روایت روستایی که زادگاه علما و شهدا شد
کد خبر: 4116771
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

روایت روستایی که زادگاه علما و شهدا شد

در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده‌رود و در ۳۹ کیلومتری شمال غربی شهرکرد، مرکز چهارمحال‌وبختیاری، روستایی کوچک با نام «شیخ‌شبان» قرار دارد که خاستگاه بزرگ‌مردانی در زمره علما و شهدا بوده و قصه شجاعت و رشادت اهالی در دوران هشت سال دفاع مقدس آنچنان زبانزد شد که به‌عنوان روستای نمونه ایثارگری کشور به ثبت رسید.

شهدای روستای شیخ شبان

در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده‌رود و در ۳۹ کیلومتری شمال غربی شهرکرد، مرکز چهارمحال‌وبختیاری، روستایی کوچک با نام «شیخ‌شبان» قرار دارد که خاستگاه بزرگ‌مردانی در زمره علما و شهدا بوده و قصه شجاعت و رشادت اهالی در دوران هشت سال دفاع مقدس آنچنان زبانزد شد که به‌عنوان روستای نمونه ایثارگری کشور به ثبت رسید.

حرم مطهر و باصفای امامزاده سیدبهاءالدین محمد(ع) از فرزندان حضرت حمزه بن موسی بن‌ جعفر الکاظم(ع) واقع در دره‌ای زیبا در جنوب غربی این روستا و در دهانه کوه بلند و سرسبزی که به‌نام همین امامزاده(ع) مزین است قرار دارد و خاک این روستا به گنج این وجود مقدس، پرارج و بها شده است.

اکثر قریب به اتفاق اهالی این دیار را سادات موسوی از سلاله پاک امامزاده سیدبهاءالدین محمد(ع) تشکیل می‌دهند که حضور جدی و پرشور قریب به 500 نفر از بسیجیان ولایتمدار و ایثارگر این روستای شهیدپرور با بیش از 1750 مورد اعزام به جبهه در طول هشت سال دفاع مقدس را شاهد بوده‌ایم؛ روستای شیخ‌شبان از توابع شهرستان بن امروزه با كمتر از سه هزار نفر جمعیت دارای 84 شهید، حدود ۲۰۰ جانباز، چهار آزاده و بیش از 120 روحانی شاخص، به‌عنوان قطب ایثارگری كشور شناخته می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با روستای نمونه ایثارگری کشور گفت‌وگویی با رئیس بنیاد شهید شهرستان بن و یکی از اهالی روستا انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

حامد سلیمانی، رئیس بنیاد شهید شهرستان بن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه روستای شیخ‌شبان در مجموع ۸۱ شهید دفاع مقدس و سه شهید گمنام در کارنامه ایثارگری خود دارد، اظهار کرد: این شهدای والامقام در گلزار شهدای روستا آرمیده و میعادگاهی معنوی برای جویندگان حق برپا کرده‌اند.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، روستای شیخ‌شبان در مجموعه حدود ۱۷۰۰ نفر جمعیت داشت و به جرئت می‌توان گفت که هیچ خانه‌ای وجود نداشت که مردان خانواده مشارکت در جبهه و جنگ نداشته باشند و لذا در آن دوران، خیابان‌های روستا عاری از مردان و پسران بود.

نهادینه شدن روحیه ایثارگری در قلوب و اذهان

سلیمانی با تأکید بر اینکه قاطبه اهالی روستا از سادات بوده و اعتقادات دینی عمیقی دارند، بیان کرد: بنده بارها جلوه‌هایی بیرونی از این باور ریشه‌دار دینی و انقلابی را در اذهان و قلوب مردمان این خطه مشاهده کرده‌ام و مصادیق و ماجراهای فراوانی برای نقل وجود دارد و در میان مردم نیز بیان می‌شود.

رئیس بنیاد شهید شهرستان بن تصریح کرد: حدود ۱۰ شهید روستا مربوط به عملیات کربلای پنج هستند که هفت تن از این شهدای والامقام در یک روز یعنی ۲۱ دی‌ماه سال ۶۵ به روستا آورده شدند و تشییع و تدفین این تعداد شهید در یک روز برای این جمعیت قلیل روستا بسیار سنگین و دشوار بود.

سلیمانی با تأکید بر اینکه تعداد شهدا و جانبازان و ایثارگران شیخ‌شبان به نسبت جمعیت این روستا بسیار منحصر به فرد و کم‌نظیر است، گفت: همین امر باعث شده است که شیخ‌شبان به‌عنوان روستای نمونه ایثارگری در سطح کشور زبانزد باشد. در حال حاضر اکثر اهالی روستا از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران هستند و وقتی که در آنجا حضور پیدا می‌کنیم هنوز پس از چند دهه، بیقراری و دلتنگی پدرها و مادرهای شهدا برای فرزند شهیدشان انسان را دگرگون می‌کند.

وی ادامه داد: همه وظیفه داریم به این شهدای والامقام توسل بجوییم و هر بار که پای صحبت‌های پدر و مادر شهید می‌نشینیم یا وصیت‌نامه‌ای از شهید می‌خوانیم، گویی در کلاس انسان‌سازی نشسته‌ و درس می‌آموزیم. شهدا پیشوایان و الگوهایی هستند که در حساس‌ترین برهه بهترین تصمیم را گرفتند و جلودار دفاع از میهن شدند و با اخلاص و ایثار و فداکاری به دل حادثه زدند.

رئیس بنیاد شهید شهرستان بن با یادآوری ارزش و جایگاه والای انفاق جان، توضیح داد: برای همه پیش می‌آید که گاه به چیزی دلبسته باشیم و نتوانیم از آن دل بکنیم و به دیگری ببخشیم، شهدا اما با ارزش‌ترین داشته خود یعنی جانشان را در راه اسلام و انقلاب بدون هیچ چشمداشت یا انگیزه‌های مادی انفاق کردند و لذا در نزد خداوند دارای جایگاه رفیعی هستند.

سلیمانی با تأکید بر اینکه تمامی شهرها و روستاهای شهرستان بن در زمینه روحیه ایثارگری و شهادت سرآمد هستند، بیان کرد: اهالی مناطقی همچون شهر بن، وردنجان، بارده و ... در کنار شیخ‌شبان در خلق رشادت و شهادت در جبهه‌های حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی پررنگی را ثبت کرده‌اند.

شیخ‌شبان؛ روستای عالم‌پرور

سیدیدالله کاظمی، جانباز دفاع مقدس و از اهالی روستای شهیدپرور شیخ‌شبان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه با تحمیل جنگ بر ایران، اهالی روستای شیخ‌شبان لحظه‌ای آرام و قرار نیافتند، اظهار کرد: اکثر قریب به اتفاق مردان روستا در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور یافتند و به درجه شهادت، جانبازی یا رزمندگی نائل شدند.

وی با ذکر اینکه شیخ‌شبان از دیرباز روستایی عالم‌پرور بوده است، ادامه داد: عالمان بزرگی همچون آقا شیخ واحد و آیت‌الله سیداسدالله نجفی از این منطقه برخاسته و به دین خدمت کرده‌اند و اهالی روستا همواره مدیون زحمات این علما هستند که دینداری و باورهای دینی را در وجودمان نهادینه کرده‌اند؛ این روستا همواره از وجود روحانیون بهره‌مند بوده و در مبارزه قبل از انقلاب علیه رژیم پهلوی نیز مبارزان زیادی از این روستا پرچمدار مبارزات مردمی بودند که به‌نام‌هایی چون سیدابوالفضل کاظمی و سیدعبدالله هاشمی می‌توان اشاره کرد؛ این افراد علیه طاغوت فعالیت‌های پررنگی داشتند و جمعیت روستا را به سمت شهرکرد و شرکت در تظاهرات سوق می‌دادند.

برادر روحانی شهید حجت‌الاسلام کاظمی بیان کرد: همانطور که این روستا در پیروزی انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی خوبی داشت، با وقوع جنگ نیز اهالی این روستا خود را آماده نبرد کردند و در برخی عملیات‌های دفاع مقدس تا ۲۰۰ رزمنده از شیخ‌شبان حضور داشتند؛ رزمندگان این روستا در گردان‌های یا زهرا(س)، امام سجاد(ع) و بخش‌های مختلف تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم(ع) حضور فعال داشتند و طبعاً این تعداد بالای حضور در جبهه سبب افزایش آمار شهدای روستا شد و بیش از ۲۰۰ جانباز از پنج تا ۷۵ درصد نیز تقدیم انقلاب شده است.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که روحیه ایثارگری و شهادت‌طلبی اهالی شیخ‌شبان از کجا نشئت گرفته است؟ گفت: یک دلیل آن، حضور فعال علما و روحانیون در روستا بود که بصیرت و آگاهی مردم را ارتقا می‌دادند و باورهای عمیق دینی از دیرباز در اذهان و قلوب اهالی روستا نهادینه شده است، سرآمد این علما، آیت‌الله نجفی است که حدود یک قرن قبل در این روستا می‌زیسته و پس از طی تحصیلات دینی در اصفهان و نجف اشرف به روستا باز می‌گردد و در آستان مقدس امامزاده روستا مدفون است که اقوال فراوانی از روشنگری‌ها و فعالیت‌های تبلیغی این عالم دینی به یادگار مانده است.

وی در پایان گفت: دلیل مهم‌تر، وجود با برکت و نورانی و هدایت‌گر امامزاده سیدبهاءالدین محمد(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در روستا است که قاطبه اهالی از نوادگان این سید بزرگوار هستند.

انتهای پیام
captcha