در جوامع امروز، مبحثی وجود دارد به عنوان جنگ روایت‌ها که این جنگ فهم و قرائت شخصی افراد از مسائل مختلف است و این اختلاف برداشت و قرائت باعث به وجود آمدن گروه‌ها و احزاب مختلف سیاسی می‌شود و گاهی به درگیری نیز کشیده شود.

این مدرس حوزه در ادامه افزود: مسئولان هیئات مذهبی و مداحان باید در برنامه‌های مذهبی به صورت استدلالی توحید و نبوت و شبهات موجود را توضیح دهد. ما اگر می‌خواهیم به شبهات موجود با تمام هجمه‌هایی که وجود دارد در هیئت‌ها پاسخ بدهیم باید خودمان را توانمند کنیم.  مداحان و مسئولان هیئت‌ها باید توانمند باشند. نباید این را فراموش کنیم که برای رشد زیرمجوعه‌ها در هر هیئتی باید آگاهی و معرفت افراد افزایش پیدا کند در غیر این صورت افراد به گروه‌ها و فرقه‌های منحرف هدایت می‌شوند.

مدیر میز تخصصی مقابله با جریانها و فرقه‌های انحرافی در ادامه، تصریح کرد: مداحان باید در اجرای مجالس خود با مراجعه به کتب معتبر و مستند اشعاری مناسب با شأن و جایگاه اهل‌بیت(ع) بخوانند و از اشعاری که منابع آن ضعیف است استفاده نکنند و از خواندن آن خودداری کنند و بر همگان لازم است شکوه امام حسین(ع) را در اشعار و مداحی‌‌ها جلوه‌گر سازند و شاعرانی هم که به سرودن اشعار می‌پردازند باید به تاریخ عاشورا و صدر اسلام مسلط باشند.

وی ادامه داد: وقتی مداحان کار خلافی انجام می‌دهند مردم می‌گویند که فلان مداح امام حسین(ع) این کار را انجام داده، مداحان ما باید دارای حسن برخورد باشند. مداحان الگوی جامعه مخاطب خود هستند؛ بنابراین هرگونه رفتار آنها زیر ذره‌بین قرار دارد و بر همین اساس، رعایت همه موارد صحیح از سوی آنها ضروری است.

حجتالاسلام هوشیار با عنایت به جایگاه علما در دین و جامعه، گفت: عالمان دین مرزبانان اعتقادی جامعه هستند. همان‌طور که سربازان، نیروهای انتظامی، سپاه سرافراز و بسیج قهرمان ما از مرزهای جغرافیایی دفاع می‌کنند، علمای ما نیز از مرزهای اعتقادی جامعه مواظبت و مراقبت می‌کنند. لذا اگر اعتقاد جامعه سالم بماند مرزبان اعتقادی و جغرافیایی هم تربیت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha