خطبه ۵۸ نهج‌البلاغه و بیان اوصاف خوارج
کد خبر: 4112954
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱

خطبه ۵۸ نهج‌البلاغه و بیان اوصاف خوارج

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه خوارج دارای تفکر و جمود جاهلانه بودند و هر کس را به سبب ارتکاب گناه کبیره، می‌کشتند تا جایی که مورد نفرین امام علی(ع) قرار گرفتند، گفت: این گروه سرانجام به دست بنی‌امیه و بنی‌عباس نابود شدند و هیج اثری از آنان به جای نماند.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با شرح فرازی از خطبه ۵۸ نهج‌البلاغه «من كلام له كلّم به الخوارج حين اعتزلوا الحكومة و تنادوا أن لا حكم إلا لله‏: أَصَابَكُمْ حَاصِبٌ وَ لَا بَقِيَ مِنْكُمْ آثِرٌ. بَعْدَ إِيمَانِي بِاللَّهِ‏ وَ جِهَادِي مَعَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) أَشْهَدُ عَلَى نَفْسِي بِالْكُفْرِ؟ لقَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِينَ؛ فَأُوبُوا شَرَّ مَآبٍ وَ ارْجِعُوا عَلَى أَثَرِ الْأَعْقَابِ. أَمَا إِنَّكُمْ سَتَلْقَوْنَ بَعْدِي ذُلًّا شَامِلًا وَ سَيْفاً قَاطِعاً وَ أَثَرَةً يَتَّخِذُهَا الظَّالِمُونَ فِيكُمْ سُنَّةً»، اظهار کرد: این خطبه سخن امام علی(ع) با خوارج و مربوط به بعد از ماجرای حکمیت و بعد از پایان جنگ صفین است.

وی با بیان اینکه گروهی از یاران امام علی(ع) از دین خارج شده، با تدبیر معاویه فریب خوردند و مانع جنگیدن شده و تن به حکمیت دادند، گفت: حکمیت مخالف مشی امام علی(ع) بود، اما خوارج با فشاری که آورده و تفرقه‌ای که ایجاد کردند، حکمیت را برقرار و این ترفند به نفع معاویه تمام شد.

موسوی با اشاره به اینکه خوارج کسانی هستند که ریشه‌های فکری عجیبی دارند، گفت: یکی از اصلی‌ترین نکات بنیادین تفکر خوارج این بود که اگر کسی مرتکب گناهی شد که از جنس گناه کبیره باشد به سبب ارتکاب گناه کبیره از دین خارج شده و قتل او مباح است. لذا، با این فکر و جمود جاهلانه تا جایی پیش رفتند که تصمیم به قتل امام اول شیعیان گرفتند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه خوارج آب را به آسیاب معاویه ریختند و سبب تفرقه در سپاه اسلام شدند، اضافه کرد: مصائب و بی‌بصیرتی و تفکر جاهلانه خوارج تا حدی بود که مورد لعن امام علی(ع) قرار گرفتند، به‌طوری‌ که آن حضرت فرمودند: «خوارج همه مستوجب نفرین خدا هستند و امیدوارم هیچ راوی و سخنگویی از آنان نماند.»

وی با بیان اینکه اعتقادات جاهلانه خوارج تا حدی بود که مولای متقیان را متهم به کفر می‌کردند، اظهار کرد: این در حالی است که وجود امام علی(ع) مملو از ایمان است، از ابتدای طفولیت در بیت وحی تربیت شده، در تمام عمر خود در رکاب نبی مکرم اسلام است، با این اوصاف خوارج که خارج شده از دین بودند، آن حضرت را به کفر متهم می‌کردند.

موسوی با اشاره به اینکه مولای متقیان به خوارج می‌فرماید بعد از ما، با تاریکی و پستی مواجه می‌شوید که تمام وجودتان را فرا می‌گیرد، و روز خوش نخواهید دید، ادامه داد: این کلام امام علی(ع) نشانگر این است که آن حضرت از عالم غیب، سرنوشت خوارج را بیان می‌کند.

مدرس حوزه علمیه لرستان افزود: امام علی(ع) در ادامه سرانجام و سرنوشت خوارج می‌فرمایند خوارج به شمشیر برنده، ذلت‌ها و ستم‌هایی گرفتار می‌شوند که کسی به آنان رحم نکرده و استبداد و قدرت بر آنان چیره می‌شود، کمااینکه پیش‌بینی امام علی(ع) محقق و شاخه‌های خوارج به دست بنی‌امیه و بنی‌عباس نابود شدند تا جایی که هیج اثری از آنان باقی نماند.

وی با بیان اینکه خوارج بدترین انسان‌ها بودند که علاوه بر اینکه بر امام مسلمین خروج کردند، آن حضرت را وادار به پذیرش ماجرای حکمیت کرده و تعابیر غلط از قرآن می‌کردند، گفت: نهایت انحراف این گروه، به شهادت رساندن امام اول شیعیان است.

انتهای پیام
captcha