همایش «آموزش، منابع انسانی، نوآوری و تحول» در شهرکرد برگزار شد
کد خبر: 4111298
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
به همت جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری

همایش «آموزش، منابع انسانی، نوآوری و تحول» در شهرکرد برگزار شد

همایش علمی ترویجی «آموزش، منابع انسانی، نوآوری و تحول» با حضور مدیران آموزش دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری و به همت جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

همایش منابع انسانی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، همایش علمی ترویجی «آموزش، منابع انسانی، نوآوری و تحول» امروز، ۱۱ دی‌ماه با حضور مدیران آموزش دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری و به همت جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

سیروس رضایی، رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در این همایش اظهار کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت آموزش و منابع انسانی، امروز نخستین همایش علمی - ترویجی آموزش، منابع انسانی، نوآوری و تحول در استان برگزار شد، گرچه همگان به این امر بسیار مهم و فواید و اثرات آموزش واقف هستند.

رضایی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از نهادهای متولی در امر آموزش های تخصصی کوتاه‌مدت در کشور و استان فعالیت می‌کند، تأکید کرد: آموزش از جمله موضوعات بسیار مهم و اثرگذار برای افراد، سازمان‌ها و مدیریت منابع انسانی، روابط انسانی و گروهی و سیاست‌های سازمانی است.

رضایی به فواید آموزش‌های کوتاه مدت اشاره کرد و گفت: این آموزش‌ها برای افراد منجر به رضایت شغلی و مقبولیت شغلی و فراهم کردن به‌سازی دانش  مدیریت، مهارت‌های ایجاد ارتباطی و تغییر نگرش‌ها و اطلاعات و همچنین به نیرو کمک می‌کند تا تصمیمات بهتر بگیرد و مشکلات را به گونه‌ای اثر بخش حل کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همچنین به فواید آموزش‌های کوتاه‌مدت و تأثیر آن بر سازمان‌ها اشاره و بیان کرد: این اثرات منجر به بهبود بخشیدن دانش و مهارت‌های شغلی، گسترش بالندگی سازمان، میسر نمودن پیشرفت سازمانی از درون، افزایش بهره‌وری و کیفیت کار شده و به بهبود بخشیدن ارتباطات سازمانی کمک بسیار زیادی می‌کند.

رضایی همچنین به فواید آموزش‌های کوتاه‌مدت بر مدیریت منابع انسانی و روابط انسانی، روابط گروهی و سیاست‌های سازمانی تأکید کرد و افزود: اثرات این آموزش‌ها منجر به بهبود بخشیدن ارتباط میان افراد و گروه‌ها، تبدیل کردن سازمان به محلی مناسب برای کار و زندگی، بهبود بخشیدن روحیه گروهی و ساده‌تر کردن اجرای سیاست‌ها و مقررات سازمانی می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اضافه کرد: در حقیقت جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری و با رویکرد علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با سابقه بیش از ۴۰ سال تجربه درخشان در حوزه آموزش به‌ویژه آموزش‌های کوتاه مدت در کشور و در استان است و ظرفیت بسیار عظیمی دارد که می‌تواند در توسعه و توانمند کردن نیروی انسانی دستگاه‌ها، بخش خصوصی  و همه جوانان و علاقمندان به این آموزش‌ها همکاری، همفکری و مساعدت داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به ۱۳ دی‌ماه به نام روز جهانی مقاومت و شهادت یعنی الگوی اخلاص، مقاومت و عمل سردار شهید سلیمانی و ۱۴ دی‌ماه سالروز درگذشت دانشمند فرهیخته ایران اسلامی مرحوم سعید کاظمی آشتیانی، بیان کرد: فضای معنوی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ثمره تفکر این شخصیت برجسته بود که امروز پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از افتخارات ایران اسلامی و حتی جهان اسلام است.

جهاد دانشگاهی مشکلات حوزه آموزش نیروی انسانی را برطرف کند

در ادامه، محمدحسین خدابنده، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: نیروی انسانی در عرصه‌های اجرایی و بخش خصوصی به عنوان سرمایه اصلی به شمار می‌رود و هدف سازمان‌ها و ارگان‌ها حفظ و ارتقای جایگاه آن‌هاست.

خدابنده با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای حفظ و ارتقای جایگاه نیروی انسانی بحث آموزش است، افزود: امروزه در دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی نیازمند رشد و تکامل هستیم، یعنی زمانی که نیروی انسانی وارد دستگاهی می‌شود نیازمند مهارت است.

خدابنده با بیان اینکه امروز جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد آموزشی کار آموزش افراد جویای کار و نیروی انسانی موجود در دستگاه‌ها را برعهده دارد، تصریح کرد: گرچه مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌توانند قراردادهایی را با مراکز آموزشی به منظور استفاده از ظرفیت آموزشی و ارتقای سطح کارآیی و اثربخشی دستگاه‌ها برقرار کنند، اما یکی از مشکلاتی که در دستگاه‌ها بوده، نبود زیرساخت و امکانات مراکز آموزشی است که باید از مجموعه‌هایی درخشان و موفق همچون جهاد دانشگاهی برای رفع نقایص بهره‌گیری شود، یعنی اجرا، طراحی و ارزشیابی کار را در اختیار این مجموعه آموزشی قرار دهند و بازخورد آن به مدیران اجرایی اعلام شود.

وی بیان کرد: در جهاد دانشگاهی ظرفیت بالقوه‌ به ظرفیت بالفعل تبدیل شده و در نظام جمهوری اسلامی این مجموعه موفق در استان در حوزه پژوهشی، آموزشی و کارآفرینی با جدیت مشغول فعالیت است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مباحث تأثیرگذار در هر دستگاه اجرایی سلامت جسم و روان افراد است، البته باید به این نکته توجه لازم صورت گیرد که دستگاه‌های اجرایی باید زیرساخت لازم را آماده کنند تا افراد با آسودگی ذهنی کافی در دوره‌های آموزشی حضور یابند.

وی با اشاره به مهم بودن امر آموزش در حیطه فردی و گروهی، تصریح کرد: لازم است دوره‌های آموزشی با نگاه نوآورانه برگزار شود، از طرفی سرفصل‌هایی که هر وزارتخانه بنا به شرایط شغلی به دستگاه مربوطه ابلاغ می‌کند نیازمند بازنگری هستند، زیرا یکی از خلاها و مشکلات دستگاه‌های اجرایی استان به روز نبودن چارت سازمانی دستگاه‌هاست.

خدابنده ادامه داد: اولویت‌ها و دغدغه‌هایی که در حوزه اشتغال استان وجود دارد تغییر کرده و یکی از خواسته‌های ما تدوین دوره‌های بیشتر و مورد نیاز جامعه در مجموعه علمی جهاد دانشگاهی است، گرچه نابسامانی‌های حوزه اشتغال با ایجاد آموزش و کسب مهارت برطرف می‌شود، یعنی لازم است به افراد جویای شغل آموزش‌های لازم ارائه و از این طریق جذب بازار کار شوند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در دستگاه‌های اجرایی این است که بسیاری از افراد مشغول به کار در پست‌های سازمانی فعالیت مربوطه خود را انجام نمی‌دهند گرچه دوره‌های آموزشی را طی می‌کنند اما نتیجه‌ای به دنبال ندارد، بنابراین اگر جابجایی بی‌مورد و بدون تعریف علمی یا تخصصی انجام شود ارتقای شغلی صورت نمی‌گیرد.

خدابنده گفت: انتظاری که از مراکز آموزشی از جمله جهاد دانشگاهی داریم این است که بتوانند با تلاش، کوشش و پیگیری مشکلات حوزه آموزش نیروی انسانی دستگاه‌ها و بخش خصوصی را برطرف کنند.

وی در ادامه افزود: یکی از موضوعاتی که گریبانگیر دستگاه‌های اجرایی بوده بعضا بی‌اثر بودن دوره‌های آموزشی است که لازم است این دوره‌ها به گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که تاثیرگذاری آن برای کارکنان مشخص باشد، زیرا اگر این اتفاق نیفتد خروجی مثبتی به همراه ندارد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: امروزه کارمندان موظف به توانمندسازی و افزایش مهارت هستند و این امر مستلزم ایجاد زیر ساخت‌هایی است، گرچه مدیران موظف به همکاری با مراکز آموزشی به منظور توانمندی کارکنان هستند.

وی با اشاره به نبود نیروی کار متخصص برای جذب در استان، خاطرنشان کرد: قطعا به کمک مراکز آموزشی و پژوهشی از جمله جهاد دانشگاهی می‌توان این مسئله را رفع و رجوع کرد تا موضوع اشتغال به سرانجام مطلوبی برسد.

انتهای پیام
captcha