تودیع و معارفه معاونان پیشین و کنونی جهاددانشگاهی
کد خبر: 4111525
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

تودیع و معارفه معاونان پیشین و کنونی جهاددانشگاهی

معاونان سابق جهاددانشگاهی طی مراسمی که امروز 12 دی ماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاددانشگاهی برگزار شد، تقدیر شدند و لوح مسئولیت به معاونان جدید این نهاد اهدا شد.

تودیع و معارفه معاونان پیشین و کنونی جهاددانشگاهیبه گزارش خبرنگار ایکنا، در این مراسم که سیدحمیدرضا طیبی، رئیس اسبق جهاددانشگاهی؛ حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و جمعی از معاونان سابق و کنونی این نهاد حضور داشتند، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی با اشاره به اینکه فردا سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، مؤسس مکتب خدمت، ایثار، جهاد و تقوا و تعهد است، گفت: شهید سلیمانی تا لحظه شهادت روحیه جهادگری و ایثار را در خود حفظ کرد؛ او به دنبال پست و مقام و حتی مدرک تحصیلی که بسیاری به دنبال آن رفته‌اند، نبود.

وی یاد و خاطره مرحوم کاظمی آشتیانی را گرامی داشت و گفت: بودن در نهادی که افرادی همانند کاظمی آشتیانی در آن بوده‌اند برایم افتخاری بزرگ است. مطمئن هستیم افرادی همانند ایشان در جهاد وجود دارند که سرآمد در مسائل علمی، اخلاقی و معنوی هستند و امیدواریم که بتوانیم این افراد را کشف کنیم و حوزه تحقیقاتی که ایشان انجام و مرکز بزرگی مثل رویان را تأسیس کردند در سایر حوزه‌ها محقق مراکزی همانند رویان را در صنایع و علوم مختلف داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دور هم جمع شده‌ایم از تلاش‌های مدیرانی که سال‌ها صادقانه برای جهاددانشگاهی تلاش کرده‌اند و امروز نتیجه کوشش آنها به دست ما رسیده تقدیر کنیم.

وی تعدادی از مسئولیت‌هایی که در اساس‌نامه جهاددانشگاهی بیان شده است را متذکر شد و گفت: گسترش تحقیق و شکوفایی روحیه تلاش در سطح جامعه برای میل به خودکفایی و خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه و دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی از مسئولیت‌های سنگین ماست. همانطور که فناوری مهم است باید تلاش کنیم موضوع فرهنگی و بحث‌های اجتماعی را رشد و شکوفایی ببخشیم.

مسلمی از دیگر وظایف جهاددانشگاهی تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان به خصوص دانش‌آموزان دانست و گفت: انتظار نوآوری بیشتر از دانشگاه‌هاست و باید در جهت رفع این نقص که دانشگاه‌ها نمی‌توانند تحقیقاتی را که انجام می‌دهند کاربردی کنند گام برداریم و  حلقه واسطی بین دانشگاه و صنعت باشیم.

در ادامه محمدرضا‌ پورعابدی، معاون پیشین پژوهش و فناوری، گفت: حدود شش سال این مسئولیت را داشتم، اقداماتی در این حوزه انجام شد از جمله تغییر ساختار که گروه‌های تخصصی پاره وقت و نیمه وقت را به دفاتر تخصصی تبدیل کردیم تا بتوانیم در حوزه پژوهش و فناوری نقش بهتری داشته باشیم. تغییر شکلی در بحث حذف موانع در این حوزه انجام شد تا ارتباط ما با واحدها و تخصیص منابع بهتر صورت گیرد. همچنین توانمندسازی واحدهایی که موضوع جدی در حوزه پژوهش نداشتند با عنوان «هدف۴» صورت گرفت. مدل کسب و کار ما در حوزه فناوری نیز عوض شد و ...

وی تصریح کرد: از جهت ملی ما یک ده هزارم بودجه پژوهش کشور را در جهاد استفاده می‌کنیم در حالی که دو درصد مقالات در جهاددانشگاهی تولید می‌شود، همچنین تولید مقاله هدف اصلی ما نیست، با این وجود، بیش از دو تا سه برابر متوسط ارجاع به مقالات داریم. جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش کارهای خوبی انجام داده و توانسته ارزش افزوده ایجاد کند اما قطعا با نقطه مطلوب فاصله داریم.

پورعابدی در پایان گفت: باید تصمیم بگیریم می‌خواهیم کار کوچک و الگوساز انجام دهیم یا کارهای بزرگ و تأثیرگذار؟ برای انجام کارهای بزرگ باید ساختارها را توسعه دهیم. متاسفانه نظام ارزشیابی و ارتقای ما مبتنی بر توسعه و فناوری نیست که برای توسعه لازم است این نقص اصلاح شود. کار در جهاد کار دلی است؛ همه می‌توانستند در طول فعالیت خود انتخاب‌های دیگری داشته باشند اما جهاددانشگاهی را انتخاب کردند. 

مهدی باصولی، معاون پیشین پشتیبانی و مدیریت منابع  جهاددانشگاهی نیز طی سخنان کوتاهی از همکاران خود در این نهاد تشکر کرد.

محمدصادق بیجندی، معاون سابق آموزش و کارآفرینی نیز یاد و خاطره شهدای امنیت و علم و فناوری را گرامیداشت و از کلیه همکاران جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی در سراسر کشور تشکر کرد و گفت: اگر کاری انجام شده لطف خدا و ایثار و از خودگذشتگی جهادگران بوده که علیرغم کمبودها تلاش کرده‌اند و اگر کمبودی بوده که کم نبوده من مقصر هستم.

عیسی علیزاده، معاون پیشین هماهنگی و امور مجلس نیز در این مراسم با اشاره به چهار سال فعالیت به عنوان معاون فرهنگی و یک سال فعالیت به عنوان معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی از اعتماد حمیدرضا طیبی، رئیس اسبق جهاددانشگاهی و همکاران خود در هر دو معاونت تشکر کرد.

سیدسعید هاشمی، رئیس سابق دانشگاه علم و فرهنگ نیز با اشاره به 26 سال خدمت در جهاددانشگاهی، از همکاران خود طی این مدت تشکر کرد و گفت: تجربه‌ای که در جهاد نصیب من شد این است که اکوسیستم جهاد خاص است و انسان را در ابعاد مختلف علمی، مدیریتی، فرهنگی و ‌..‌ می‌سازد. اما از یک چیز دلخور هستم؛ گاهی حرف‌هایی شنیده می‌شود که با حرف‌های بزرگان تناقض دارد. اگر از جهاد تعریف می‌شود تعریف از نیروی انسانی است نه ساختمان، مقاله و .‌‌.. بی‌انصافی است که برخی دوستان به این شکل صحبت می‌کنند ما قطعا اشکال داشتیم اما باید نقد منصفانه صورت گیرد. حتما باید چرخه مدیریت تغییر کند، درخواست ما این است که تیم جدید اشکالات ما را تکرار نکنند. 

یعقوب فتح‌الهی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری نیز در این مراسم طی سخنانی بر وجود ظرفیت عظیم نیروی انسانی در جهاددانشگاهی تأکید کرد و گفت: بررسی سیر تاریخی نهادپردازی در حوزه علم و فناوری در ایران نشان می‌دهد جز در موارد معدود همه این نهادسازی‌ها اقتباسی است اما واژه «جهاددانشگاهی» متفاوت از همه این واژه‌ها و منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: همه نهادهایی که در عالم پیشرفته بوده را ما اقتباس کرده‌ایم؛ هر آنچه در غرب بوده را در فرم و شکل اقتباس کردیم اما پس چرا اقتصاد ما شکوفا نمی‌شود‌؟ به نظرم با کار جهاددانشگاهی می‌توان این نقص را حل کرد‌. جهاددانشگاهی یادگار معمار کبیر انقلاب و سازمان الهام بخش برای سایر ملل است. اقدامات جهاد در تراز ملی و بین‌المللی است.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: اهدافی در این بیانیه مطرح است‌ از جمله کشف عرصه‌های ناشناخته علم و فناوری که تاکنون انجام نشده است. ما طی ۴۰ سال کادرسازی کردیم و اما تقریبا همه کارها را اقتباس کرده‌ایم. همچنین مرجعیت پرچمداری علم و فناوری در جهان که رسیدن به آن کار ساده‌ای نیست و باید کانون مرجعیت علم را تغییر دهیم. ما در همه بخش‌های علمی دانشمندان تراز جهانی داشتیم که باید باز هم به این مرتبه برسیم. اما آیا برای رسیدن به این اهداف اکوسیستم‌های لازم را طراحی کرده‌ایم؟ اگر نکرده‌ایم باید با بسیج دستاوردهای علم و فناوری برای تحولات اجتماعی و اقتصادی با هدف ارتقای کیفیت زندگی مردم تلاش کنیم. باید ببینیم در این فصل جدید کار، چگونه مردم را در سیاست‌گذاری علم و فناوری سهیم کنیم. اگر بتوانیم سازه‌ای هوشمند بین عموم مردم، دولت و شرکت‌ها به معنای بدنه اقتصاد ایجاد کنیم و همه با هم حرکت کنیم، می‌توانیم اقتصاد را به سمت پویایی حرکت دهیم‌. باید پایه و اساس خاصی برای اقتصاد ایران طراحی کرد که طراحی این پایه باید فصل جدید فعالیت جهادی باشد.

فتح‌الهی در پایان گفت: ما با مردم گفت‌وگو نکرده‌ایم و میزان سواد و نگاه و نگرش مردم به علم و فناوری را نمی‌دانیم. مردم باید در این جریان کنار ما باشند. ما هنوز در اتاق‌ها کار می‌کنیم و با مردم ارتباط نداریم. جهاد با ارتباطات مردمی می‌تواند اقتصاد را شکوفا کند.

یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم لوح تقدیر و لوح مسئولیت‌ها به معاونان پیشین و کنونی جهاد اهدا شد.

گزارش از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha