نگاه جهاددانشگاهی ارائه توانمندی‌ها به جامعه هدف است
کد خبر: 4115026
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

نگاه جهاددانشگاهی ارائه توانمندی‌ها به جامعه هدف است

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اینکه کار جهادی و تلاش مضاعف رویکرد جدید این نهاد انقلابی است، گفت: قصد داریم توانمندی‌ها را در حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی، درمانی و علمی به جامعه هدف ارائه دهیم.

دیدار محسن مرادی و حجت الاسلام محمد سبزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، محسن مرادی، سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی، عصر روز گذشته، ۲۵ دی، در دیدار با حجت‌الاسلام محمد سبزی، نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت، با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه این دو شهرستان در راستای بهره‌گیری از توانمندی جهاد دانشگاهی در برطرف کردن نیازهای این منطقه، گفت: این دو شهرستان متناسب با ظرفیت‌های موجود نتوانسته‌اند در مدار توسعه همه‌جانبه قرار گیرند؛ ازاین رو لازم است با بهره‌گیری از پتانسیل جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف، بستر توسعه را برای این دو شهرستان فراهم کرد.

وی برخورداری ساوه و زرندیه از 2 مزیت مهم صنعت و کشاورزی را مورد توجه قرار داد و افزود: این مناطق قطب صنعت و کشاورزی استان هستند و به دلیل مجاورت با پایتخت، ظرفیت بالایی برای ورود جهاد دانشگاهی به انجام مأموریت‌های محوله در این دو حوزه وجود دارد، اما متاسفانه این نهاد انقلابی نتوانسته است به طور کامل در حوزه صنعت و کشاورزی مداخله کند و بیشتر در حوزه درمان ناباروری و علوم انسانی ورود پیدا کرده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: نگاه این نهاد انقلابی در دوره مدیریتی جدید کار جهادی و تلاش مضاعف برای در اختیار قرار دادن توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی، درمانی و علمی برای جامعه هدف است.

مرادی از نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت خواست تا با توجه به شناخت و اشراف کاملی که نسبت به فعالیت‌های این نهاد دارد حمایت های لازم را برای توسعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در این دو شهرستان به عمل آورد تا بتوان ساوه و زرندیه را به جایگاه واقعی خود رساند.

با اشاره به اینکه تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است گفت: طرح های فناورانه و دانش بنیان جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و علمی برای رسیدن به رشد اقتصادی باید توسعه یابد.

ضرورت تقویت فعالیت‌های جهاددانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری

حجت‌الاسلام محمد سبزی، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، نیز در این دیدار، ضمن تبریک انتصاب سرپرست جدید این نهاد انقلابی در استان، تغییر نوع حکمرانی در کشور را در حوزه‌های مختلف ضروری دانست و اظهار کرد: برخی موازی‌کاری‌ها در کشور ضمن هدر دادن سرمایه‌های انسانی و مادی، موجب بروز خسارت‌های فراوانی شده و نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی بر تعامل مؤثر صنعت و کشاورزی با دانشگاه تاکید کرد و افزود: باید بررسی کرد و دید که تا چه میزان دانشگاه در حوزه صنعت و کشاورزی تاثیر داشته است. اگر نتوان از توان و ظرفیت نیروی انسانی جوان کشور برای برطرف کردن نیازهای اساسی بهره‌گیری کرد، در آینده که با پدیده پیری جمعیت مواجه خواهیم شد و به مشکلات متعددی دچار می‌شویم.

این نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر بهره‌گیری و تقویت فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و توسعه پارک‌های علم فناوری گفت: توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از توان جهاد دانشگاهی و مجموعه‌های علمی و فناوری کشور موجب ارتقای بهره‌وری شده و نیازهای صنعت و کشاورزی را به تحقیقات و پژوهش برطرف خواهد کرد و بستر توسعه متوازن و واقعی صنعت و کشاورزی را فراهم می‌کند.

وی به اشاره به وجود سه مرکز تحقیقاتی در ساوه گفت: با وجود برخورداری ساوه از سه مرکز تحقیقاتی به وسعت جمعا ۱۸۰ هکتار، متاسفانه اقدام مثبتی برای بهره‌مندی از این مراکز صورت نگرفته است تا جایی که هنوز یک کار تحقیقاتی و پژوهشی جامع برای مبارزه با کرم گلوگاه و پدیده آفتاب سوختگی انار در مراکز تحقیقاتی قطب انار جهان انجام نشده و همچنان با همان شیوه‌های قبلی سنتی نظیر سمپاشی، ایجاد سایه‌بان و ... با این آفت مبارزه می‌شود.

سبزی با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از ظرفیت مراکز تحقیقات کشاورزی ساوه در سایه فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌تواند انقلابی را در حوزه کشاورزی این شهرستان ایجاد کند، افزود: حدود نیمی از صنایع استان مرکزی در ساوه و زرندیه مستقر هستند، ولی متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های علمی و فناورانه در این شهرستان، جوانان تحصیلکرده و فناوران آن مجبور به مهاجرت و استقرار در شهرهای دیگر هستند و برخی از آنها نیز به صورت روزانه یا هفتگی به شهرهای تهران یا اراک تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی از سال‌های گذشته تأسیساتی را در جوار شهرستان ساوه(کیلومتر ۲۵ جاده قدیم ساوه - سلفچگان) دارد که متاسفانه در حال حاضر بلااستفاده مانده است و امکانات و مشخصات این مجموعه ۷۴ هکتاری شامل ساختمان اداری، آموزشی، خوابگاه، واحد مسکونی، سلف سرویس، سالن آمفی تئاتر بوده و حدود ۱۰ هکتار باغ انار، یک هکتار باغ پسته و زیتون، یک حلقه چاه ۶ اینچ با خروجی حدود ۲۵ متر بر ثانیه و دو ترانس برق دارد.

نگاه ویژه کمیسیون کشاورزی مجلس به جهاددانشگاهی

سبزی با اشاره به نگاه ویژه کمیسیون کشاورزی مجلس به جهاد دانشگاهی در راستای تقویت فعالیت‌های دانش بنیان و تحقیقاتی در حوزه کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: جهاددانشگاهی باید ظرفیتی فراهم کند تا نخبگان و نوآوران کشور بتوانند برای رشد و توسعه کشور تلاش کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد پردیس علم و فناوری کشاورزی در این مجموعه با کمترین هزینه امکان‌پذیر است و می‌تواند کمک شایانی به استقرار واحدهای فناور و دانش‌بنیان در این شهرستان و استان کند و بهترین گزینه ممکن برای بهره‌برداری از این مجموعه و حرکت در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان مرکزی است.

وی افزود: برخی شرکت‌های دانش بنیان در جریان بازدید از مراکز تحقیقاتی ساوه تمایل خود را برای تولید انواع بذر با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی اعلام کردند، علاوه بر آن ظرفیت تحقیقاتی برای کشت انواع ارقام پسته و انار در این شهرستان وجود دارد.

منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار احداث ساختمان اداری و آموزشی جهاد دانشگاهی در ساوه برای توسعه فعالیت‌ها شد و افزود: با جذب اعتبارات ملی و تخصصی و اعتبارات استانی می‌توان قطعه زمینی که برای احداث ساختمان اداری و آموزشی این نهاد واگذار شده است را تعیین تکلیف کرد.

انتهای پیام
captcha