قصه‌گویی محملی برای صدور فرهنگ ایرانی و اسلامی است
کد خبر: 4113614
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
علامتی در نشست خبری:

قصه‌گویی محملی برای صدور فرهنگ ایرانی و اسلامی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: می‌توانیم فرهنگ ایرانی و اسلامی را به‌ وسیله قصه‌ها و محتوای خوبی که داریم به مخاطبان برسانیم و حتی در عرصه بین‌الملل حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست رسانه‌ای بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، امروز، سه‌شنبه ۲۰ دی در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و حامد علامتی، مدیرعامل کانون و محمود مروج، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس این دوره از جشنواره ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص چرایی و چگونگی جشنواره، پاسخگوی سوالات اهالی رسانه بودند.

حامد علامتی در این نشست تقارن این دوره از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با میلاد حضرت زهرا(س) را طلیعه یک رخداد خوب با ابعاد پربرکت خواند و گفت: از ۲۵ دی‌ شاهد شروع اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خواهیم بود و نتیجه یک سال تلاش کودکان و نوجوانان این مرز و بوم و شکوفه‌های درخت تناور قصه‌گویی به بار می‌نشیند.

از شاخص‌ترین جریان‌های قصه‌گویی جهان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه بیست و چهار دوره جشنواره یعنی یک جریان ادبی، فرهنگی، هنری و ادبی که تجربیات زیادی دارد، تاکید کرد: قصه‌گویی از بزرگترین سرمایه‌های ایران اسلامی است. هنر قصه‌گویی در ایران از شاخص‌ترین جریان‌های قصه‌گویی جهان است که دیگر کشور‌ها با فاصله بسیار زیاد در حال تلاش برای رساندن خود به این خط عمیق و عظیم فرهنگی هستند؛ بنابراین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تنها یک حرکت فرهنگی داخلی برای آموزش و سرگرمی به فرزندان ایرانی نیست بلکه با مجاهدت فعالان این حوزه، به یک شاخص بزرگ فرهنگی در عرصه بین‌الملل تبدیل شده است.

علامتی در ادامه با اشاره به اینکه  گرچه در تقویم روز ملی قصه‌گویی به تصویب رسیده، تصریح کرد: از هم اکنون باید به فکر ثبت جهانی این هنر ارزشمند فرهنگی در دنیا به نام ایران باشیم؛ چراکه قصه‌گویی یک سرمایه عظیم برای ایران اسلامی است که باید برای پاسداشت، تعمیق، تکثیر و توسعه آن با یک همراهی فرابخشی و دستگاهی تلاش کنیم تا بتوانیم از این آثار ارزشمند نه تنها در کشور، بلکه در عرصه جهانی بهره ببریم.

قدیمی‌ترین شبکه جهانی پیام‌رسانی

وی با تاکید بر اینکه قصه‌گویی قدیمی‌ترین شبکه جهانی پیام‌رسانی است که در اختیار تمدن ایرانی قرار گرفته، تصریح کرد: هنوز هم برای آن رقیبی نداریم اما باید برای معرفی، پاسداشت و تثبیت آن تلاش بیشتری انجام شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: وقتی قصه‌گویی به‌عنوان قدیمی‌ترین شبکه جهانی پیام‌رسانی با ادبیات کهن ایرانی و میراث فرهنگی شفاهی ما آمیخته می‌شود، چنان عمق و ابعادی پیدا می‌کند که موج مثبت ان همه فرهنگ‌ها را متاثر می‌کند؛ لذا باید همه ما باید با شیوه‌ای حساب‌شده و هدفمند از این ظرفیت فرهنگی بریا کاشتن بذر ایمان در دل کودکان و نوجوان استفاده کنیم.

کاشت بذر ایمان در دل کودکان و نوجوانان

علامتی با بیان اینکه قطعا هر حرکت فرهنگی در دل خود اهدافی دارد، افزود: هدف جریان قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چیزی جز کاشتن بذر ایمان و فرهنگ در دل کودکان و نوجوانان نیست چراکه این هدف‌گذاری به صورت شفاف از سوی رهبر انقلاب تبیین و تعریف شده است.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره قصه‌گویی نباید ما را از توجه به کیفیت‌بخشی قصه‌گویی در محتوا و اجرا غافل کند، اضافه کرد: هرچند هدف این جریان تقویت جریان قصه‌گویی است اما مراقبت از شاخص‌ها ضریب اطمینان بیشتری به کیفیت قصه‌گویی می‌دهد.

علامتی یکی از زیر اهداف مهم جشنواره قصه‌گویی را ترویج ظرفیت هنر قصه‌گویی برای کاربست آن در عرصه تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی خواند و گفت: قصه‌گویی یک هنر و مهارت ساده، بسیط و فراگیر است و باید تلاش کنیم همین‌گونه بماند و از هرگونه ضوابطی که مانع فراگیری و گسترش این هنر موثر است، جلوگیری کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن اشاره به اضافه شدن بخش‌های علمی به بیست‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، عنوان کرد: ترویج  قصه‌گویی به ‌عنوان یک هنر اصیل مطلوب بین اعضای خانواده‌، به ویژه مادران از اهداف این جشنواره است.

علامتی با بیان اینکه ایجاد مسابقه و رقابت در قصه‌گویی باید زمینه تشویق و انگیزه‌بخشی برای یک مشارکت حداکثری باشد، تاکید کرد: اما این جریان نباید آنقدر پررنگ شود که اصل جریان قصه‌گویی دچار آسیب شود که همکاران ما در دپارتمان علمی جشنواره مراقب این موضوع بوده‌اند. همچنین توجه به جریان قصه‌گویی به ‌عنوان یک صادرات فرهنگی اصیل، حتما مورد توجه کانون به عنوان متولی امر فرهنگی در جریان قصه‌گویی است.

قصه‌گویی و تحقق جهاد تبیین

مدیرعامل کانون پرورشی کودکان در بخش پایانی صحبت‌های خود، هنر قصه‌گویی را یکی از بهترین ابزار برای تحقق جهاد تبیین خواند و گفت: از همه مسئولان فرهنگی برای استفاده دقیق و حساب‌شده از این هنر برای تحقق این واجب فوری دعوت به همکاری می‌کنم.

علامتی در پایان ضمن اشاره به میزبانی یزد از بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این بود که امسال فعالیت‌های جشنواره را به سمت استان‌ها سوق دهیم. خوشبختانه همکاران ما در استان یزد بسیار خلاقانه وارد کار شدند و امیدواریم در این دوره یک اتفاق مبارک فرهنگی را شاهد باشیم.

مدیرعامل کانون در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کشورهای حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره گفت: در بخش بین‌الملل 436 اثر از کشورهای مختلف به جشنواره رسید که از این تعداد 56 اثر از کشورهای هند، مالزی،کلمبیا، لبنان و ترکیه به مرحله پایانی رسیدند.

جهاد تبیین بر بال هنر قصه‌گویی

محمود مروج، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و  رئیس بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره چیستی و چرایی این جشنواره عنوان کرد: «قصه» چه از آن استفاده کنیم یا نکنیم، یک سرمایه بسیار عظیم برای تمام جوامع و ایران ما است. قصه‌گویی یک هنر ناب است و ما ضمن اینکه قصه‌گویان خوبی داریم، مخاطب قصه هم خوب داریم. این سه نکته کلیدی «قصه»، «قصه‌گویی» و «مخاطب» ایجاب می‌کند که همه به آن توجه داشته باشیم و جشنواره یکی  از راه‌های توجه  و ترویج قصه‌گویی است.

رئیس بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در دیداری قصه‌های خوب‌ را مقوله مهمی دانستند، تصریح کرد: باید سعی کنیم در این کار هنری اولین چیزی که در کودک ایجاد می‌کنیم، ایمان باشد. از ظرفیت هنری قصه‌گویی می‌توان برای انتقال پیام‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی بسیار بهره برد.

 مروج در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه جهاد تبیین هم بر بال هنر قصه‌گویی بسیار اثرگذارتر است، افزود: می‌توانیم فرهنگ ایرانی و اسلامی را به‌ وسیله قصه‌ها و محتوای خوبی که داریم به مخاطبان برسانیم. حتی در عرصه بین‌الملل هم ما به وسیله قصه‌گویی می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

پاسداشت ادبیات شفاهی

وی با تاکید بر اینکه حفظ و پاسداشت ادبیات شفاهی در جریان قصه‌گویی‌ها اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: قصه‌های شفاهی ما سرمایه بسیار عظیم فرهنگی است که خیلی از آن‌ها هنوز مکتوب نشده است و باید این‌ها را در همین رویدادهای قصه‌گویی احیا کنیم. البته خوشبختانه  به همت بخش پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نزدیک شش هزار قصه را جمع‌آوری کرده و این سرمایه را خوشبختانه در اختیار داریم.

معاون فرهنگی کانون ضمن بیان اینکه هویت ملی ما از طریق قصه‌گویی می‌تواند معنا و مصداق پیدا کند و خداشناسی در قصه‌گویی به‌وجود می‌آید: درواقع قصه‌گویی به‌ نوعی تمرین مواجه با رویدادها و تجربه‌های زندگی است و فرصت تحول و ارتقاء زندگی اجتماعی را به کودک و نوجوان می‌دهد.

رئیس بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی این جشنواره را یکی از اجتماعی‌ترین و فرهنگی‌ترین رویدادهای کشور خواند و گفت: البته این جشنواره یک رویداد چند روزه نیست و کار خود را از تابستان آغاز کرده و امروز پس از مراحل منطقه و استان به بخش ملی و بین‌المللی رسیده است.

مروج در ادامه ضمن اشاره به آمار بیست‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، عنوان کرد: در این دوره در بخش ملی 5413 نفر قصه‌گو داشتیم که بعد از گذر از مرحله استانی 213 نفر به مرحله منطقه‌ای راه یافتند و در نهایت 40 قصه‌گو به مرحله آخر رسیدند. به همین ترتیب در بخش بین‌الملل در مرحله اول 51 قصه‌گو داشتیم که از این تعداد 23 قصه‌گو در مرحله نهایی رقابت خواهند کرد. در بخش آئینی-سنتی 315 قصه‌گو در مرحله استانی و 119 قصه‌گو در مرحله منطقه‌ای رقابت کردند که در نهایت 31 نفر از آن‌ها به مرحله نهایی حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: در بخش قصه‌گویی به زبان اشاره هم 87 قصه‌گو شرکت کردند که در نهایت شش نفر از آن‌ها در مرحله نهایی به‌صورت غیررقابتی حضور خواهند داشت. در بخش صوتی هم 1454 قصه در مرحله اول داشتیم که از این تعداد 64 قصه به مرحله نهایی راه پیدا کردند. در بخش قصه‌گویی 90 ثانبه هم 122 قصه‌گو در مرحله نهایی با هم رقابت می‌کنند.

رئیس بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به بخش علمی جشنواره، گفت: این بخش شامل یک جستارنویسی است که 10 اثر نامزد دریافت جایزه هستند‌، در بخش مقاله علمی 11  اثر در مرحله نهایی و در بخش رساله و پایان نامه نیز ۸ اثر به مرحله نهایی رسیده‌اند. همچنین در بخش کتاب هم  5 اثر به مرحله نهایی رسیده است.

معاون فرهنگی کانون حضور و تجلیل از قصه‌گویان برگزیده دوره‌های قبل جشنواره را از دیگر برنامه‌های بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اعلام کرد و در پایان گفت: در مجموع 12377 نفر در جشنواره امسال ثبت نام کرده و تعداد قابل‌توجهی هم موفق به ثبت نام نشدند. امیدواریم با آسیب‌شناسی این دوره و دوره‌های قبل،  زمینه‌ای ایجاد شود که از ظرفیت‌ها بیش از گذشته  استفاده کنیم.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 25 تا 29 دی امسال در یزد برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha