خط فکری خوارج در طول تاریخ ادامه دارد
کد خبر: 4114501
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷

خط فکری خوارج در طول تاریخ ادامه دارد

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به تشابه خط فکری خوارج و داعش، گفت: جریان فکری انحرافی خوارج، در طول تاریخ ادامه دارد.

حجت الاسلام سیدنواب موسویحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با شرح فرازهایی از خطبه‌های ۵۹ و ۶۰ نهج‌البلاغه «قال(ع) لما عزم على حرب الخوارج و قيل له إن القوم عبروا جسر النهروان مَصَارِعُهُمْ دُونَ النُّطْفَةِ، وَ اللَّهِ لَا يُفْلِتُ مِنْهُمْ عَشَرَةٌ وَ لَا يَهْلِكُ مِنْكُمْ عَشَرَةٌ. كَلَّا وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ نُطَفٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ قَرَارَاتِ النِّسَاءِ، كُلَّمَا نَجَمَ مِنْهُمْ قَرْنٌ قُطِعَ حَتَّى يَكُونَ آخِرُهُمْ لُصُوصاً سَلَّابِينَ»، اظهار کرد: این خطبه بر محوریت جریان خوارج است که در بسیاری از کتب روایی نقل شده است.

وی با بیان اینکه نهری از نهرهای دجله در منطقه نهروان واقع شده بود و چون جنگ امام علی(ع) با خوارج در این منطقه رخ داد، لذا به آن نهروان می‌گویند، گفت: پس از آنکه یک پیک، خبر اجتناب خوارج از جنگ با امام علی(ع) را آورد آن حضرت فرمودند، خوارج آماده جنگ هستند و در کنار نهروان به خاک خواهند افتاد و این امر نشان از خبر دادن امام از عالم غیب دارد.

موسوی با تأکید بر اینکه بعد از حرکت کردن سپاه اسلام به سمت خوارج، ناقوس جنگ از سوی خوارج دمیده می‌شود، اضافه کرد: قبل از جنگ نهروان، امام علی(ع) با چند سخنرانی جدی، حقایق را بیان می‌کند و کلام مولای متقیان به حدی اثرگذار می‌شود که از ۱۲ هزار نفر لشگر خوارج، هشت هزار نفر، از جنگ پرهیز می‌کنند و مابقی با سپاه اسلام درگیر می‌شوند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه بعد از نهروان روشنگری‌هایی رخ داد اما برخی بازماندگان جنگ خوارج، فرقه‌هایی ایجاد کردند، گفت: امام علی(ع) بعد ار جنگ نهروان و شکست خوارج فرمودند که خوارج نابود نشدند. این کلام نشان از حقیقت‌گویی از آینده جریان خوارج و خط فکری انحرافی آن دارد.

وی با اشاره به اینکه مولای متقیان، خوارج را یک جریان فکری می‌داند که در طول تاریخ ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد: خوارج در تمام اعصار با شکل و شیوه‌های مختلف حضور دارد و هر کجا خط فکری انحرافی آنان بیرون بیاید سرکوب می‌شوند، اما فکر و جریان آنان در بدنه جامعه بشری و اسلامی جریان دارد.

موسوی به وجود خط فکری منحرف خوارج در طول زمان اشاره کرد و با بیان اینکه خوارج تغییر ماهیت می‌دهند، اظهار کرد: ویژگی خوارج این است که به دین تعصب ندارند بلکه ماهیت آنان در آینده عوض می‌شود تا جایی که با فکر و عقاید به دزد، راهزن، تروریست یا غارتگر تبدیل می‌شوند و نمونه آن در عصر کنونی، داعش بود که عقایدی شبیه خوارج داشت.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه خوارج اسم خود را از اسلام می‌گیرند اما دغدغه آنان اسلام نیست بلکه دغدغه آنان دزدی، قتل و اختلاس است، خاطرنشان کرد: در بیان نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) آمده است که در گروه من کسانی می‌آیند که مردم حتی بر نماز آنان غبطه می‌خورند اما بدترین جنایت را انجام می‌دهند و از انجام هیچ منکری دریغ ندارند.

وی با بیان اینکه اوج خطر خوارج جایی است که به جماعتی تبدیل شود که شعار دین را دارند اما اهداف آنان غارتگری و جنایت است، ادامه داد: در عصر کنونی می‌بینیم که گروهی به نام داعش، علیه اسلام جنایاتی انجام می‌دهند که با هیچ منطقی قابل توجیه نیست و می‌بینیم داعش کودکان را جمع می‌کند و تکه تکه می‌کند این در حالی است که آنان در حقیقت به دنبال منابع نفتی عراق و سوریه بودند.

انتهای پیام
captcha