انجام ۱۵۴ میلیون بازدید از مقالات مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی
کد خبر: 4111666
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰

انجام ۱۵۴ میلیون بازدید از مقالات مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی

در جریان بازدید مسلمی نائینی از مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID) مطرح شد: تا پایان سال ۲۰۲۱ از مقالات مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی ۱۲۶ میلیون بازدید و ۸۸ میلیون دانلود انجام‌شده است که این آمار در پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۵۴ میلیون بازدید افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حسن مسلمی نائینی، رییس جهاددانشگاهی با همراهی یعقوب فتح‌الهی، معاون پژوهش و فناوری؛ امیر طهرانچی، مدیرکل حوزه ریاست و ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی این نهاد، دوشنبه 12 دی‌ماه با حضور در مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID) از بخش‌های این مرکز بازدید کرد.

مسلمی نائینی در این بازدید ضمن آشنایی با فعالیت‌های مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف به توسعه فعالیت‌های(SID) تاکید کرد و گفت: این مرکز ظرفیت‌های بسیاری برای گسترش خدمات به جامعه علمی دارد  و باید از تمام ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای تقویت مرکز فوق بهره گرفت.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) باید همکاری خود را با دانشگاه‌ها و مجامع علمی تقویت کند افزود: توسعه فعالیت‌های بین‌المللی نیز اهمیت بسیاری دارد و به غیر از زبان انگلیسی باید مقالات علمی سایر زبان‌ها نیز در این مرکز نمایه شود تا اساتید، دانشجویان و پژوهشگران بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

زبان فارسی باید به یکی از زبان‌های علمی دنیا تبدیل شود

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این بازدید با تقدیر از فعالیت‌های مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID) در حوزه‌های مختلف گفت: این مرکز با نیازسنجی می‌تواند خدمات منحصربه‌فرد خود را به سایر مراکز علمی و تحقیقاتی عرضه کند و از این طریق ارزش‌افزوده‌ای برای مرکز و جهاددانشگاهی حاصل می‌شود.

فتح‌الهی با بیان اینکه همان‌گونه مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند، زبان فارسی باید به یکی از زبان‌های علمی دنیا تبدیل شود افزود: این مهم در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته که برای عملیاتی کردن آن مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID) نقشی ویژه می‌تواند ایفا کند.

انجام ۱۵۴ میلیون بازدید از مقالات SID

فاطمه عظیم‌زاده، رییس مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) و مدیران این مرکز در این بازدید به بیان ظرفیت‌ها؛ خدمات و برنامه‌های آتی مرکز پرداختند.

عظیم زاده با اشاره به ۱۸ سال فعالیت مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی گفت: در سال‌های گذشته با به‌روزرسانی زیرساخت‌های ‌نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و تجمیع بانک های اطلاعاتی توانستیم بالغ‌بر دو هزار و 400 مجله علمی تحقیقاتی را تحت پوشش قرار دهیم که هم‌اکنون بیش از یک‌ میلیون و ۹۰۰ هزار رکورد در سایت (SID) وجود دارد.

وی با اشاره به همکاری‌های این مرکز با سایر مجموعه‌ها گفت: تا پایان سال ۲۰۲۱ از مقالات مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی ۱۲۶ میلیون بازدید و ۸۸ میلیون دانلود انجام‌شده است که این آمار در پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۵۴ میلیون بازدید افزایش یافته است.

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) تشکیل گروه پژوهشی تحلیل داده را یکی از نیازهای این مرکز ذکر کرد و گفت: در این زمینه می‌توانیم از ظرفیت هیئت علمی جهاددانشگاهی و مخصوصاً دانشگاه علم و فرهنگ استفاده کنیم.

عظیم‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی گفت: به مناسبت‌های مختلف سعی می‌شود مقالات مربوطه استخراج و نتایج آن اطلاع‌رسانی شود که در این زمینه به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز مقالات علمی پژوهشی مرتبط منتشر می‌شود.

وی به ارزیابی مقالات علمی پژوهشگران جهاددانشگاهی توسط (SID) اشاره کرد و گفت: نتایج نشان می‌دهد که میزان مراجعه و استناد به این مقالات به طور متوسط از میانگین کشور بالاتر است.

تولید محتوا و راه‌اندازی سامانه ترجمه و ویراستاری متون علمی از دیگر نکاتی بود که عظیم‌زاده به آنها اشاره کرد و گفت: در طرح مشاغل خانگی طبق تفاهم‌های انجام‌شده زمینه را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم کردیم که آنها بتوانند پس از ارزیابی و سپری کردن دوره‌های مربوطه نسبت به ترجمه و ویراستاری متون علمی از راه دور و به صورت شغل خانگی اقدام کنند.

وی همچنین تاکید کرد که با تجمیع ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف توان انجام پروژه‌های بسیار بزرگی را داریم و می‌توانیم با همکاری بین بخشی پروژه‌های بزرگی را انجام دهیم.

در پایان این نشست رئیس جهاددانشگاهی و هیئت همراه از بخش‌های مختلف مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی بازدید و در گفت‌وگو با اعضای مرکز در جریان فعالیت‌ها قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha