5 سرمایه اصلی انسان در کلام پیامبر(ص)
کد خبر: 4115727
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

5 سرمایه اصلی انسان در کلام پیامبر(ص)

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به پنج سرمایه اساسی انسان در دنیا اظهار کرد: سرمایه‌های انسان دو قسم کلی و جزئی است که سرمایه‌های کلی آن در روایتی از پیامبر اعظم(ص) خطاب به ابوذر تبیین شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی، سخنران حرم بانوی کرامت شامگاه 28دی‌ماه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیه ۲۵۴ سوره بقره و ذکر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»، بیان کرد: ندای فرد با صفت مثبت نوعی احترام است و وقتی امام صادق(ع) به آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» می‌رسیدند، ندای لبیک سر می‌دادند.

وی خطاب این آیات شریفه را باید و نبایدهای قرآنی به مؤمنان دانست و افزود: ذکر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ؛ ای اهل ایمان، از آنچه روزی شما کردیم انفاق کنید» تأکیدی بر این نکته است که هرآنچه انسان دارد از آن ذات اقدس الهی است، خداوند متعال در این خطاب به انسان متذکر می‌شوند که از آنچه به تو داده‌ام انفاق کن.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه انسان نباید نسبت به موهبت الهی که خود امر بر بزل‌بخشی از آن داده، بخل بورزد، اظهار کرد: خمس و زکات، از واجبات الهی است، با مالی که خمس آن پرداخت نشده نمی‌توان عبادت و حج به‌جای آورد و زندگی مؤمنانه‌ای را رقم زد.

رفیعی با تأکید بر اینکه در سیره قرآنی «وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ»(سوره اسراء/آیه 26)، اولویت در انفاق با فامیل و بستگان است، اظهار کرد: کشورمان مملو از خیرینی  است که بخش اعظمی از مقدمات تحصیلات فرزندان را با تأسیس مدارس به دوش کشیده‌اند.

وی ادامه داد: خداوند متعال برای تحریک انسان برای کمک به دیگران و بار از دوش دیگران برداشتن، آثار ارزشمندی را نسبت به افعال نیک انسان مترتب ساخته است و در آیه 160 سوره انعام می‌فرماید:«مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا؛ ۱۰ برابر کردن احسان، تنها یکی از آثار کارهای نیکی و احسان است»

مصادیق عدم کارایی اسباب و انساب انسان در قیامت

رفیعی دایره تأثیرگذاری انساب و اسباب را منحصر در دنیا برشمرد و ابراز کرد: خداوند در آیه 101 سوره مؤمنون فرمود:«فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ» و در آیه 166سوره بقره خطاب به پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید:«وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ؛ وقتی قیامت آغاز گردد، دیگر نسبت‌ها و اسباب کارایی نخواهند داشت».

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تفسیر آیه ۲۵۴ سوره بقره با اشاره به ذکر «أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ»، بیان کرد: این آیه شریفه تأکیدی مجدد بر بی‌اثر بودن بیع، دوستی و شفاعت بی‌مناسبت در روز قیامت است و خداوند متعال به انبیا، شهدا و مؤمنین اذن شفاعت اعطا می‌کنند همانگونه که در آیه 255 سوره بقره فرمود:«مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ؛ شفاعت به اذن الهی مشمول کسانی می‌شود که در این دنیا بخشی از مسیر الی‌الله را طی کرده باشند.

وی آیه شریفه «يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ»(سوره شعراء/آیه 88) را مصداق قرآنی دیگری بر عدم کارایی اسباب و انساب در روز قیامت ذکر کرد و یادآور شد: آیات شریفه «يَوْمَ لَا يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئًا وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ»(سوره دخان/آیه 41) و «لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحَامُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ»(سوره ممتحنه/آیه 3) از جمله آیاتی است که نشان می‌دهد، در روز قیامت تنها اعمال انسان به درد می‌خورد.

رفیعی با اشاره به اینکه پسر نوح، ابولهب و زن لوط از دلایل و مصداق‌های قرآنی عدم کارایی نسبت در روز قیامت هستند، گفت: باتوجه‌به فراز پایانی آیه ۲۵۴ سوره بقره که می‌فرمایند:«وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ کافران و انسان‌های گناهکار خودشان به خودشان ظلم می‌کنند» که در دعای کمیل ضمن اعتراف به گناهکاری خود از آن به «ظَلَمْتُ نَفْسِي» یاد می‌کنیم.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) تصریح کرد: خداوند تبارک‌ و تعالی در این دنیا به انسان سرمایه‌هایی اعطا نموده که اگر از آن خوب استفاده نکنیم، با مرگ اثربخشی کل آن سرمایه از دست خواهد رفت.

وی ضمن اشاره به پنج سرمایه اساسی انسان در دنیا که بدون شک همه آنها را از دست خواهیم داد، اظهار کرد: سرمایه‌های انسان دو قسم کلی و جزئی است، سرمایه‌های کلی آن در روایتی از پیامبر اعظم(ص) خطاب به ابوذر به‌خوبی بیان شده است که فرمود:«يا أباذرٍّ ، اِغتَنِمْ خَمسا قَبلَ خَمسٍ : شَبابَكَ قَبلَ هَرَمِكَ ، و صِحَّتَكَ قَبلَ سَقَمِكَ ، و غِناكَ قَبلَ فَقرِكَ، و فَراغَكَ قَبلَ شُغلِكَ، و حَياتَكَ قَبلَ مَوتِكَ».

رفیعی ضمن تأکید بر اهمیت جوانی، سلامت، توانگری، آسودگی و زندگی، افزود: رسول‌الله(ص) می‌فرمایند؛ «اى ابوذر! پنج چيز را پيش از پنج چيز غنيمت شمار: جوانيت را پيش از پيريت و تندرستیت را پيش از بيماريت و توانگريت را پيش از تهى دستيت و آسودگيت را پيش از گرفتاريت و زندگيت را پيش از مردنت.» 

انتهای پیام
captcha